„Itt nincsenek rossz pilóták” - Budapesten a DTM

Fotó: / / /

-

HÁTTÉR

Mattias Ekström a DTM kétszeres bajnoka és a Magyarországra 26 év után visszatérő vérprofi német túraautós bajnokság egyik legtapasztaltabb versenyzője, aki akár közvetlenül a verseny előtt is képes elbóbiskolni. Szereti a Hungaroringet, szerinte a DTM a legkomolyabb túraautós sorozat.


Most először versenyzel a Hungaroringen. Milyennek találod a magyar pályát? A Hungaroring az egyik legizgalmasabb pálya versenyzői szempontból az idei versenynaptárban. Elég nehéz itt előzni, de ha egyedül vagy, és tudod a saját tempódat menni, akkor nagyon is élvezetes. Ráadásul az Audiknak is jól fekszik ez a pálya. Ebben az évben új autóval, a kupé karosszériás Audi RS5 DTM-mel mentek. Mennyiben különbözik ez a korábban használt A4 limuzintól? A két versenyautó csak kevéssé tér el egymástól. A műszaki felépítés és a motor is megegyezik, viszont az idei jobb aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkezik. És bár az RS5 DTM a megszólalásig hasonlít az utcai RS5 Coupéra, valójában mindössze három alkatrésze azonos azzal: a márkajelzések elöl és hátul, valamint a légbeömlő szellőzőrostélya az utastérben. Mi különbözteti meg a DTM-et a többi túraautós sorozattól, például a WTCC-től? A DTM-ben nagyon magas a színvonal. Ha például megnézed a kvalifikáció eredménylistáját, láthatod, hogy Christian Vietoris, az előző futam győztese most utolsó lett az kvalifikáción. Itt nincsenek rossz pilóták, az adott versenyző napi formája dönt a végeredményről. A DTM-ben nem találsz fizetős versenyzőket, itt tényleg nagyon jónak kell lenni. De nem csak a sofőrök, a versenyautók is egyenletesen magas színvonalat képviselnek.


Nem hiányolod a test test elleni küzdelmet, a jellegzetes túraautós koccanásokat a DTM-ből? Azért ez a sorozat sincs híján látványos csatáknak, de tényleg lehetnének egy kicsit keményebb meccsek is egy-egy pozícióért. Csakhogy ezek az autók nagyon érzékeny technikát rejtenek, minden csupa karbon, ráadásul a kifinomult aerodinamika miatt nem is tudunk igazán közel menni egymáshoz tapadásvesztés nélkül. Meg aztán egy ilyen versenyautó 800 ezer euróba kerül. 2007-ben bajnokságot nyertél a DTM-ben, azóta viszont nem sikerült megismételni ezt az eredményt, igaz, többször is nagyon közel voltál hozzá. Mi ennek az oka? Az a helyzet, hogy csak egyvalaki nyerheti meg a bajnokságot. Ehhez pedig mindennek tökéletesen kell működnie, a DTM-ben akár egy rosszabbul sikerült verseny is eldöntheti a bajnoki cím sorsát.


Milyen más versenyautóban próbálnád még ki magad? Azt hiszem, hogy én már nagyjából minden versenyautót vezettem a Forma-1-et kivéve, de azt már biztosan nem is fogom. Legalábbis versenyszerűen, persze azért nagyon szívesen kipróbálnám, remek móka lenne. A ralizás már megvolt, az egy nagyszerű sport, de hogy sikeres tudj benne lenni, ahhoz rengeteg tapasztalatra van szükség. Milyen sporttal tartod magad fitten? Teniszezem, télen pedig síelek. Megelőzi valamilyen rituálé a versenyeket? Verseny előtt nyújtógyakorlatokat végzek, és általában egy órára bezárkózom egy csendes szobába, ahol csak magam vagyok a gondolataimmal. Néha még el is szunyókálok egy kicsit. Miben vagy jobb versenyzőként? Egy gyors kör vagy inkább versenyintelligencia? Azt hiszem, mindkettőben jó vagyok. A DTM jelenlegi szabályai miatt mindenki azt gondolja, hogy a verseny az erősségem, mert elég sokat előzök. Ennek az az oka, hogy általában beáldozzuk a kvalifikációt azért, hogy a versenyre optimalizált beállításokkal minél jobbak tudjunk lenni a futamon. Ami persze valahol átverés is egy kicsit. De igazából egy tökéletesen beállított autóval hihetetlenül nagy élmény hibátlan kört menni a kvalifikáción. Ezen a pályán meg szinte nem lehet előzni, úgyhogy itt tényleg nagyon fontos a jó eredmény az időmérőn. (A német túraautó-bajnokság szombati időmérő edzését a BMW német pilótája, Marco Wittman nyerte, így vasárnap 13.30-kor ő rajtolhat az élről a Hungaroringen. Ekström a 11. helyről indul.)


Névjegy

A svéd Mattias Ekström egy év gokartozás után, 16 évesen ült először túraautóba – és azóta ki sem szállt onnan. Miután 1999-ben egy Audival megnyerte a Svéd Túraautó-bajnokságot, 2001 óta megszakítás nélkül Audit vezet a DTM-ben. A 13 év alatt két bajnoki címet szerzett a sorozatban, de sokoldalúságát mutatja, hogy közben a svéd és a katalán ralit is megnyerte egy N csoportos autóval, és háromszor győzött a Race of Champions nevű gálaversenyen mások mellett Sebastian Vettelt, Michael Schumachert vagy éppen Jenson Buttont megelőzve.