Feljebb kell keresni a metróbaleset felelősét

Fotó: Szabó Gábor

-

A rendőrség a Pillangó utcai összeütközés körülményeit büntetőeljárás keretében vizsgálja.


A hétfő reggeli, tíz utas sérülését okozó karambol utáni délelőtti sajtótájékoztatón BKV elnök-vezérigazgatója azt mondta, nem zárja ki, hogy emberi mulasztás okolható azért, hogy két szerelvény összecsúszott a 2-es metró Pillangó utcai megállójánál.

Bolla Tibor a hátsó, az elsőbe belecsúszó jármű vezetőjének felelősségére gondolt, hiszen az automata üzemmód helyett ellenőrzött kézi vezérlést vezettek be a felszíni, tehát az időjárás (hideg, csapadék, falevelek) miatt csúszóssá váló szakaszon. Ez pedig azt jelenti, hogy a járművezetőknek a pálya állapota alapján kellett sebességet választaniuk.

Feljebb keresi a felelősséget viszont a Metróért Egyesület. Elnökük, Bíró Endre azt mondta a VS.hu-nak, hogy a legvalószínűbb magyarázat az lehet, hogy nem hangolták jól össze a pályát és a szerelvényeket. A 2-es metrón ugyanis a Siemens CBTC elnevezésű biztosító- és vonatbefolyásoló rendszere működik, a járműveket pedig az Alstom szállította. Természetesen a különböző gyártók rendszerei elméletileg kompatibilisek, sőt számos városban működnek jól együtt, de úgy tűnik, Budapesten nem sikerült teljesen elvégezni az összehangolásukat – mondta Bíró, azt hangsúlyozva, hogy a pontos körülményeket a részletes vizsgálatnak kell kiderítenie.


Tízen sérültek meg.


Az egyesület közleménye azt írja, hogy már több alkalommal is jelezték, hogy az Alstom-szerelvények csúszásvédelmi megoldásai és a CBTC-berendezés megcsúszási védelem (biztonsági távolság) nélküli kialakítása baleset kockázatát hordozza magában.

A CBTC ugyanis nagyon közel, tíz méterekben mérhető távolságra engedi egymáshoz a két szerelvényt. Ez önmagában lehetne jó, ha a szerelvény biztonsággal megállna szélsőséges körülmények, vagyis a csúszós sín esetén is – magyarázta Bíró Endre. Szerinte vagy a szerelvények csúszási védelmét kell megfelelővé tenni, vagy ha tudomásul vesszük, hogy adott esetben megcsúsznak, akkor megfelelő védőtávolságot szükséges beépíteni a CBTC módosításával.

A rendőrség mindenesetre arról számolt be, hogy a baleset körülményeit büntetőeljárás keretében vizsgálja.


Bűnügyet keresnek


Bolla Tibor azt hangsúlyozta, hogy a metrónak minden szükséges hatósági engedélye megvan, teljesen biztonságos. Arról azonban nem beszélt, hogy ezen engedélyek megszerzése hosszú és botrányos folyamat volt. A szerelvények ugyanis először nem teljesítették a magyar előírásokat.

Az egyik neuralgikus pont éppen a fékberendezés volt. Az is igaz azonban, hogy végül minden vizsgán átmentek a járművek, és a fék engedélyezési problémái nem hozhatók közvetlen összefüggésbe a mostani balesettel


Összecsúsztak


Vitézy Dávid közben arra hívta föl a figyelmet, hogy a baleset utáni órákban sem a BKV, sem a főpolgármesteri hivatal, sem a BKK nem talált módot arra, hogy elnézést kérjen a balesetet és a forgalmi zavart elszenvedőktől. A BKK volt vezérigazgatója így helyettük is jobbulást kívánt a sérülteknek.


Az ellenzéki pártok ellenben megemlékeztek a balesetről. Sorban adták ki közleményeiket, a kormányt téve felelőssé a budapesti metró állapotáért, és vizsgálatot követelve.


Hétfő délutántól újra az Örs vezér térig járnak a szerelvények.