Kezdődik a Titanic-filmfesztivál: Mit nézzünk meg?

-

Újra nekiülhetünk az egy hetes fesztiválnak, a független filmek szerelmesei valószínűleg nem sok napfényt látnak majd a jövő hét szombatig. Komoly szerepben tér vissza az egy arcú Nick Cage, burkába öltöznek a férfiak, ja és lesznek vicces lovak is!


Az idei, 21. Titanic filmfesztiválon huszonöt ország ötvenkét alkotását mutatják be négy budapesti moziban és az A38-on. A  vetítések többnyire négy után kezdődnek az Uránia, a Toldi, a Puskin és az Örökmozgó mozikban. A legjobb filmnek járó Hullámtörők-díjat Szász János elnökletével ítéli oda a háromtagú nemzetközi zsűri. A fesztiválon megemlékeznek Jancsó Miklósról, külön szekciója lesz a zenei filmeknek, és öt izgalmas amerikai független filmet is láthatunk. A Titanicot Jim Jarmush vámpírszerelemről, az underground zenébe és az irodalomba menekülő halhatatlan, kívülálló lényekról szóló filmje, a Halhatatlan szeretők zárja. A teljesség igénye nélkül jöjjön a mi előválogatásunk!


A verseny legígéretesebbjei

Apacsok (Les Apaches) A versenyszekció francia alkotása izgalmas erotikus thrillernek ígérkezik, amelyben néhány fiatal (Aziz és barátai,) betörnek egy üresen álló korzikai nyaralóba, amelynek a medencéje körül bulizhatnak egy nagyot. Természetesen idő előtt érkeznek meg a váratlan vendégek, a nyaraló tulajdonosai. A srácok ugyan elmenekülnek, de néhány, a házból ellopott vadászpuska miatt, könnyű lesz utánuk nyomozni. A serdülők szexualitását bemutató Apacsok akár egy Francois Ozon-film is lehetne, ezt ezúttal Thierry de Peretti rendezte. A hosszú út hazafelé (Long Way Home) Az elsőfilmes rendező,  Alphan Eşeli az 1915-ös szarikamiszi csata török túlélőiről készített háborús filmet, amelyben egy anya, a lánya és a kísérőjük próbálnak visszajutni Kelet-Anatólia hegyvidékén át a biztonságos övezetbe. Egy elpusztított faluban húzzák meg magukat, ahol az ellenség két sebesült katonája is óvóhelyet keres. Patthelyzet alakul ki. A film érdekessége, hogy a Tarr Béla filmekhez asszisztáló Víg Mihály szerezte a török film zenéjét is. Vele és Eşelivel is találkozhat majd a közönség április nyolcadikán.



Az osztálytalálkozó (Återträffen / The Reunion) A Hullámtörő-díj egyik nagy esélyese lehet a svéd Anna Odell rendező filmje, amely az iskolás korban a gyerekek köré felépített hierarchiák, erőszakos nevelési eszközök szórakoztató és egyben kellemetlen leleplezését tűzte ki célul. A hajdani 9C osztály tanulói húsz év után ismét találkoznak, de ahelyett, hogy előlépne a sarokból egy Hajnal Tímea, akit még aznap ágyba lehet vinni, a főszereplő Anna inkább kitálalja azokat az iskolai rémségeket, amelyeket gyerekként kénytelen volt átélni. Az alkotás mondanivalójával valószínűleg annak köszönhetően lesz kellemetlen szembesülni, hogy a sztori ugyan fikció, de dokumentumfilmes eszközökkel vitték vászonra. Lovak és emberek (Hross í oss / Of Horses and Men) Szívderítőbb és könnyedebb témával foglalkozik az izlandi film, a Lovak és emberek. Bár a cím rém egyszerű történetet ígér, az alkotás ettől valószínűleg nem lesz kevesebb, mert lélegzetelállító felvételek és humor biztosan lesz benne. A nagycsontú, az emberekkel szinte egyenrangúnak számító, erőteljes izlandi lovak legalább olyan önfejűek, mint gazdáik, és emiatt néha meglepően emberi a viselkedésük is. Abszurd jelenetekre számíthatunk.



Tom a farmon (Tom à la ferme / Tom at the Farm) A francia-kanadai koprodukciót azért várjuk nagyon, mert az a Xavier Dolan rendezte, aki a gyönyörű színeikből összerakott Képzelt szerelmeket is. Dolan a jó értelemben vett provokatív filmes, teli érzékenységgel. A mostani thrillerében Tom (maga Dolan játssza) kimerészkedik a festői quebec-i vidékre, hogy részt vegyen volt szeretője temetésén, ám az elhunyt vad, saját szexualitását elnyomó bátyja szadista játékának bábjává válik. Dolan 2013-as filmjének kritikái a történet szikárságát, és a technikai bravúrokat emelik ki. Viktoria A kommunista Bulgáriában Borjanának lánya születik, akinek azonban hiányzik a köldöke. Azonnal kikiáltják az Évtized Gyermekének, és kilenc éves koráig tejben-vajban füröszti állam anyácska. Ám az európai kommunizmus bukásával Viktoria aranyéletének is vége szakad. A három részben elmesélt történet ezután még évtizedek eseményeit mutatja be, a múltat pedig kellően sok iróniával tálalja. Április ötödikén a rendező, Maya Vitkova mesél majd a filmjéről.



Magyarokból három

Fekete leves Pénteken lesz a premierje Novák Erik alvilági akciójának, a Fekete levesnek. Egy anyagi gondokba keveredett DJ kap az alkalmon, hogy könnyű pénzt csináljon, amihez a diliházban ülő haverját és annak társait hívja segítségül egy pénzrabláshoz. A furcsán verbuválódott csapat sikeresen el is végzi a munkát – de hamar rá kell jönniük, hogy a megszerzett pénzzel több gond van, mint remélték. A filmben állítólag a párbeszédek improvizáción alapulnak, az alkotók és a színészek is ingyen dolgoztak, a produkció nem kapott állami támogatást. Tehát a jó nagy adag fekete-humorral megáldott Fekete leves kimaxolta a független film fogalmát. Fal A Megdönteni Hajnal Tímeát Bögőcse ezúttal komoly szerepben tűnik fel, konkrétan a Fal rendezőjeként. Szabó Simon második rövidfilmjében egy alkalmi munkából élő, 16 éves cigány srác sorsát mutatja be. A fiú egy napon kőművesnek áll, ám hamar kiderül, hogy fal, amelyet a többiekkel felhúztak, érdekes dolgot rejteget. Érdemes Szabó Simonra odafigyelni, legutóbbi rövidje 2008-ban megkapta a Magyar Filmszemle Legjobb rövidfilm díját. Symphony no. 42. Bucsi Réka, a mostani Berlinálé versenyprogramjába is beválogatott, MOMÉ-n készült animációs diplomafilmje emberi tulajdonságokkal ruházza fel állatszereplőit. A jegesmedvék kempingszékben horgásznak, egy nő élő rókát visel a nyakában, a fűben levegőért kapkodó delfin fekszik.


Nem a díjért mennek, de látni kell őket

Jacky a nők országában (Jacky au royaume des filles / Jacky in the Kingdom of Women) Így, hogy már valaki megcsinálta, végül arra jövünk rá, hogy annyira magától értetődő, hogy valaki megcsinálja. Filmet készítettek egy kifordított világról, amelyben a nők hordják a nadrágot, a férfiak a csadort. A Bubunne-i Népi Demokratikus Köztársaságban ugyanis a nők vannak hatalmon, ők irányítják az országot, a kendőkbe tekert férfiak pedig a háztartást vezetik odahaza. A szatirikus történet, amelyben egyébként a Lars von Trier-i nehézsúlytól tér vissza Charlotte Gainsbourg, rendkívül viccesnek ígérkezik, de közben megmarad romantikus történetnek. A bűn érintése (Tian zhu ding / A Touch of Sin) A kortárs kínai és japán filmek közül a négy történetből összeálló filmet hozták Magyarországra a Titanic szervezői. Jia Zhangke alkotása egyszerre bírálja a kínai társadalmi egyenlőtlenségeket, és egyszerre analizálja a bűnösség állapotát, vagy a bűnbeesés  folyamatát. Kaszabolós, kemény és cinikus filmre számíthatunk. Göndör fürtök (Pelo Malo / Bad Hair) A venezuelai filmben nincs vérengzés, és humor is van benne, viszont a társadalombírálata -más köntösben ugyan- de legalább olyan kemény, mint az előbbinek. A kilencéves Junior Caracas egyik legszegényebb negyedében él, focizás helyett pedig inkább arról álmodozik, hogy göndör haja helyett olyan egyenes és fénylő frizurát varázsol magának, amilyen csak egy popsztárnak lehet. Neki is esik a búrának egy hajvasalóval. Ez a világ azonban nem az a világ, ahol a kisfiú a mama cipőjébe bújhat. Junior anyja attól félti a fiát, hogy meleg, és az erre utaló egyenes haj még bajba sodorhatja őt. Összetett és zavarba ejtő Mariana Rondón filmje.


Pelo Malo


És következzék a várva várt film...

Joe Várták már, hogy mikor jön Nicholas Cage, igaz? Hát most. Az amerikai független filmeknek szentelt szekció darabjai egytől-egyig izgalmasnak ígérkeznek, most mégis kettőt emelnénk ki közülük. Az egyik a Joe, amelyben Cage egy heves vérmérsékletű a déli államok erdeibe visszavonult, börtönviselt embert alakít. Joe a börtönévek óta próbálja elkerülni a balhékat, de ez egészen addig sikerül csak, amíg nem találkozik egy nehéz sorsú gyerekkel, akit végül védelmeznie kell. David Gordon Green megkapó filmje visszaránthatja Nicholas Cage-et a komolyabb színészi kihívásokat tartogató filmes terepre. Meg kell tehát nézni, hogy az akciófenegyereknek van-e még esélye. Jobb angyalok (The Better Angels) A másik ilyen várt alkotás a Jobb angyalok. A fekete-fehér, vizualitásában már-már a költészet határait súroló film Abraham Lincoln gyerekkori éveit dolgozza fel. A jövőbeli elnök gyerekkorának három évét és családi viszonyait mutatja be a film, valamint azokat a nehézségeket jeleníti meg, amelyek megedzették őt. Az 1810-es évek végén, Indiana államban ugyanis kemény idők vannak, az embereknek a vadonban épült faházaikban kell szembeszállniuk a természet erőivel és a betegségekkel. A. J. Edwards, a rendező elegánsan tálalja a korszakban uralkodó vezérelvet, a mértékletességet, és a fiatal Lincolnt ért kihívásokat.


THE-BETTER-ANGELS


Valahol Angliában (A Field in England) És ha már fekete-fehér, akkor a Titanic sötét oldaláról is kiemelnénk valamit. Semmi kétség nem fér hozzá, hogy a Frankenstien serege, a steampunk, őrült tudósos, náci zombifilm is fényes darabja lesz a fesztiválnak, azonban a Valahol Angliában alternatív történelem-feldolgozása eggyel befogadhatóbb azoknak, akik nem buknak a náci zombifilmekre. Ben Wheatley alkotásában javában dúl az angol polgárháború, ahol a bolygók körforgása eretnekségnek számít. Egy kis csapat varázsgombák segítségével kutat egy elrejtett kincs után, és nem csoda, hogy a valóság gyakran mosódik el számukra. A film egy csodás, ám kaotikus korban játszódik, és erősen stilizált, hol emelkedett, hol földhöz ragadt dialógusai révén is bővelkedik a feszültségben. Sound City Itt jön a képbe a Foo Fighters, pontosabban a banda frontembere, Dave Grohl. Ő rendezte és ő volt a producere is a Sound Citynek, amely a legendás zenestúdió örökségéről szól. Amikor a Sound City stúdió 1969-ben megnyílt Los Angelesben, inkább egy szemétlerakóhoz hasonlított. Zömök, ronda épület volt, durva szőnyegekkel és olyan bútorokkal, amikre kétszer is meggondoltad, hogy ráülj. Azonban a stúdió öreguras vezetői nagy hozzáértéssel alakították ki kapcsolatrendszerüket, és két áttörő lemez után már nagy nevű zenészek is a stúdióban akartak felvenni. A film nagy része a régi csúcspontokat járja körbe, a Fleetwood Mac 1975-ös cím nélküli lemezét és a Nirvana 1991-es Nevermind albumát.



A banda neve: Halál (A Band Called Death) Még mielőtt a punk hivatalosan megszületett volna, már meg is halt. Ezt a költői túlzást azzal magyaráznám, hogy volt egy három fekete fiúból álló banda a hetvenes években, amely még a Sex Pistols és a The Ramons előtt létezett. A mikrofonfejű srácok nem hip hop-ot, funky zenét nyomtak, hanem punkot zúztak, a nevük pedig történetesen Death volt.  David, Bobby és Dannis úgy hittek a rock zenében, hogy alig hallott róluk bárki is. Csak most, a huszonegyedik században fedezték fel őket újra, azaz nagyjából mától számítanak az egyik első punk együttesnek. (A Los Saicos meg még korábbi, de szegények chileiek voltak - a szerk)



A Titanic Nemzetközi Filmfesztivál április 4-től április 12-ig tart majd. További filmek és programok a rendezvény honlapján találhatók.