Gyanús kampányköltések: a Fidesz korábban szigorú ellenőrzést ígért

Fotó: Getty Images/iStockphoto / showcake / Getty Images/iStockphoto / showcake

-

Közzétették a pártok, mire költötték az államtól kapott kampánytámogatást. Némelyiknél majdnem a fele utazásra ment el. A kampány lényegében láthatatlan volt, de legalább drága. Megnéztük az erre a választásra alakult pártok beszámolóit.


A viamichelinen végzett kalkuláció szerint valamivel több mint 20 ezer forintba kerül egy út kocsival az ország két elég távoli pontja, Nagykanizsa és Kisvárda között. Ehhez képes ki lehet számolni, mennyit kell utazni ahhoz, hogy az több 10 millióba kerüljön. Több párt is teljesítette a bravúrt. Az Új Magyarország Párt a most nyilvánosságra hozott elszámolás szerint a választási kampány alatt – ami nem volt két hónap – 63 millió forintot költött utazásra és szállásra. Megnéztük a párt honlapját, külföldön élő magyarok győzködésének nem láttuk nyomát, országon belül volt több eseményük.


Az egyik „etap”

Forrás: Új Magyarország Párt honlapja Forrás: Új Magyarország Párt honlapja

A honlapjukon egy kampányvideó linkjét lehet megtalálni, maga a videó viszont már nem elérhető. Rákerestünk a YouTube-on, de semmi maradandó nyoma nincs annak a több mint 42 milliónak, amit – saját bevallásuk szerint – a reklámfilmekre költöttek. Az Indexnek megvan a videó, a lap szerint egy ilyen felvételt nagyjából fél millió forintból ki lehet hozni. A fővárosban lényegében láthatatlan párt 28 millió forintot írt be reklámanyagok készítésére


Az Új Magyarország Párt beszámolója

Forrás: Hivatalos Értesítő, ÚMP beszámoló Forrás: Hivatalos Értesítő, ÚMP-beszámoló

Március végén a Népszabadság megkérdezte több kisebb párt, többek között az ÚMP elnökét is, mire költik a pénzt. Táncsics Péter nem részletezte a kiadásokat, csak annyit mondott: a támogatás felét elköltötték egyebek mellett szórólapokra, plakátokra, kifestőkre, lufikra, rendezvényekre és a megyei lapokban induló kampányra. Miután országos listát tudtak állítani, csaknem 150 milliós állami támogatást kaptak. Ezt mind el is költötték. 1578-an szavaztak rájuk. Összesen.


A másik nagy utazó

Az Új Dimenzió  Párt még ennél is többet utazott: 65 millió forintot költöttek a kampány alatt erre a célra. A reklámfilmjük is majdnem annyiba került, mint az Új Magyarország párté, erre 41 milliót írtak be.


Nekik legalább több kampányvideójuk megtalálható még


Reklámanyagot csaknem 38 millióért készíttettek, bár a fővárosba ebből sem jutott érzékelhető mennyiségű. Nemcsak a költésük, az eredményük is hasonló lett: 2100 szavazatot szedtek össze. Ők a Népszabadságnak – szintén március végén – azt mondták, 117 fizetett aktivistájuk van, 25 ezer pártpólót készíttettek, körzetenként 200-500 plakátot és 3 millió szórólapot is.  Kampányfilmre és rádióreklámra is költöttek. A két párt nagyon együtt mozgott a kampányban is, szinte mindig ugyanott kaptak büntetést a vissza nem vitt ajánlóívek miatt. Mindkét pártnak segített a pénzügyi visszaélés miatt lecsukott, ám azóta szabadult Zuschlag János volt MSZP-s politikus.


Ők már csak ötven milliót költöttek utazásra, szállásra

A Bajnaiék pártjának tervezett nevet elorzó Együtt 2014 is tudott országos listát állítani a választáson, a pártot egyébként egy volt szocialista, Tiner György vezeti. Novemberben még a programjukat írták, a választáson több mint 14 ezer szavazatot szedtek össze. Ők majdnem 150 milliót kaptak. A támogatás harmadáról ők is azt írták: szállásra és üzemanyagköltségre ment. Reklámanyagra 41,5 milliót költöttek, reklámra 16,3 milliót.


Akik lenyomták Sziliéket

A szintén a mostani választásra felbukkant Sportos és Egészséges Magyarországért Párt mindössze 222 ezret utazott el, a legtöbb pénzt, 86,6 millió forintot propagandaanyagokra és szolgáltatásokra költötték el.


sem

Forrás: Hivatalos Értesítő, SEM beszámoló


Utánanéztünk a párt honlapján, milyen kampányeseményeik voltak. Egy pécsi rendezvényről találtunk képeket, egy márciusi hírük szerint országjárást is terveztek, 20 helyszínnel. Egy másik kampányeseményük volt Budapesten, ekkor további egy napra „ingyenessé tették a négyes metrót.” A pártra a választáson 12 ezren szavaztak, ezzel egyébként lenyomták a Szili Katalin szervezte formációt is, pedig ők az utolsó napokban eléggé bedobták magukat.


Sziliék meglepő húzása

KTI - Közösség a társadalmi igazságosságért kampány

-


Sziliék 57 jelöltet állítottak, ezért csaknem 300 milliót kaptak. 66 milliót költöttek a kampányanyagok postázására, 64 milliót pedig maguknak a plakátoknak-szórólapoknak az előállítására. Újsághirdetésre és más propagandatevékenységre elment 100 millió, 51 milliót költöttek a kampány szervezésére, a jelöltek és aktivisták felkészítésére. A bérleti díjakra saját bevallásuk szerint 17 milliót költöttek. A devizahitelperekből ismert Kásler Árpád vezette A Haza Nem Eladó Mozgalom Párt viszonylag részletes beszámolót tett közzé.  


A léghajót is beírta

haza nem eladó

Forrás: Hivatalos Értesítő, A Haza Nem Eladó beszámolója


A be nem jutottak közül egyébként a második lett, nem sokkal maradt le a Munkáspárt mögött. A Magyarországi Cigány Párt is erre a választásra alakult, a beszámolója azonban még nem jelent meg a Hivatalos Értesítőben.


Bejelentésre vizsgálják

Civil szervezetek a választás előtt arról beszéltek, a megváltozott kampányfinanszírozás miatt bizniszpártok indulhatnak a választáson, amelyek nem is nagy anyagi befektetéssel viszonylag sok pénzhez juthatnak. A Fidesz szerint viszont a pártokat szigorúan ellenőrzik, a csalást büntetik. A parlamentbe be nem jutott pártokat az Állami Számvevőszék csak külön kérésre ellenőrzi. Az Együtt-PM-től már kaptak egy bejelentést, de azt kevésnek találták. Szigetvári Viktor társelnöknek pontosítania kell a bejelentését ahhoz, hogy elindulhasson a vizsgálat.