Folyamatosan hazudnak a maláj gépről

-

Egy repülési szakértő szerint folyamatosan félrevezetik a közvéleményt a maláj gép eltűnése kapcsán. A VS.-hu-nak név nélkül nyilatkozó hivatásos pilóta biztos benne, hogy a katonai szervezetek tudják, hogy hol van a több mint egy hete eltűnt repülőgép.


Mint elmondta: egy utasokkal teli Boeing 777-es repülőgépnek körülbelül két és fél kilométernyi hosszúságú pályára van szüksége ahhoz, biztonságosan leszálljon és meg is tudjon állni. Szerinte a tájékoztatásra hivatott szervek csak „hülyítik a médiát”. Kizárt, hogy nem tudják, hogy a gép repült-e még több ezer kilométert, vagy lezuhant. Egy ekkora repülő egyébként percenként 1800 métert tud süllyedni anélkül, hogy szétesne. Ha viszont lelőtték, akkor nyilván nem kapcsolhatta ki a kommunikációs berendezéseket. Egymásnak ellentmondanak a hírek, és nem lehet tudni hogy melyik igaz és melyik félrevezetés. A katonai radarok azonban biztosan látták a gépet - tette hozzá. A gyanút erősíti a maláj hatóságok félrevezető kommunikációja. Amikor ugyanis a gép irányt váltott, egy katonai radar észlelte a Malaka-szorosban, vagyis az eredeti útvonaltól ellentétes irányban. Ezt először közzétették a maláj hatóságok, majd egy nappal később a malajziai légierő parancsnoka cáfolta a neki tulajdonított nyilatkozatot. A Malaysian Airlines is csak órákkal a járat eltűnése után közölte, hogy nyoma veszett a gépnek.


Furcsa és aggasztó elméletek a gép eltűnéséről

A gépet nemcsak 11 ország vízi és szárazföldi területén keresik a hatóságok - összesen 26 állam vesz részt a kutatásban -, de a legkülönbözőbb feltéltelezések láttak napvilágot a rejtélyes esettel kapcsolatosan. A hvg.hu a The Independentre hivatkozva azt írja, Malajzia vizsgálja, hogy a gép repülhetett-e a tálibok ellenőrizte afgán-pakisztáni határ felett. Ezt azért akarják kideríteni, mert egy feltevés szerint a járat akár iszlamista támaszponton is landolhatott. A pakisztáni külügyminisztérium és polgári repülés ugyanakkor azt állítja, a radarokon nincs nyoma a maláj gépnek, és nem vették fel vele a kapcsolatot. Egy amerikai hobbipilóta szerint a gép a Singapore Airlines egy járatának radarárnyékában repült, ezért maradhatott észrevétlen. Leszállási helye Észak-Indiában vagy Afhganisztánban lehetett. Újabb hír, hogy a földi irányításhoz intézett utolsó szavakat a másodpilóta mondhatta a BBC és a Telegraph információi szerint. Az interneten közzé tették azokat a felvételeket, melyen látható, hogy a két pilóta áthalad a reptéri detektoros kapun az átvizsgálás során. A BBC azt is írja, hogy a keresésben részt vesznek a 2009-ben Rio de Janeiróból Párizsba tartó, lezuhant gép utáni kutatás szakemberei is. (Akkor a gép eltűnése után két nappal fedezték fel a járat roncsait a tengerben, az első áldozatokra öt napok keresés során bukkantak. A balesetnek magyar áldozatai is voltak.)

Amit tudunk és amit nem - kérdések és válaszok a maláj gépről

Mikor veszett nyoma a maláj gépnek?

A Malaysian Airlines Kuala Lumpurból Pekingbe tartó MH370-es járata március 8-án, szombaton, helyi idő szerint hajnalban, két órával a felszállás után tűnt el. A Boeing 777-esen 227 utas és 12 fős személyzet tartózkodott.

Mit gondoltak először: mi volt az eltűnés oka?

A malajziai hatóságok azt valószínűsítették, hogy mivel a gép Kota Bharu maláj várostól 220 kilométerre keletre tűnt el a radarok képernyőjéről, egy vietnámi sziget térségében, de még malajziai felségvizeken a tengerbe zuhanhatott.

Voltak erre utaló jelek?

Igen. Először két, nagyobb kiterjedésű olajfoltot vettek észre a tengeren, majd különböző dolgokról, például egy narancssárga tárgyról gondolták azt, hogy a gép maradványa. Hamar kiderült azonban, hogy egyiknek sincs köze az eltűnt géphez.

Mi fokozta a bizonytalanságot?

Az, hogy az utasok közül ketten is lopott útlevéllel szálltak fel a járatra. Két iráni férfiről volt szó. Ekkor merült fel először a terrorcselekmény gyanúja. Ám a vizsgálatok megállapították, hogy a két férfi menedékkérő lehetett, nem volt közük semmilyen terrorszervezethez.

További gyanús jelek?

Egy olajtornyon dolgozó munkás azt állította, egy lángoló tárgyat látott a tengerbe zuhanni Vietnamhoz közel. De a megjelölt helyen nem találtak roncsokat. Később egy kínai műhold a tengeren lebegő tárgyakat vett észre, de valószínűleg nem a gép maradványai voltak.

Mi történt ezután?

Az egyre nagyobb erővel folyó kutatást kiterjesztették Malajziától nyugatra, a Malaka-szoros térségére, mivel egy katonai radar ott látta utoljára a gépet. Ez azt is jelentette, hogy a járat irányt változtatott, letért repülési útvonaláról, és Peking helyett nyugati irányba tartott. Kiderült az is, hogy a gépen kikapcsolták a földi irányítással kapcsolatot tartó kommunikációs csatornát, de a járat tovább repült. Ezt onnan lehetett megállapítani, hogy a hajtóműbe beépített jeladó újabb repülési adatokat továbbított a maláj légitársaságnak.

Tehát a gép eltűnt, mégis tovább repült. WTF?

Most jutottunk el a magát eddig leginkább tartó feltételezéshez, mely szerint a gépet eltéríthették. Ugyanis ha a járat továbbra is a levegőben volt - és megállapították, hogy eltűnése után még hét órát repült -, akkor vagy a pilóták, vagy a fedélzeten tartózkodó, repülési ismeretekkel rendelkező személy(ek) eltérítették, eltéríthették.

Hova repülhetett a gép hét órán keresztül?

A keleti félteke elég nagy részére eljuthatott. A hatósugár Közép-Ázsiától Ausztrália nyugati partjaiig, az Indiai-óceán déli részétől Szibériáig és Pápua Új-Guineától az Arab-félszigetig terjed.

Kik jöhetnek szóba gépeltérítőként?

Csak feltételezések vannak. A két pilóta lakásán házkutatást tartottak, feltérképezték kapcsolataikat, hátterüket. Az utasokról és a személyzetről ugyancsak összegyűjtik az összes információt. A jelenlegi hivatalos álláspont szerint gépeltérítés, szabotázsakció történt.