Halászok, nomádok és kalóznak álló öregfiúk - Budoku

-

HÁTTÉR

Idén is lesz Budoku, azaz Budapesti Dokumentumfilm Fesztivál, május 6. és 11. között. Kiválasztottuk azokat a filmeket, amelyek vetítésén mindenképp ott leszünk.


Song From The Forest (Az Esőerdő Dala)

Jim Jarmusch jóbarátja, Louis Sarno gyerekkorában órákig hallgatta a pigmeusok énekét, és ennek hatására később ki is költözik a dzsungelbe és ott marad - huszonöt évig. A történet ismerős lehet azoknak, akik három éve látták az Oka! című filmet; Michael Obert pedig úgymond megrendezte a második részt, amikor Sarno gyermekével, a tizenhárom éves Samedivel visszatér New Yorkba, hogy megmutassa neki azt a dzsungelt, amit sokáig az otthonának nevezett. A kritikák kiemelték, hogy a két világ ütköztetése helyett Az Esőerdő Dala inkább egyfajta modern Walden, ami a természet hívó szaváról, a belső békénk megtalálásáról és önmagunk (újra)feldezéséről szól. Mikor? Május 6. (Kedd); 20:00, Toldi Nagy- és Kisterem Május 11. (Vasárnap) 18:45, Művész Bunuel Terem

Szerelempatak

“- És mi a legrosszabb az öregségben, Alvin? - Az a legrosszabb benne, amikor eszedbe jut, milyen volt fiatalnak lenni.” David Lynch talán legérettebb, legszebb filmjének ez a kis párbeszéde csengett a fülemben a Szerelempatak megnézése után. Egy kis erdélyi falu idős lakói beszélnek a testi és lelki szerelemről, olyan irigylésre méltó nyitottsággal és életörömmel, ami miatt egy percnyi feszengés vagy furcsa érzés sem marad bennünk. Egyszerre huncut kacsintás, celluloid-obeliszk a régi értékeknek és párbeszéd egy olyan témáról, amit még mindig túl sok ember söpör az asztal alá - pedig nem lenne szabad. 

Mikor? Május 8. (Csütörtök); 15.30, Toldi Nagyterem


Beware Of Mr. Baker (Vigyázz Mr. Bakerrel!)

Ki tudna ellenállni egy olyan filmnek, ami úgy kezdődik, hogy a film alanya, Ginger Baker betöri a rendező, Jay Bulger orrát? A világ egyik legjobb és legkiálhatatlanabb dobosa megfordult a Creamben és a Blind Faithben, épített stúdiót Fela Kutinak, elfogyasztott egy hadseregnek is elegendő orrcukrot, majd letelepedett Dél-Afrikában. Ez nem a “vászonra kívánkozó élettörténet” szótárból kimásolt változata, ez egy megtörtént eset, amit maga a főszereplő mesél el. Elöljáróban annyit leszögeznénk, hogy érdemes a “morcos kisnyugdíjas”-ról alkotott sztereotípiáinkat otthonhagyni - Mr. Baker mindegyikükön túltesz, viszont cserébe szórakoztatóbb is náluk. A koncert után érdemes hangulatban maradni és maradni az Ivan & The Parazol esti átmozgató edzésére. Dresscode: Marc Bolan kedvenc kígyóbőr cipője. Mikor? Május 8. (Csütörtök); 20.45; Toldi Nagyterem



Our Vinyl Weighs A Ton (Egy Tonna Bakelit)

Minden stílusnak megvan a maga kiadója: az agycsavargató kísérleti elektronikának a Warp (és a Planet Mu), a dob-basszus színtérnek a Metalheadz (és a Virus Recordings), a ropogós beateknek és penge funkoknak pedig a Stones Throw Records. Olyan előadók szántották itt a bakelitbarázdákat, mint a maszkos rímosztó MF Doom, a korszakalkotó J Dilla, az alteregót alteregóra halmozó Madlib, vagy épp Aloe Blacc. Az Egy Tonna Bakelit eddig soha nem látott archív anyagokon és interjúk egész során (Tyler The Creator, Kanye West, Questlove is mikrofonhoz jut) mutatja be  az avantgárd hip-hop székhelyének számító kiadó történetét. A film rendezője, Jeff Broadway egyébként Kickstarteren szedte össze a filmhez kellő harmincötezer dollárt. A magyar feliratos egyszeri vetítés mellé pedig egy klasszik bakelit-zsonglőrködés dukál, a műfaj hazai helytartóival. 

Mikor? Május 9. (Péntek), 22.00, Toldi Nagyterem


Leviathan (Leviatán)



Bár a budai Artemovszk 38 is tiszteletet parancsoló, a Leviatán hajójához képest eltörpül. Képzeljük el egy pillanatra, hogy a Minden Odavan nem csendesen, mégis tele feszültséggel mesél az ember és a természet harcáról, hanem őrjöngve, apokaliptikusan, olyan erővel, mint a filmet is ihlető Moby Dick - és már közel járunk a Leviatánhoz. Az alig másfél órás dokumentumfilm lényegében egy művészfilm stílusában mesél a halászfalvak (egészen pontosan New Bedford) vértől és tengervíztől síkos életéről, a halászhajók mindennapjairól - a technológiai újításoknak hála olyan erőteljesen, hogy tengeribetegeknek nem is ajánljuk a filmet, azoknak viszont, akik szerint a 4DX az igazi fizikai filmélmény, mindenképp. Mikor? Május 10. (Szombat), 17:45, Toldi Nagyterem

20,000 Days On Earth (20 000 nap a Földön)

Egy snowfall-cikk is kevés lenne ahhoz, hogy felsoroljuk az okait, hogy miért a ma élő előadók egyik legfontosabbika Nick Cave. Az ausztrál zenész, író és popikon annyi csikket nyomott már el a lelkeként funkcionáló hamutálban lemezenként, amennyi még egy kollégiumi folyosónak is díszére válna. Pár éve minden, a papa garázsában zajongó dühös tinédzsert visszaküldött a házi feladat és a pohár tej mellé zsigeri, erőszakos és zseniális garázsblues martalócosztagával, a Grindermannel. Emellett pedig a Nick Cave & The Bad Seedsszel még mindig jobbnál jobb albumokat ad ki. A 20 000 nap a Földön ötlete pont az utóbbi banda (eddig) utolsó albumának  (Push The Sky Away) munkálatai közben jött, és a frontember fiktív huszonnégy óráját jeleníti meg, betekintést ígérve a kreatív alkotói folyamatokba (mindent bekameráztak) és az inspiráció természetébe (beszélgetések pszichiáterekkel, többek közt). Ha csak egy filmet néz meg az idei Budokun, ez legyen az. Mikor? Május 11. (Vasárnap), 20:30; Toldi Nagy- és Kisterem


Ha nem hallgatna ránk - és amúgy feltétlenül tegyék, kockáztassanak, tévedjenek és legyenek maszatosak! - akkor a BuDoKu honlapján megtalálják a teljes programot. Lesznek rövidfilmek, adják a határtalanul vicces Besence Opent, amiért korábban lelkesedtünk, kalózosdit játszó öregemberek, házasságközvetítő, minden.