Előre betáplált kód alapján tért le útvonaláról a maláj gép

Fotó: Europress/AFP/Ted Aljibe / Europress/AFP/Ted Aljibe

-

Újabb fejleményről számol be a The New York Times az eltűnt maláj 370-es járattal kapcsolatban. A gép ugyanis, mint kiderült, amikor letért a Peking felé vezető útvonaláról, nem magától, kézi vezérléssel tette azt, hanem a repülő számítógépébe előre beprogramozott kód alapján. Tíz nappal az eltűnés után Thaiföld bejelentette, hogy ők végül is észleltek egy gyanús repülőgépet,amiről eddig nem szóltak.


A cikk szerint, egy ilyen átprogramozáshoz a pilóta és a másodpilóta között, térdmagasságban található panelban lévő számítógépbe kell hét vagy nyolc parancssort beütni. A Repülés Irányítási Rendszer (Flight Management System), ahogy ezt a számítógépet hívják, irányítja a gépet egyik pontból a másikba, a repülés előtt leadott terv alapján. Ez a legújabb fejlemény megerősíteni látszik a malajziai hatóságok azon gyanúját, hogy idegenkezűség történt és a gépet valóban eltérítették. Ami a pilóta és a másodpilóta szerepét is más megvilágításba helyezi. Igaz, azt nem lehet tudni, hogy a számítógépet a felszállás előtt vagy utána programozták át. Nem szóltak, mert nem kérdezték őket Közben kiderült, hogy a thaiföldi hadsereg radarjai mindössze néhány perccel azután, hogy megszakadt a kommunikáció a földi irányítás és a Malaysia Airlines eltűnt utasszállítója között, észleltek egy gyanús repülőgépet. A légierő szóvivője azt nyilatkozta, hogy azért nem szóltak eddig a birtokukban lévő információról, mert erről kifejezetten senki nem kérdezte őket. „Nem tulajdonítottunk neki semmi jelentőséget, a gép nem lépett be az ország légterébe, Malajzia pedig nem pontosította, hogy milyen értesülésekre kíváncsi” - mondta. A tájékoztatás szerint a szóban forgó gép kanyargós útvonalon repült a Malaka-szoros felé. Ez az a terület, ahol a malajziai hatóságok utoljára észlelték az eltűnt járatot. A thaiföldi szóvivő azért hozzátette, a hadsereg nem biztos benne, hogy ugyanarról a repülőgépről van-e szó. Mindeközben a maláj védelmi miniszter visszautasította az Egyesült Államok bírálatát, miszerint Malajzia nem osztott meg minden információt a kutatásban részt vevő külföldi kormányokkal.  


Malajzia miniszterelnöke, Najib Razak múlt szombaton jelentette be, hogy kormánya szerint erős a gyanú, hogy a gépet eltérítették, mivel jeladóját és más kommunikációs berendezéseit mindössze pár perc különbséggel kézzel kikapcsolták. Hétfőn ezután újabb fejlemények láttak napvilágot, miután kiderült, hogy a másodpilóta beszélt utoljára a szárazföldi irányítással március 8-án, amikor még az Acars (Aircraft Communicatios Addressing and Reporting Systems) elnevezésű automata jeladó rendszer is működött. Majd nemsokkal később, a szóbeli kommunikációval és a jeladóval egy időben kikapcsolt. Ez az egyidejűség az, ami arra enged következtetni, hogy előre eltervezett akcióról van szó, vélik az amerikaiak. A nyomozást most a radar felvételekkel folytatják, melyek a Kuala Lumpur-i indulás után készültek. Ezek ugyanis megmutathatják, hogy miután a gép először irányt változtatott, még számos légi ellenőrzési ponton áthaladt. A gépet ilyen helyzetben irányítani, számítógép segítségével pedig csakis egy képzett pilóta tudta volna. Felmerült annak a gyanúja is, hogy hozzáadtak egy plusz légi ellenőrzési pontot az útvonalhoz, ami egy bevett gyakorlat, ha erős légi forgalmat vagy nehéz időjárási körülményeket kell elkerülni, de ebben az esetben ez a pont nagyon távol esett a Pekingbe tartó útvonaltól. Bárki is változtatta meg a gép repülési irányát, ismernie kellett, ha nem is az eltűnt 777-es típust, de legalább a Boeingeket általában. John Cox, volt amerikai légi biztonsági szakértő szerint az, hogy ennyi macerán átment volna valaki, csak azért, hogy a földbe ütköztesse a gépet, nem egyezik meg korábbi esetekkel, amikor pilóták térítették el saját járataikat. Korábban ugyanis a Nantucket-szigetről felszálló Egyptair 1999-es és az indonéz SilkAir 1997-es lezuhanását is a pilóta okozta, de akkor egyszerűen csak lefelé irányították a gép orrát és a tengerbe csapódtak. A malajziai hatóságok átkutatták a 370-es járat pilótájának és másodpilótájának otthonát, és előbbiéből elkoboztak egy repülés szimulátort is. Ezt most szakértők vizsgálják, hogy megállapítsák, a pilóta korábban gyakorolta-e rajta azt, hogy hogyan kell egy gépet lezuhantatni.