Így néz filmet a számítógép

Fotó: AFP / The Picture Desk / István Hajdu

HÁTTÉR

Mit lát egy számítógép, ha a Mátrixot nézi? Egy amerikai művész megpróbált filmnézésre bírni egy mesterséges intelligenciát. Azt persze nem tudjuk, hogy a program valóban önálló volt-e.


A gépi látási rendszereket eddig úgy használtuk, hogy az emberek számára fontos dolgokat figyelték. Elkóborolt pácienseket próbáltak megtalálni a kórházban, különböző típusú képeket tanultak meg felismerni. Egy Benjamin Grosser nevű amerikai művész most kipróbálta, mit csinálnának a gépek, ha maguknak kellene megtalálniuk a fontos látnivalókat.



A Grosser által programozott mesterséges intelligenciával összekötött gépi látási szoftver hat népszerű film elé ülhetett le. A vizualizáción az látszik, hogy épp hová figyel a program, miközben az Űrodüsszeia, az Amerikai szépség, az Eredet, a Taxisofőr, a Mátrix és az Annie Hall közismert jeleneteit nézi. A különböző filmekből készített kép eltér: az újabb, gyors vágásokkal operáló, akciókban dús filmekből készülő rajz zaklatottabb lesz. A 2001 Űrodüsszeia beszélgetős nagyjelenete után pedig szinte fehér marad a vászon, csak két egymással szemben álló figura rajzolódik ki.


A Grosser által próbára tett gépi látási algoritmusok legnagyobb baja persze nem az, hogy nem tudják élvezni a mozifilmeket. A mesterséges intelligenciát kutatók csoportjai már évtizedek óta próbálják megtanítani a szoftvereiket, hogy tárgyakat ismerjenek fel, az ember számára első pillantásra nyilvánvaló következtetéseket vonjanak le fotókból. (A gépi látásról szóló korábbi cikkünket itt találja.) A józan észt viszont még nem sikerült tökéletesen leprogramozni. Ezért lehet, hogy Grosser programja is a robbanásokat nézte a történet helyett.