Ki a fasza gyerek? Shakespeare, Melville vagy Jay-Z

Fotó: Getty Images / Ian Gavan / Getty Images / Ian Gavan

-

Az alma a körtével természetesen nem összehasonlítható, de jó kérdés: ki használt-használ több szót műveiben, William Shakespeare (vagy, hogy egy másik divatos kérdést érintsünk: esetleg az, aki a műveit írta), a Moby Dick szerzője, Herman Melville vagy a kortárs hiphopperek. Íme, a megfejtés.


Brit tudósok szerint, mondhatnánk, és majdnem jó helyen is kapjuk el a fonalat, de nem brit az a tudós, hanem amerikai: Matt Daniels New York-i programozó, dizájner és adatbázisokkal foglalkozó arc korábban is publikált már a hiphop-kultúráról. Az Outkast, in graphs and charts című dolgozatában a zenekar témáit és azoknak a változásait rajzolta fel mindenféle grafikonra. Most azonban a rapperek verbális és szövegírói teljesítményét vizsgálta meg. Egész pontosan arra kereste a kérdést, hány szóból áll az ismert és menő hiphopperek popkulturális szókincse, hány szót használnak szövegeikben. Mindezt pedig egészen meglepő kontextusba helyezte: összehasonlította az egész cuccot az elitisták kedvelt viszonyítási pontjával, a William Shakespeare által használt szavak mennyiségével. Persze nem a teljes életművel, amelyben az angol drámaíró és költő összesen 28.829 szót használt. A másik mérce a Moby Dick szerzője, Herman Melville volt. Daniels az összehasonlított művészek első 35 ezer szavát vette alapul, ebben a szerzői könyvtárban vizsgálta az előforduló szavak változatosságát. A rapperek esetében ez a 35 ezer szó 3-5 stúdióalbumnyi merítést jelent (beleértve esetleg mixtape-eket is a kevésbé terjedelmes életművel rendelkező MC-k esetében). A shakespeare-i életművéből hét dráma (Hamlet, Rómeó és Júlia, Othello, Macbeth, Ahogy tetszik, Téli rege, Troilus és Cressida) első 5000 szava, míg Melville szókincsének vizsgálatakor a Moby Dick első 35.000 szava volt az alap.


Ha rákattint, interaktív lesz


Itt következik a nyelvészkedés

Az azonos szótőre visszavezethető különféle szavakat (például: pimps, pimp, pimping, pimpin) külön szóként kezelte Daniels, ugyanakkor azonos szavak aposztrófos és aposztróf nélküli változatait azonos szónak vette. A hiphop esetében persze, ahogy azt tanulmányában le is írja, nem kaphatunk perfekt végeredményt, többek közt a szleng-jellegű írásmódok (shorty / shawty), a vendégelőadók szövegei és az ismétlődő részek miatt. A 85 előadó bázisán lepörgetett vizsgálat persze így is érdekesnek bizonyult. Az első helyre az underground hiphop új hullámának egyik emblematikus figurája, a San Franciscó-i (de New York-i születésű) Aesop Rock került, akit Daniels az első körben ki is hagyott az elemzésből, mondván túl fura, túlzottan is elüt a vizsgált mezőnytől. Az 1976-os születésű rapper végül is felkerült az infografikára, de annyira mindenki előtt végzett, hogy 7392 szavával a szó szoros értelmében ki is lóg a képből.



A második helyen a Wu-Tang Clan tagja, GZA végzett 6426 szóval, de, ami azt illeti, ez az adat kizárólag a hiphopper szólólemezeire vonatkozik. Más kérdés, hogy anyazenekara (képzavar!) is a hatodik helyen zárt, és az összes Wu-Tang családtag bekerüt a top 20-ba. A top 10-be került többek közt a veterán New York-i rapper, Kool Keith, a Roots, a wu-tangos RZA és Ghostface Killah, valamint két underground cucc, az atlantai hiphop-trió, a nevében is frivol módon nyelvészkedő CunninLynguists, valamint a jamaikai-amerikai Canibus.



East Side vs West Side újra!

A poptudós további fontos megállapításokat is tesz vizsgálata nyomán. A sebesség nem minden, de legalábbis nem mutat korrelációt a szókincs gyakoriságával. A gyorsszavú és/vagy pergő nyelvű (kívánt rész aláhúzandó) Busta Rhymes és Twista a huszonhatodik illetve a harmincharmadik helyen végzett. A keleti oldal-nyugati oldal ellentétet nyilvánvalóan ez a vizsgálat sem pacifikálja, s ítéletet sem hirdethetünk ez után. Az biztos, hogy a szókincsháborúból inkább az egyébként szofisztikáltabbnak tartott keleti oldal jön ki jobban. Utána jön - az átlag alatti értékekkel - a nyugat, a közép-nyugat és a dél, utóbbit legerősebb helyen természetesen a szellemes Outkast reprezentálja. Érdekes (vagy törvényszerű?), hogy a lista alsó régiójában nagy sztárokat is találunk: Snoop Dogg a hatvanhetedik, a néhai 2Pac a hatvannyolcadik, Kanye West a hetvenegyedik, Lil Wayne a hetvenkettedik, mind közel 4000 szóval. A listát DMX zárja a nyolcvanharmadik helyen, 3214 kifejezéssel, de az aktuálisan egyik legnépszerűbb rapper, Drake sem végzett sokkal előrébb a maga 3522 szavával. Végül, de nem utolsósorban, néhány kis színes: a Beastie Boystól talán többet vártunk volna, de csak az élboly végére tellett 5090 szóval, Jay-Z és Eminem pedig egyaránt a középmezőnyben landolt előbb 4506, utóbbi 4494 szótári egységgel. És hogy mi a helyzet a szépírókkal? Shakespeare 5170 szóval nagyjából a már említett Outkast, valamint MF Doom és a E-40 magasságában landolt, míg a Moby Dick írója a legkifinomultabb rapperekkel egy ligában versenyez 6022 irodalmi szövegegységgel. Persze védekezhetnek azzal, hogy a kutató rendesen végig se olvasta az életművüket.