Ferrari? Hahaha!

Fotó: Koenigsegg.com / Koenigsegg.com

-

HÁTTÉR

Az 1140 lóerős Koenigsegg Agera R 2,8 másodperc alatt gyorsul 100-ra, és 21,19 másodperc alatt hajtja végre a 0-300-0 km/órás tornagyakorlatot. Utóbbi hivatalos világrekord. És a Koenigsegg most ebből csinált egy növelt teljesítményű, könnyített változatot. Durva lesz.


Olcsó ruhák, olcsó elektronikai eszközök és olcsó édes-savanyú csirke – aki eddig azt gondolta, hogy csak filléres tömegcikkeket köszönhetünk a világ legfontosabb gazdaságának, annak épp itt az ideje megismerkedni a Koenigsegg One:1 nevével. A fura név egy exkluzív svéd sportkocsigyár Genfben bemutatott új modelljét takarja, amely jó eséllyel nemsokára a világ leggyorsabb autójának fog számítani. És állítólag csak azért jöhetett létre, mert a Koenigsegg kínai forgalmazója már nem bírt az ottani érdeklődéssel. Úgyhogy kénytelen volt írni egy mailt a svédországi központba, hogy komoly igény mutatkozik arrafelé a világ leggyorsabb és legerősebb autója iránt, nem lenne-e kedvük megépíteni. Volt kedvük. A One:1 elsőre akár túl szerény névnek is tűnhet egy világverő sportkocsi számára, de ha kicsit mögé nézünk, hamar rájövünk, hogy mit akarnak azzal a sok egyessel. És onnantól kezdve már sokkal inkább találónak tűnik az elnevezés. Ami arra az egy-az-egyhez arányra utal, ami az autó teljesítményének és tömegének a viszonya, nem mellesleg minden sportautó legfontosabb műszaki adata. És még valamire: ez a világ első utcai autója, amelynek a motorja kerek 1 megawatt teljesítményű. Az 1360 lóerő.

-


A motor egyébként a 2011-ben bemutatott Koenigsegg Agera R-ből származik, csak éppen alaposan feltornázták a már eleve a világ egyik legerősebb motorjának számító, saját fejlesztésű ötliteres biturbó V8-as 1140 lóerejét. A minimálisan szélesebb dugattyúk és a már önmagában is nagyon combos, 1,4-ről 1,8 barra emelt turbónyomás pedig megtette a magáét. A One:1 hihetetlen 1360 lóereje mellett az 1371 Nm-es legnagyobb nyomaték elképzeléséhez sem árt megkapaszkodni, főleg mivel ebből 3000-es és 8000-es fordulatszám között folyamatosan megvan legalább 1000. A középre beépített motorhoz egy hétsebességes, dupla kuplungos váltó kapcsolódik, azért pedig, hogy valami az aszfaltra is eljusson a motor földöntúli erejéből, egy pár nagyon rövid életű, 345 milliméter széles Michelin Cup 2 gumiabroncs felel. A radikális sportautóban a vezetőn és a motoron kívül szinte minden karbonból van. A komplett karosszéria mellett abból készül a motor szívósora is, akárcsak az Agera R-ben. De itt még tovább mentek, és a kerekek, sőt még a futómű rugói is az egyszerre nagyon könnyű és nagyon merev anyagból vannak. A One:1 így lett pontosan 1360 kiló, ami 65 kilóval kevesebb, mint az alapjául szolgáló Agera R tömege.

-


És akkor most tessék figyelni: a Koenigsegg One:1 végsebessége valahol 440 km/óra környékén van, a kocsi 2,8 másodperc alatt gyorsul 100-ra, 12 másodperc alatt 300-ra, és 20 másodperc alatt 400-ra. Azaz két másodperccel hamarabb, mint ahogy a Porsche hibrid szupersportkocsija, a 918 Spyder eléri a 300-at. Ha mindez igaz, akkor a One:1 tényleg egy másik dimenzió. A legszebb az egészben, hogy bár azt mondják, a One:1 nagy valószínűséggel simán megfutná a Hennessey Venom GT nemrégiben elért sebességi rekordját, első körben nem ez a cél. Az 1360 lóerős Koenigsegg inkább a versenypályákon akarja porrá zúzni az eddig felállított csúcsokat, elsősorban természetesen a Nürburgringen. Egy biztos, a súly/lóerő aránya mindenképpen meglesz hozzá, és ennek is köszönhető, hogy utcai autótól még soha nem látott, 2 G keresztgyorsulásra lesz képes a nagy sebességű kanyarokban. Ehhez persze a viszonylag kis tömeg önmagában nem elég, de a One:1 brutális aerodinamikát is kapott. Az egész az állítható magasságú, versenypályán az aszfalthoz közelebb engedhető futóművel kezdődik. Aztán ott vannak a hatalmas diffúzorok elöl-hátul. Meg az állítólag a Le Mans-i versenyautókéhoz hasonló aktív légterelők, amelyekkel együtt 260-nál 610 kilónyi leszorító erőt képes termelni az autó. 440-nél meg 830 kilót, mert erre is van adat, ha valaki hiányolta volna. Az aktív aerodinamika leglátványosabb eleme egész biztosan a hatalmas hátsó légterelő, ami vészfékezéskor függőlegesbe állva fékszárnyként segíti a lassulást.

-


Christian von Koenigsegg, az idén húszéves sportkocsigyár alapítója állítólag egyetlen feltételt szabott a One:1 megépítéséhez: az autónak rendszámozhatónak kell lennie. Így bár a technika egy nagyon komoly versenyautóban sem vallana szégyent, az autó utasterében a pőre karbon mellett hifinek, légkondinak és varrott bőrkárpitnak is jutott hely. A hírek szerint 500 millió forint körüli alapárat olyasmikkel lehet még feljebb tornázni, mint a versenyülések, a fényezés nélküli karbonkarosszéria vagy éppen a méretre szabott bőr bőröndszett és a gyémántberakásos slusszkulcs. Mármint elméletben. Hiszen – mintha ez az ilyen hipersportkocsiknál kötelező lenne – a bemutatás pillanatában már egy darabot sem lehet rendelni belőle. Egy példány a gyártó tulajdonában marad, a kereskedelmi forgalomba kerülő hat One:1 közül pedig kettő Nagy-Britanniában talált gazdára. A maradék négy? Kína.