Ezek Budapest legveszélyesebb kereszteződései

Fotó: MTI / H. Szabó Sándor / MTI / H. Szabó Sándor

-

Csökkent a balesetek száma a főváros legkevésbé biztonságos, de forgalmas kereszteződéseiben. Mindez annak köszönhető, hogy e csomópontok többségében jelentős forgalomtechnikai átalakítások történtek. A jó példák ellenére azonban vannak még hibák.


Budapest tíz legveszélyesebb kereszteződésében összesen 112 személyi sérüléssel járó baleset történt 2013-ban. A legtöbb ütközés az úgynevezett Hungária gyűrűn fordult elő, ami nem meglepő, hisz itt a legnagyobb a forgalom. A tíz leginkább balesetveszélyes csomópont közül kettőben nincs jelzőlámpa, annak ellenére, hogy mindkét helyen intenzív a forgalom (az egyik ilyen Kőbányán a Maglódi út és az Újhegyi út kereszteződése, a másik a Szerencs utca-Pázmány Péter utca Rákospalotán - ebben a kereszteződésben azóta jelzőtáblákat helyeztek ki és átfestették az útburkolati jeleket; az átalakítás óta nem is fordult elő baleset). balesetek 2 A legtöbb személyi sérüléses baleset Zuglóban, a Kerepesi út és a Hungária körút kereszteződésében történt tavaly, konkrétan 16. A Lehel utca és a Róbert Károly körút sarkán 13, a Flórián téren pedig 11 alkalommal volt baleset.   Képernyőfotó 2014-05-08 - 10.45.16 Veszélyes csomópontnak számít a Kosztolányi Dezső tér, az Oktogon, a Könyves Kálmán körút és a Vajda Péter utca kereszteződése és az Astoria.

Segít az átalakítás, nem történik halálos baleset

A felsoroltakon kívül persze számos veszélyes és forgalmas csomópont létezik még a fővárosban, viszont számuk egyre csökken a forgalomtechnikai átalakításoknak köszönhetően. A legnagyobb ilyen változtatás 2010-ben történt, akkor 24, többségében lámpás csomópontot alakítottak át. A baleseti statisztika tükrében azt mondhatjuk, volt értelme a közlekedési változtatásoknak: 2011 és 2013 között a 24 helyszínből 7 helyen nem történt baleset, további 9 kereszteződésben csak egy-egy baleset fordult elő. A legtöbbször egyenesen haladó és kanyarodó, illetve egymás irányát keresztező autók ütközéséből származik baleset. Ezt elkerülni nemcsak azzal lehet, hogy összehangolják, átállítják a lámpákat, vagy táblákat helyeznek ki, hanem arra is figyelni kell, milyen ívben tudnak kanyarodni az autók, mennyire észlelhető a kereszteződés a különböző irányokból, vagy mekkora a gyalogosforgalom az adott csomóponton. A IX. kerületben a Soroksári út és a Csepelre vezető Kvassay Jenő út találkozásánál - ahol az átalakítást megelőző hat évben 36 baleset volt - például bevezették azt, hogy a közvetlenül a kereszteződésnél lévő lámpák elé még egy lámpát állítottak. Ezzel elérték, hogy a kereszteződésnél sárgáról pirosra váltó jelzésen már ne lehessen átmenni, mert az előtte lévő lámpa eleve nem engedi tovább a forgalmat. A XXI. kerületben a Szent István út-Kossuth Lajos utca kereszteződésében korábban szinte hetente fordultak elő kisebb-nagyobb karambolok. Itt szimplán a lámpák átalakításával sikerült változtatni a forgalmi renden. Másutt sávok átalakításával módosították a közlekedést; de van olyan megoldás is, hogy egymáshoz közel eső kereszteződéseknél összehangolják a lámpákat.


Jó példák: gondoltak a gyalogosokra és a kerékpárosokra

Az olyan forgalmas kereszteződésekben, mint az Astoria, vagy a Ferenc körút-Üllői út-József körút találkozása, vagy a Blaha Lujza tér, gyalogátkelőhelyeket hoztak létre, jóllehet mindegyik helyen van aluljáró. Egyrészt sikerült kényelmesebbé és gyorsabbá tenni így a gyalogosok áthaladását, másrészt bebizonyosodott, egyáltalán nem lesz lassúbb az autósforgalom attól, hogy zebra is került a csomópontba. Hasonló átlakítás történt a Ferenciek terén, ahol úgyszintén létesült gyalogátkelő. A kerékpáros-közlekedést segítő forgalomváltoztatás, hogy jó pár kerületben egyirányú utcákban kétirányúvá tették a biciklis-forgalmat. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kerékpárosok a forgalommal szemben is mehetnek. Mielőtt valaki azt gondolná, hogy ez veszélyeket rejt magában, azt megnyugtatjuk, hogy a szemből érkező jármű sokkal kisebb veszélyforrást jelent, mint az előzésben lévő. A BKK honlapján található információk szerint az egyirányú utcáknál piktogramok jelzik a kétirányú kerékpárforgalmat. Ezt a rendszert alkalmazzák nem egy utca esetében a főváros II., V., VI., VII., VIII., IX., XIII. és XIV. kerületében, és a balesetek száma nem emelkedett. A kétirányú közeledés egyebek mellett azért jó megoldás, mert könnyebben megközelíthetőek a mellékutcák kerékpárral, és kevesebb a szabálytalankodás. Brüsszelben 2004, Párizsban 2008 óta létezik kétirányú kerékpáros-forgalom minden olyan egyirányú utcában, ahol az utca szélessége és a forgalom nagysága lehetővé teszi.


Rossz példák: veszélyes zebrák, gyalogosgázolások

Járókelő című blog hívja fel a figyelmet arra, hogy a II. kerületi Pusztaszeri úton a Vend utcánál nemrég felfestettek egy zebrát. De mivel egy nagy forgalmú élelmiszerüzlet van éppen azon a helyen, az áruszállító teherautók sokszor közvetlenül a gyalogátkelő előtt parkolnak. Így azonban nem látni a gyalogosokat. Februárban el is gázoltak itt egy babakocsival áthaladó fiatal nőt. Úgy tűnik viszont, hogy biztonságosabb lesz a zuglói, úgynevezett „halálzebra”. A Füredi utca Örs vezér teréhez közeli szakaszán ugyanazon a gyalogátkelőhelyen tavaly decemberben két halálos baleset is történt. A veszélyes gyalogátkelőhelyhez lámpát szeretnének a közelben lakók, ezért petíciót kezdeményeztek. A BKK 2014 második felére ígéri a lámpa üzembe helyezését.