Évek óta csalt az év autója szavazáson az ADAC

Fotó: Europress/Getty Images/Joerg Koch / Europress/Getty Images/Joerg Koch

Évek óta súlyosan manipulált adatok alapján hirdette ki az év autója szavazás nyertesét a német autóklub, az ADAC. A németek kedvenc autója többször nem az lett, mint amire voksukat leadták.


A január végén nyilvánosságra került adatmanipuláció a vizsgálatok szerint nemcsak a 2014-as „Sárga Angyal év autója" szavazás kimenetelére volt befolyással - ennek győztese és így a németek kedvenc autója cím tulajdonosa legutóbb a VW Golf lett -, hanem a korábbi évek eredményeit is meghamisította - írta a Handelsblatt. Az ADAC által meghirdetett Sárga Angyal szavazás eredményeinek 2014-as meghamisítására még január közepén derült fény, amikor a Süddeutsche Zeitung megírta, hogy a németek kedvenc autója díjat manipulált adatok alapján ítélték oda a Volkswagennek. Az ADAC akkor azt állította, az adathamisítás elszigetelt eset, egyúttal felkérte a Deloitte-ot, nézzen utána az ügynek. A könyvvizsgáló cég most nyilvánosságra került jelentése szerint 2005-2008 között a közönségszavazás eredményét jelentősen átírták - a leadott szavazatok száma és azok összesítése sem egyezik az ADAC által publikált adatokkal. A 2009-2013 közötti évekre vonatkozóan pedig még ennél is súlyosabb kozmetikázásokra derült fény: a top öt sorrendjét többször megváltoztatták, annak érdekében, hogy nagyobb változatosságot generáljanak az élmezőnyben. A 2010-ben az év autója címmel jutalmazott E-osztályos Mercedes valójában csak negyedik lett, a németek kedvence abban az évben az Audi A5-ös kabriója volt; 2012-ben a VW Up-ját hét hellyel a valós pozíciója elé sorolták, 2014-ben pedig a szavazatok alapján a BMW 3-as szériájának az élvonalban lett volna a helye, ám nem is szerepel a listán. Az ADAC vezérigazgatója a vizsgálati eredményeket kommentálva azt mondta: a Sárga Angyal szavazás során „egyes személyek” éveken át megtévesztették mind a gyártókat, mind a közvéleményt. Az ADAC évekre visszamenőleg újraközli a szavazás eredményét, de további kommentárt utólag nem fűz azokhoz. A nyilvánosság elé került adathamisítás miatt már lemondott az ADAC elnöke, és az adatok kozmetikázásában közvetlenül is érintett kommunikációs igazgató, aki ellen maga az autóklub is eljárást kezdeményezett. A Volkswagen, a Daimler és a BMW - több korábbi Sárga Angyal díj nyertesei - közölték: minden az ADAC-tól kapott díjat visszaadnak. A botrány súlyát jelzi, hogy a német autópiacon zsinórmértéknek tartott ADAC-nak minden ötödik autóvezető tagja, a „németek kedvenc autója” cím pedig bármely reklámkampánnyal felérő ajánlásnak számít(ott) a vásárlóknak.