Gondolta volna? Még több pénzt vett ki a Közgépből Simicska

Fotó: Europress/AFP/Carl Court / Europress/AFP/Carl Court

-

Egy cseppet mérséklődött tavaly Simicskáék cégének árbevétele, ám így is megszavaztak maguknak 4 milliárd forint osztalékot.


A közbeszerzéseken tavaly is jól keresett a Fidesz gazdasági háttérembere, Simicska Lajos. A Közgép és partnerei 2013-ban már több mint 430 milliárd forint értékben nyertek meg elsősorban az állam és az önkormányzatok által kiírt pályázatokat, ezekből a tavalyi teljesítések alapján 60 milliárd 440 millió forint árbevétele képződött a vállalkozásnak. Ez egymilliárd forinttal ugyan elmarad az egy évvel korábbi forgalomtól, ám a tulajdonosok így is többet profitáltak az eredményből. Míg 2013-ban 3 milliárd 225 millió forint osztalék kifizetését szavazták meg maguknak, addig 2014-ben 4,1 milliárd forintot vettek ki ilyen formában a cégből. (Azt, hogy pontosan kik és milyen arányban tulajdonosai a Közgépnek, a mai napig nem lehet pontosan tudni, az is csak egy közbeszerzési dokumentumból derült ki fehéren-feketén, hogy Simicska Lajos számít a cég legfőbb birtokosának.) Adót jóval kevesebbet, nem egészen 200 millió forintot fizetett a cég. A Közgép mindenesetre a 4,3 milliárdos profitnál (egy évvel korábban 3 milliárd volt) is többet tudott volna elérni, ha nem terhelnék olyan kötelezettségek, amelyek idővel könnyedén felszabadulhatnak. Egyrészt ugyanis számos beruházásnál céltartalék képzésére kötelezték, ám ha bejönnek az eredeti számítások, akkor ezek a lekötött pénzek felszabadulnak. Másrészt a Közgép kapott egy szokatlanul nagy összegű hitelkeretet az állami Magyar Fejlesztési Banktól, ám a 45 milliárd forint értékű garancia- és hitelkeret-szerződésre 51 milliárd forintnyi a jelzálog, ami mindenképpen megterheli a cég költségvetését. A Közgépnek egyelőre a hazai piac a terepe, külföldön minimális árbevételt produkált, mindössze Németországba szállított általa gyártott acélárukat, mintegy 400 millió forint értékben. Simicska cégénél munkavállalónak sem rossz lenni. A 499 alkalmazottnak az átlagbére bruttó 611 ezer forint, igaz, az összeget a 409 szellemi foglalkozású 661 ezer forintos fizetése húzza fel. Az egyenként több 10 milliárd forintos vasútépítési projekteken vagy éppen modern hulladéklerakók kialakításán azonban vélhetően nem csak a 85 fizikai dolgozó serénykedik. A nagy beruházásokon elsősorban alvállalkozókkal és kölcsönzött munkaerővel tevékenykednek, amelynek már jóval kisebb a költsége, mint a saját alkalmazottaknak.