Izrael már be sem engedi a civileket

Fotó: AFP / MENAHEM KAHANA

-

Az izraeli hatóságok elutasították a Human Rights Watch (HRW) munkatárásának munkavégzésre is vonatkozó vízumkérelmét, mert palesztinokat szolgáló propagandával vádolják a nemzetközi emberi jogi szervezetet - értesült a Háárec című újság.


A lap azt írja pénteken honlapján, hogy Izrael a több mint kilencven országban működő, New York-i székhelyű szervezet újonnan kinevezett helyszíni vizsgálatvezetőjétől, az iraki származású amerikai Omar Sakírtól tagadta meg a vízumot. Sakír a hét hónappal ezelőtt távozott, évekig Izraelben, Ciszjordániában és a Gázai övezetben dolgozó munkatársát váltotta volna fel.

„A külügyminisztérium véleménye szerint a szervezet tevékenysége és jelentései hosszú idő óta a palesztin propaganda szolgálatában állnak az emberi jogok hamis zászlaja alatt, és ezért a kérelem elutasítását ajánlja"- írta indoklásában Móse Nakas, a vízumengedélyekért felelős osztály vezetője.

„A csoport szélsőséges, ellenséges, és Izrael-ellenes programja miatt a palesztin propaganda eszköze lett, világosan és egyértelműen Izrael ellen cselekszik teljesen elfogult módon"- közölte Emmanuel Nahson, a külügyminisztérium szóvivője a Hááreccel.

"Ezért döntöttünk úgy, hogy a továbbiakban nem tartjuk feléjük a másik orcánkat is, és nem adunk munkavállaló vízumot olyan személynek, aki egyértelműen azzal a céllal érkezik, hogy kárt akar okozzon Izraelnek, és rontsa jó hírét"- tette hozzá.

A szervezet helyi munkatársai tovább folytathatják tevékenységüket.

A HRW tisztviselői elutasították a vádakat. Sari Bashi, a szervezet izraeli-palesztin képviseletének igazgatója szerint eddig, - noha nem értettek mindenben egyet velük,- rendben voltak kapcsolataik az izraeli hatóságokkal, és foglalkoztak izraelieket ért emberi jogi sérelmekkel is.

"Ez a döntés abban akadályozza meg a csoportot, hogy megismerje az izraeli oldalt. Odafigyelünk, amikor az izraeli tisztviselőkkel találkozunk, s mondandójuk belekerül jelentéseinkbe"- hangsúlyozta Bashri.

"A kormányoknak sehol sem tetszik, amit közzéteszünk. A Palesztin Hatóság is megvádolt minket az izraeli propaganda terjesztésével. A Hamász is. De csak néhány helyen akadályozzák meg a munkánkat. Szudánban, Egyiptomban, Üzbegisztánban, Venezuelában"- mondta a szervezet képviselője a lapnak.

A szervezet elsősorban Izraellel, s főként a telepesekkel foglalkozik, de megtalálhatóak honlapján a palesztinokkal szembeni bírálatok is, tavaly augusztusban például foglalkozott a Palesztin Hatóság szólásszabadságot sértő intézkedéseivel. A Human Rights Watch a múltban több, Izraelt hevesen bíráló jelentést tett közzé, különösen a Gázai övezetet uraló Hamásszal történt fegyveres összecsapások után. A 2014-ben végrehajtott Erős Szikla hadműveletről szóló jelentésüket Izrael élesen visszautasította. A szervezet elítélte a Palesztin Hatóság és a Hamász fellépését az újságírók és aktivisták ellen, illetve a Hamász kivégzéseit is.