Hamisítottak, csaltak, lehúztak - botrány az ADAC-nál

Fotó: ADAC.DE / ADAC.DE

-

HÁTTÉR

Európa legnagyobb autóklubja néhány hét alatt teljesen összeomlott. Egy szavazási manipulációval kezdődött az a botrányos leleplezés-sorozat, ami súlyosan aggályos működési és szolgáltatási kultúrát tárt fel az ADAC-n belül. A legfelső vezetés már távozott, mindenki teljes megújulást szeretne.


Januárban robbant a bomba Németországban, ami úgy tűnik, mára maga alá temette Európa legnagyobb és mindeddig kiemelten nagy presztízsűnek számító autóklubját. A Süddetsche Zeitung által indított leleplezés-sorozat első eleme az ADAC Sárga Angyal díját érintette. A klubtagok szavazatai alapján összeállított autós népszerűségi lista díjait minden év elején ítéli oda a klub a legnépszerűbb modellek gyártóinak immár 2005 óta. Mivel az ADAC-nak közel 19 millió tagja van, a díjat nagy becsben tartják az autógyártók, a klub pedig rendszerint a „Németország kedvenc autója” címmel illeti a közönségszavazás első helyezettjét. Épp ezért mindenkinek fontos, hogy az eredmények mögött kellő számú szavazat legyen, és a hivatalos adatok szerint ezzel nem is volt semmi gond. Csakhogy míg 2012-ben 290 ezer szavazat beérkezéséről számolt be az ADAC, addig valójában csak 76 ezer érvényes szavazat érkezett. A legutolsó, 2014-es voksolásról pedig az derült ki, hogy az első helyezett, Németország kedvenc autójának kikiáltott Volkswagen Golfra nem 34 299-en szavaztak, ahogy az a hivatalos adatokban szerepelt, hanem mindössze 3409-en. Úgy néz ki tehát, hogy valami nagyon nem stimmel a szavazásban résztvevők számát illetően, és a bizonyítékok alapján úgy tűnik, már évekkel korábban elkezdődött az adatok hamisítása.


Az Sárga Angyal szavazás felelőse, az ADAC hivatalos lapjának főszerkesztőjeként is dolgozó kommunikációs igazgató először tagadata a vádakat, ám a bizonyítékok nyilvánosságra kerülését követően kénytelen volt elismerni a felelősségét, és végül minden tisztéről lemondott az egyesületben. De ezzel még korántsem ért véget a történet. Hamarosan arról kezdtek érkezni a hírek, hogy nem csak a szavazatok számát, de a végeredményt is manipulálták éveken át. Belső iratokból kiderült, hogy legutolsó szavazáson például utólag módosították az eredetileg a hetedik helyen végzett BMW 5-ös sorozatra leadott szavazatok számát, hogy a modell bekerüljön az első öt helyezett közé. Így a Volkswagen és a Mercedes mellett a harmadik legnagyobb német autógyártó is szerepelt legalább egy modellel a kiemelten díjazott első ötben. A Deloitte könyvizsgáló cég által lefolytatott vizsgálat eredményei szerint viszont 2012-ben a Volkswagen Up, 2011-ben pedig a Volkswagen Passat került be „varázsszóra” az első ötbe, és a rendelkezésre álló dokumentumok alapján úgy fest, hogy egészen 2005-ig visszamenőleg manipulálhatták az adatokat. Az érintett autógyártók a sorrendre vonatkozó manipulációk napvilágra kerülését követően azonnal értéktelennek bélyegezték a díjat, és a csalódott hangú közlemények kiadása mellett a serlegeiket is egytől-egyig visszaküldték az ADAC-nak. Időközben az is kiderült, hogy autóklub vezetése az ADAC légi mentő cégének tulajdonában lévő mentőhelikoptereket üzleti utakra is igénybe vette legalább egy évtizeden át, az egyik regionális szervezet elnöke pedig saját elképzelései szerint építtetett meg egy villát az egyesülettel, amit azóta bérel az ADAC-tól.


Január végén aztán az ADAC legnagyobb presztízsű és odáig teljesen kikezdhetetlen szolgáltatását, a Sárga Angyal autómentő szolgálatot is támadások érték. Információk szerint a lerobbant autókhoz kihívott sárga angyalok jelentős jutalékot kaptak az út szélén ragadt autósoknak a helyszínen eladott akkumulátorok után. Ráadásul az ADAC saját márkás – egyébként a Varta által gyártott – akkumulátorait a piaci átlagárnál lényegesen drágábban kínálták az autóklub alkalmazottai, akiknek célokat is tűztek ki az értékesített akkumulátorok számára vonatkozóan. A dolog minden korábbinál jobban felbőszítette a német közvéleményt, amely addig vakon hitt a Sárga Angyaloknak, akiknél ráadásul az akkumulátorhiba miatti kiszállás jelenti az egyik leggyakoribb okot: félmilliónál jóval több fordul elő egy évben; az ADAC angyalai csak 2012-ben 165 ezer akkumulátort adtak el a helyszínen. Végül pedig az abroncsszakmában alapvetésnek tekintett gumiteszteket is elérte a botrány. Egyes állítások szerint az autóklub előre egyeztette az abroncsgyártókkal a tesztek időpontját és helyszínét, valamint azok részleteit és körülményeit illetően. A gyanú szerint ez lehetőséget adott a gyártóknak, hogy a tesztabroncsok vásárlásának lehetséges helyszíneire a tesztek értékelési szempontjainak megfelelő, jobb eredmények elérésére képes, speciális gyártású abroncsokat szállítsanak.


A botrányok kilépési hullámot indítottak el az ADAC-nál. A klub hivatalosan 15 ezer kilépést ismert el néhány héttel a problémák nyilvánosságra kerülése után, de hamar kiderült, hogy ennek a számnak a többszörösét kitevő, egyelőre feldolgozatlan kilépési kérelem érkezett be a klubhoz. Februárban távozott pozíciójából az ADAC – a lemondását korábban még kizártnak tartó – elnöke, és a vádakat először ugyancsak tagadó ügyvezető igazgató felmentésére irányuló folyamat is elindult még ugyanabban a hónapban. Április végén nagyszabású imidzs-kampány elindítását jelentette be a klub. A szervezet klasszikus szolgáltatásait és értékeit hangsúlyozó, millió eurós költségvetésű médiakampány a tervek szerint májusban, az újrakezdést hivatalossá tevő közgyűlést követően indul majd el. Ezzel megkezdődhet a német közvélemény által a botrány kipattanása óta követelt teljes megújulás, amivel talán kimászhat története legsúlyosabb válságából Európa legnagyobb autóklubja.

ADAC?

Az ADAC-t, az Általános Német Autóklubot 1903-ban alapították, eredeti neve Deutsche Motorradfahrer-Vereinigung (Német Motorkerékpáros Egyesület) volt. Az egyesület autósok és motorosok találkozóhelyéből fokozatosan önsegélyező szervezetté fejlődött, a második világháborút követően pedig kialakultak azok a ma is jellemző szolgáltatásai, mint az autómentés, a biztosítási tevékenység, a terméktesztek, vagy a légi mentés. A sokak által inkább nagy hatalmú vállalatnak, mint klasszikus egyesületnek tartott ADAC ma már évi kétmilliárd eurós árbevételt ér el, ennek a fele a közel 19 millió tag által befizetett tagdíjakból származik.