Elvezették a művésznőt, mert vaginát villantott

Fotó: AFP / PASCAL GUYOT / AFP / PASCAL GUYOT

Méghozzá a híres, vaginát ábrázoló festmény előtt tette ezt.


Deborah De Robertis luxemburgi művésznő Gustave Courbet A világ eredete című festménye előtt mutatta meg a világnak, vagy legalábbis a múzeumlátogatóknak szeméremdombját. Deborah-de-Robertis-orsay A művésznő először május 29-én látogatott el a női nemiszervet ábrázoló festményhez a párizsi Musée d’Orsay-be, leült a kép elé, széttárta a lábait, és láthatóvá tette vagináját. A múzeum egyik biztonsági őre erre hívta a rendőröket, akik őrizetbe is vették De Robertist. Végül az ügyészség úgy dönött, nem emel vádat. A Wort.lu című luxemburgi lapnak nyilatkozva a művésznő azt mondta, hogy nem csupán exhibicionizmusa hajtotta: a performanszával ugyanis egy új műalkotást hozott létre, ami a jelenlegi hatalmi viszonyokat kérdőjelezi meg, átértelmezi férfi és nő valamint a művész és az alkotás kapcsolatát. Mivel De Robertis videóművész, fel is vette az attrakciót, és felrakta Youtube-ra, ahonnan viszont eltvávolították azóta. A művésznőnek van egy másik alkotása, amit itt tekinthetnek meg:


Nem De Robertis az első neves művész, akit megihletett Courbet festménye. Bán Zoltán András kollégánk pár éve odáig ment egy írásában, hogy A világ eredete „Európa alighanem legszebb, mondhatni legmegrázóbb pináját ábrázolja.” Majd így elmélkedett: „Vajh mikor nevezhető nyitottnak egy vagina, és vajh miféle érzelmeket, izgalmakat, undorokat kelthet? (…) Emez átlelkesült tárgyszeretethez magam is nagy kedvvel csatlakozom, hisz Párizsban (Musée d'Orsay) többször nagy gaudiummal tanulmányozhattam e remekművet. De vajon mit búvárolunk ilyenkor? Courbet festményét vagy a rajta tátongó lukat? Mi kelt izgalmat, a kép vagy a rajta ábrázolt tárgy? És egyáltalán: elválasztható-e a kettő? Vagy egy kissé mélyebben: mi az erotikus egy festményben, és egyáltalán, mit jelent az erotika mint látvány?”