HM: nem mi bénítottuk meg az európai légi forgalmat

Fotó: MTI/Mario Cruz

-

A Honvédelmi Minisztérium tájékoztatása szerint nem a magyar hadgyakorlat miatt voltak vakok a polgári légi irányítás radarjai csütörtökön.


Órákra eltűntek a levegőben keringő gépek az osztrák polgári légi irányítás radarjai elől csütörtökön. Állításuk szerint a probléma nem az ő rendszerükben volt, hiszen hasonló hibáról számoltak be Karlsruhében, Prágában és Pozsonyban is. Az osztrák Kurier szerint a gépek adóvevői nem küldék el a jelet fentről, mégpedig azért, mert a jeladókat zavarták, igaz, véletlenül. Méghozzá Magyarországról, ahol ebben az időben épp egy elektronikus hadviselési technológiákat tesztelő NATO-gyakorlat zajlott. A gyakorlat lényege az volt, hogy a levegőből blokkolják a légtérben lévő jeladókat, megakadályozva a velük való kommunikációt. A Kurier szerint üzemi baleset történhetett, és a jel a kijelölt tartományon túl is hatott. A zavar ugyan csak fél óráig (másutt két és fél óráig) tartott, de így is komoly feladat elé állította a légi irányítókat, akik vakon, rádiókapcsolat útján egyenként navigálták a légtérben cirkáló mintegy 4000 gépet, miközben a polgári légi irányítás vörös riasztásra kapcsolt át. Az osztrák lap az elmúlt időszak legnagyobb, következmények nélküli légi katasztrófájaként aposztrofálta az eseményt. A Honvédelmi Minisztériumnál a VS.hu kérdésére elmondták: nem a Magyar Honvédség héten megtartott, NEWFIP 2014-es gyakorlata zavarta a polgári légi közlekedési frekvenciákat Közép-Európában. Az ő gépeik ugyanis 4000 méter magasságban, és csak kis intenzitású zavarást alkalmazva azt gyakorolták, hogy a légtérvédelem egyes feladatait miként tudják minden körülmény között összehangoltan megvalósítani. Ennek során a katonai eszközök nem használtak semmilyen, a polgári légi közlekedés biztonságát veszélyeztető frekvenciát. Emellett a gyakorlat helyszíne – Kecskemét – miatt az is kizárt, hogy mindez bármilyen kihatással lehetett volna az osztrák vagy a cseh légi közlekedésre.