Kicsúszhat a kezünkből a Munkácsy-trilógia

Fotó: MTI/Oláh Tibor / MTI/Oláh Tibor

-

Megkezdték a debreceni Déri-múzeumban található Munkácsy-trilógia egyik festményének előkészítését arra, hogy visszaszállítsák Kanadába, miután a műalkotás letéti szerződési július végén lejár. Halász János kulturális államtitkár Torontóban tárgyalt az egyik festményt tulajdonló Hamilton Galéria vezetőivel, de a jelek szerint a megbeszélések megfeneklettek.


A napokban szemügyre vették a műalkotásokat, felmérve, hogyan szállíthatóak el Magyarországról a tengerentúlra – tudta meg a figyelő.net. Miként arról lapunk is beszámolt, a Krisztus Pilátus előtt című kép letéti szerződése 2014. július 31-én lejár, s annak kanadai tulajdonosa igényt tart rá, azaz visszakéri, hacsak a magyar állam nem vásárolja meg. Fontos lehet a mielőbbi reakció a magyar állam részéről, már csak azért is, mert idén ünnepeli Magyarország a Munkácsy Mihály-emlékévet. Ráadásul ezek a festmények jelenleg is Debrecenben találhatóak, tehát nem külföldről kell hazahozni őket, mint például a napokban 15 millió euróért visszaszerzett Seuso-kincset, pusztán itthon, magyar kezek között kellene tartani azokat. A Figyelő úgy tudja, a múlt héten Orbán Viktor miniszterelnök megbízásából Halász János kulturális államtitkár Kanadában járt, s tárgyalásokat folytatott a Hamilton Galéria vezetőivel, de üzlet nem köttetett: üres kézzel, szerződés nélkül jött haza. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős államtitkársága szűkszavúan csak annyit közölt, amint a tárgyalások lezárulnak, tájékoztatják a sajtó képviselőit. Havasi Bertalan, a Miniszterelnöki Sajtóiroda vezetője megerősítette a Figyelőnek az információkat. „Halász államtitkár úr valóban járt Kanadában, hogy az említett intézményben tárgyalásokat folytasson." - írta válaszában.  


-


Időközben kiderült, hogy nem csak a Krisztus Pilátus előtt című kép debreceni létét fenyegeti veszély, a Golgota letéti szerződése már tavaly ősszel lejárt. A kép tulajdonosa, Pákh Imre, a neves műgyűjtő mondhatni csak szívességből hagyta ott a debreceni Déri Múzeum falán. Angi János, a múzeum igazgatója elismerte, a Golgota letéti szerződése lejárt már, s annak tulajdonosa, Pákh Imre kilátásba helyezte, hogy elviszi a festményt. Tekintettel arra, hogy a Trilógia három képből áll, s közülük csak egy, az Ecce Homo a magyar állam tulajdona, párhuzamosan két tárgyalást kellene lefolytatnia a kulturális államtitkárnak ahhoz, hogy a világhírű Munkácsy-triptichon egyben és Debrecenben maradjon. Ehhez képest meglepő, de Halász János Torontóból nem repült át New Yorkba, hogy a másik kép tulajdonosával is leüljön tárgyalni. A jelek szerint az egyik tárgyalás megfeneklett, a másik tárgyalás meg sem kezdődött.