Jól lehet keresni a takarítással

Fotó: Image Source / heshphoto

-

A takarítói piacon egyre növekszik a munkaerőhiány, és olyan innovatív startupok, mint a Rendi, nehezen találnak új partnereket ahhoz, hogy tovább folytassák a hazai terjeszkedést – derül ki a cég felméréséből. A Rendi számára a legnagyobb ellenséget a feketén dolgozók tömege jelenti, hiszen a fehérítést tűzték zászlajukra olyan megoldásokkal, mint például az online fizetés lehetősége.


A sharing economy által kínált közösségi megoldásokra jó példa a Rendi elnevezésű takarítóközvetítő cég, amely működési logikáját tekintve nagyban hasonlít a tavaly elindult Taxifyra. Egy pofonegyszerű ötleten alapul: egyéni vállalkozóként működő takarítókat gyűjt össze, akiket kiközvetít a nagyobb városokban a takarítást igénylő ügyfelek között. Lakásnégyzetmétertől és a megrendelt extra feladatoktól függően rendelhetünk a Rendin keresztül takarítást egy egyszerű honlapon, egy ugyancsak egyszerű regisztrációt követően.


Hiányoznak a takarítók

A Rendi saját közvetített takarító partnerei körében végzett, nem reprezentatív felmérése szerint a hazai takarítók fele másodállásban, katás egyéni vállalkozóként is képes megkeresni havonta a 80-100 forintos pluszt, de a keresetek között nagy a különbség a főváros és a vidéki városok között. „A több munkahelyen dolgozó aktív korúak mellett egyre nagyobb a gyermekükkel otthon levő fiatal anyukák és a nyugdíjukat kipótló 60 év felettiek aránya is a takarítók között” – ismertette az adatokat Udvardy Szabolcs, a Rendi marketingigazgatója. „Egyre több 18–25 év közötti fiatal jelentkezik hozzánk, mert saját bevallásuk szerint


a rugalmas, időbeosztásukhoz igazítható takarítói munka jobb lehetőség számukra, mint egy gyorsétteremi pult vagy a gyártósor melletti 10-12 órás műszak.”

A főállású bejárónők körében 30-40 óra munkával átlagosnak számít a 120 ezer forint feletti nettó kereset, és az sem ritka, hogy aki többet vállal, 180-200 ezer forint körüli fizetést visz haza. A cég pécsi terjeszkedése kapcsán végzett felmérésből kiderül: a Dunántúlon nagy nehézséget jelent takarítással foglalkozókat toborozni még olyan közvetítő cégeknek is, mint a Rendi. A cég mára több mint 100 főt foglalkoztat, de másfélszer ennyi takarító egyéni vállalkozónak is tudnának munkát adni.


Fehérítés

A Rendinél minden takarító maga választja ki azt a megrendelést, amelyet el akar vállalni. Ehhez kapcsolódóan a kutatása megállapítja: a fővárosban és annak közvetlen közelében élő rendis takarítók megtehetik, hogy maximum 5-10 kilométert utazzanak egy-egy munkáért, mivel így is rengeteg cím közül válogathatnak, szemben a vidéken dolgozókkal, akiknek esetenként 20 kilométerre is el kell utazniuk egy-egy megrendelésért. A Rendin keresztül csak egyéni vállalkozói igazolvánnyal rendelkező, számlaképes katás bejárónők jelentkezhetnek munkára. A számlaképesség mellett az oldalon lévő kötelező online bankkártyás fizetés a garancia arra, hogy – képletesen szólva – tiszta marad a takarító keze.

A legnagyobb konkurenciát a Rendi számára jelenleg éppen ezért is a feketén dolgozó bejárónők jelentik: egy zsebbe dolgozó bejárónő is 5-20 ezer forint között takarít, amivel a cég csomagárai bőven felveszik a versenyt. Kizárólag bejelentett egyéni vállalkozói jogviszonnyal rendelkező takarítókat alkalmaznak. „Az a célunk, hogy mi és a takarítók is a magyar gazdaságot erősítsük, és sikerüljön megtörni a zsebbe kapott pénz évtizedes hagyományát a takarítói piacon” – írta a Rendi kérdésünkre küldött válaszában.


Ők használják

A takarítóközvetítő cég szerint fő vásárlókörük a 30-40 éves korosztály, családanyák, akiknek rengeteg idejüket emészti fel a háztartás rendben tartása. Emellett a huszonéves egyedül vagy barátokkal élő fiatalok, akik köztudottan nem szeretnek takarítani, vagy épp szívesebben töltik az erre szánt idejüket sporttal, tanulással, szórakozással. Hozzáteszik: az áraik kialakításában figyelembe vették, hogy számukra is zsebpénzbarát maradjon a szolgáltatás. Harmadik jellemző vásárlói csoport a 30-as éveik elején járó fővárosi, egyedül élő férfiak, akiknek a munka és a kikapcsolódás mellett kevés idejük marad takarításra. A negyedik jellemző vásárlóközönség pedig az idősebb korosztály, akik számára fizikailag megterhelő a takarítás, nekik jellemzően a családtagjaik segítenek a megrendelésben.

A 2015-ben alapított Rendi elsősorban Budapesten és az agglomerációban közvetít takarítókat, ám Győrött, Szegeden, Debrecenben és már Pécsett is jelen vannak már. A Rendi már működik Varsóban is, de ahhoz, hogy két és fél éven belül Közép-Kelet-Európa vezető takarításközvetítője legyen a platform, olyan piacokra is tervezik a belépést, mint Románia, Szlovákia, Szlovénia vagy Csehország.