Kilencven napig adnának jelet az elsüllyedt fekete dobozok

Fotó: Europress/AFP/Joshua Roberts / Europress/AFP/Joshua Roberts

-

Az Európai Unió szakosított szervezete, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) olyan javaslatokat tett kedden, amelyek a tervek szerint megkönnyítenék az eltűnt repülőgépek fekete dobozainak megtalálását. Ezek közül az egyik, hogy harmincról kilencven napra növelnék az adatrögzítő berendezés víz alatti helyzetjelző adóinak élettartamát.


Ez az eddigi legkézzelfoghatóbb hivatalos kezdeményezés azóta, hogy március elején nyomtalanul eltűnt a Malaysia Airlines Kuala Lumpurból Pekingbe tartó, MH370-es járata. Az EASA javaslatai között több olyan is van, amelyet még Franciaország kezdeményezett, miután az Air France francia légitársaság egyik járata 2009-ben az Atlanti-óceánba zuhant. Az egyik ilyen, hogy a berendezés egy új frekvencián is bocsátana ki jeleket, így könnyítve meg a fekete doboz víz alatti megtalálását. Az ügynökség fontosnak tartja, hogy a jelenlegi két óra helyett ezentúl minimum húsz órán keresztül rögzítsék a pilótafülkében lezajlott beszélgetést, hogy utólag könnyebb legyen feltárni a baleset okát. Az MH370-es járat a szakértők szerint nagyjából hét órával azután zuhant az Indiai-óceánba, hogy a malajziai légitársaság elvesztette a kapcsolatot az utasszállítóval. Ez azt jelenti, hogy a kétórás hangfelvételből csak egy töredékét lehetne megismerni a pilótafülkében lezajlott beszélgetésnek. "A javasolt változtatások célja, hogy az információszerzés megkönnyítésén keresztül fokozzák a repülésbiztonságot" - közölte Patrick Ky, az EASA igazgatója. Ha az Európai Bizottság elfogadja az ügynökség által beterjesztett javaslatokat, akkor azok az EASA tagországaiban bejegyzett összes repülőgépre és helikopterre nézve kötelezőek lesznek.