Jön a terep TT

Fotó: Audi / Audi

-

HÁTTÉR

Egy 408 lóerős hibrid tanulmánnyal mutatta meg az Audi a Pekingi Autószalonon, hogy mit küld majd harcba a Range Rover Evoque és a Porsche Macan ellen. Az új TT-modellcsaládba tartozó SUV az Audi legmenőbb szabadidőautója lehet 2016-tól.


A TT kupé nem csak az Audi egyik jól sikerült modellje, hanem a márka jelenlegi sikerkorszakának egyik legmeghatározóbb ikonja is. Annyira az, hogy minden valószínűség szerint hamarosan önálló almárkává fejlesztik, valahogy úgy, mint a DS-t a Citroënnél, vagy az 500-ast a Fiatnál. Az egész jövőbeli modellcsalád bázisát adó kupé harmadik generációja márciusban mutatkozott be Genfben, és az Audi Allroad Shooting Brake koncepció detroiti bemutatása után már akkor is benne volt a levegőben a további TT-változatok megjelenése. A Pekingi Autószalonon bemutatott TT Offroad tanulmány tulajdonképpen a Q3 szabadidőautó kupésított változata, ami a TT modellcsalád új tagjaként jelenik majd meg a kínálatban. Az újdonság a prémium szabadidőautók legújabb generációjának, az olyan közepes méretű, kifejezetten sportos modelleknek lesz az ellenfele, mint a Range Rover Evoque, a Porsche Macan, vagy az egyelőre még szintén fejlesztés alatt lévő BMW X4.

-


A VW Golffal és a Skoda Octaviával azonos műszaki alapokra épülő autó hasmagassága azonos az Audi Q3-mal, viszont 8 centivel rövidebb annál. Elölről egyértelmű a TT-vel való rokonság, a lámpák formája, a kerékjárati ívek és a motorháztető kialakítása is a kupét idézi. Az övvonal magas, az ablakok kicsik, a tető vonala pedig kupéhoz illően lendületesen ereszkedik hátrafelé – azaz nem lesz túl szellős az offroad TT belseje. A süllyesztett kilincsekkel bemutatott tanulmány eleve csak négyüléses, a csomagtartó a hátsó sor lehajtásával növelhető. A műszerfal a TT-ben bemutatkozott, egyetlen 12,3 hüvelykes, 3D grafikára is képes multifunkciós kijelzőből álló Virtual Cockpit, a fedélzeti elektronikát pedig az Audinál szokásos, immár tapipaddal is kiegészült MMI kontrollerrel lehet kezelni.

-


A tanulmány 292 lóerős négyhengeres turbómotorját két villanymotor támogatja, a konnektorról tölthető hibridrendszer összteljesítménye 402 lóerő. A két mai dízelmotor nyomatékának megfelelő, 650 Nm leadására képes hajtásláncban a gyengébbik, 55 lóerős villanymotor a hatsebességes duplakuplungos váltón keresztül a benzinmotor által is hajtott első kerekekhez kapcsolódik, míg 115 lovas párja a hátsó kerekeket hajtja. A kocsi három üzemmódban használható. Tisztán elektromos hajtás esetén csak a hátsó kerekeket hajtó villanymotorok működnek, amik egészen 130 km/órás sebességig képesek gyorsítani a TT szabadidő autót. Hibrid üzemmódban a benzin és a villanymotorok egyaránt bekapcsolódnak a hajtásba, az első villanymotor azonban lehetőség szerint generátor üzemre vált és a benzinmotor által hajtva igyekszik fenntartani az akkumulátor töltöttségi szintjét. Sport módban minden erőforrás a haladást szolgálja, ilyenkor hívható le a rendszer teljes, 402 lóerős teljesítménye is. Az Audi 5,2 másodperces gyorsulást és 250 km/órás végsebességet adott meg a koncepcióhoz, aminek lítium-ion akkumulátora 50 kilométer elektromos hatótávval, 100 kilométerre vetítve pedig 1,9 literes fogyasztással ruházza fel a kocsit a gyár szerint.

-


Két izgalmas technikai újdonság is van a fedélzeten. Az egyik a kereszteződés asszisztens, ami radarokkal és nagy látószögű videokamerával néz be az útelágazásokba, még mielőtt a sofőr megtehetné, és ha valami veszélyeset észlel, azonnal figyelmeztet. A másik az online közlekedési lámpa információ szolgáltatás. Ez meg arról szól, hogy az autó elektronikája mobilhálózaton keresztül kapcsolatba lép a közlekedési lámpákat irányító központtal és a műszerfalon jelzi, hogy milyen sebességgel kell menni ahhoz, hogy biztosan zöld legyen a következő lámpa, mire odaérünk. Egyelőre még egyik sem kapható egyetlen Audiban sem, de a gyár szerint már nagyon közel vannak a szériagyártáshoz. A Pekingben kiállított koncepcióautó az Audi vezeték nélküli elektromos töltőrendszerét is megkapta. Ez egy elektromágneses tekercsekkel és inverterrel felszerelt, a villamos hálózathoz csatlakoztatott lemez, amely automatikusan kölcsönhatásba lép a fölé hajtó autóban lévő tekerccsel és elkezdi tölteni. Pont úgy, mint a vezeték nélküli telefontöltők. A töltés állítólag ugyanannyi ideig tart, mint vezetéken keresztül, és nem befolyásolják az időjárási körülmények.

-


A TT Offroad tanulmányt nem véletlenül Kínában mutatták be: a világ immár legnagyobb autópiacán lassan minden második eladott prémium modell szabadidőautó, és az Audi SUV eladásai is szárnyalnak az országban. A szériaváltozat a várakozások szerint valamikor 2016-ben jelenik majd meg a kereskedésekben.