Fűnyíró még soha nem volt ilyen menő

Fotó: Honda / Honda

-

HÁTTÉR

Egy profi fűnyíró traktor és egy sporttúra motorkerékpár keresztezéséből született egy versenyautó építő műhelyben a Honda Mean Mower, ami hivatalosan is a világ leggyorsabb fűnyírója. Ez 187,6 km/órás sebességet jelent. Jól olvastad, fűnyíró.


Itt a jó idő, ami a belvárosiaknak a szabadtéri bulikat juttatja az eszébe, a családi házas környezetben lakóknak meg a fűnyírást. Hogy a fűnyírásról pedig mindkét csoportnak a Honda jusson eszébe, arra nemrég 15 millió forintot költött a japán gyártó, ami autók és motorkerékpárok mellett a csónakmotorok, permetezők, kapálógépek, hómarók és egyéb kisgépek piacának is az egyik legfontosabb szereplője. Meg a fűnyíró traktoroké. A viszonylag szerény büdzséből egy őrült fűnyírót rakattak össze maguknak egy speciális műhelyben, méghozzá azzal a céllal, hogy megjavítsák a fűnyíró traktorok sebességi világrekordját. Merthogy ilyen is van.

-


Alapos előkészítést követően a rekorddöntés meg is volt, a Mean Mower 187,6 km/órával száguldott el a traffipaxok előtt. A rekordbeállításra még március elején került sor a Spanyolországban, egy Tarragona melletti tesztpályán. Piers Ward, a TopGear magazin újságírója négy évvel ezelőtti saját rekordját döntötte meg, több mint 40-nel megjavítva az akkori 141,35 km/órás sebességet. A rekordot egy 100 méteres szakaszon, a Guinness képviselőinek jelenlétében állította fel a Honda fűnyírószörnyetege, aminek az érvényes kísérlethez mindkét irányban mennie kellett egy órán belül, a végleges rekordot pedig a két sebesség átlagából számították ki az ellenőrök. De mivel nem akármilyen sebességrekordról, hanem egy fűnyíró által felállítottról van szó, ennyivel nem úszta meg a Mean Mower. Amellett, hogy ránézésre is fűnyírónak kellett látszania, fűnyírásra való alkalmasságát is bizonyítania kellett a zsűrinek. De miután megállapították, hogy a Honda tényleg nem egy NSX-et keresztelt át titokban, a rekord rögtön hivatalossá vált.


A Honda számára a Brit Túraautó Bajnokságban (BTCC) szereplő versenyautókat is felkészítő Team Dynamics által összehozott rekorder a kereskedelmi forgalomban is kapható Honda HF2620 típusú fűnyírótraktorra épül. Az inkább a professzionális felhasználók körében kedvelt csúcsmodell eredetileg 18 lóerős és 245 kiló, teletöltött 5,4 literes benzintartályával pedig kicsit több mint másfél óráig képes kurtítani a gyepet. A műszerfalon LED kijelzővel is ellátott, listaáron 1,7 millió forintba kerülő kerti géppel kapcsolatban azt is kiemeli a Honda ismertetője, hogy „a fűvágás minősége minden sebességnél biztosított, mert a kések sebessége független a fűnyírótraktor sebességétől.” De alighanem nem a Mean Mower 200-at közelítő tempójára gondoltak.

-


A versenyautó építők alaposan átdolgozták a fűnyírót a rekord kedvéért. A Mean Mower teljesen egyedi, a hagyományos acélnál könnyebb és erősebb, ám nehezebben megmunkálható króm-molibdén ötvözetből készült vázat kapott. De speciális a felfüggesztés is, a kerekek pedig egy quadról származnak. A fűkasza takaródobját az eredetinél áramvonalasabb, szénszálas műanyagra cserélték a kisebb tömeg miatt, az eredeti traktor fűgyűjtő tartálya pedig a benzintanknak, valamint az olaj- és vízhűtőknek ad otthont a durca kaszán. Hogy tényleg képes legyen fűnyírásra is, két villanymotort építettek bele, amelyek 4000-es percenkénti fordulatszámmal tudják pörgetni a vágódobban lévő 3 milliméter vastagságú acélhuzalokat. A Mean Mower fűnyírás közben mindössze 24 km/órás végsebességre képes, de már ez is a duplája annak, amit a hétköznapi traktorok tudnak.

-


A 996 köbcentis V2-es motor is házon belülről, a Honda VTR 1000F sporttúra motorkerékpárból való. A hatsebességes váltó a kormány mögötti fülekkel lehet kapcsolni, maga a kormánymű pedig állítólag egy 50-es évekbeli Morris Minor kisautóból származik. Ezen kívül a Cobra sportülések és a Scorpion sportkipufogó tűnhet fel a fűnyíró traktorokat jól ismerőknek. A Honda számításai szerint a mindössze 140 kiló tömegű Mean Mower négy másodperc körül gyorsul százra, az elméleti végsebessége pedig 209 km/óra. Fűnyíró még soha nem volt ilyen menő.