Elindult a 4-es metró

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Elindult a világ leglassabban épülő metrója! Orbán Chuck Norrisszal viccelt. Tarlós odaszúrt Demszkynek.


Bár a kormány.hu szerint a mai napon nincs kiemelt esemény, azért lassan elindult a 4-es metró. Az eredetileg 9 órára tervezett esemény 20 perccel később kezdődött el, de ennél a metrónál ennyi csúszás nem számít. A kelenföldi végállomásra begördülő metróval többek közt Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István főpolgármester érkezett. Orbán Viktor miniszterelnök beszédet mond a 4-es metró avatásán, mellette Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke és Tarlós István főpolgármester Orbán Viktor miniszterelnök beszédet mond a 4-es metró avatásán, mellette Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke és Tarlós István főpolgármester Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke adta át a 4-es metró vasútbiztonsági tanúsítványát Tarlós Istvánnak, majd a főpolgármester mondott beszédet, melyben felidézte a metróépítés kálváriáját, többször odaszúrva elődjének, a beruházást elindító Demszky Gábornak. Orbán Viktor szerint a metró elkészültét a 2010-től eredeztetett nemzeti egységnek köszönhetjük, mert korábban a főváros folyamatosan dackorszakba merevedett. A kormányfő egy Chuck Norrisos viccet is megengedett magának, mondván, a budapestiek kezdtek megbarátkozni a gondolattal, hogy csak az unokáink utaznak majd a metrón, mikor elterjedt hír, hogy Chuck Norris már utazott a négyes metrón.

Orbán Viktor az egyik metrószerelvény vezetőfülkéjében Orbán Viktor az egyik metrószerelvény vezetőfülkéjében

7,4 kilométer

Az új metró 7,4 kilométer hosszúságban köti össze a Kelenföldi és a Keleti pályaudvart, a szerelvények akár 80 kilométeres óránkénti sebességgel is száguldhatnak az alagutakban. A 4-es metró egy részének már az 1996-ra tervezett, ám végül lemondott világkiállításra el kellett volna készülnie. Demszky Gábor 1998-ban 2003-as befejezést vizionált, ám még ahhoz képest is több mint egy évtizedet kellett várni az átadásra. Azonban még így sem a 4-es metró nyerte el a leghosszabb ideig épülő fővárosi metró kétes címét.


Metró grafika

Az M4-es metróvonal építésének ötlete 1972-ben merült fel. Ekkor még Budafokot kötötte volna össze az Astoriával, keresztezve a Kálvin teret. Később a Blaha Lujza téri végállomás is szóba került. Egy 1996-os tanulmány alapján nyerte el lényegében a mai formáját (Etele tér-Keleti pályaudvar-Bosnyák tér), azzal a különbséggel, hogy azokban a tervekben az Újbuda-központ megálló helyett a Kosztolányi Dezső téren létesítettek volna metróállomást. Végül ezt a változtatást az indokolta, hogy az M4-es metró vonalvezetése ne essen teljesen egybe a 49-es villamoséval, és így a Kosztolányi Dezső téren lévő Volánbusz pályaudvart is áthelyezték az Etele térre.

Demszky Gábor budapesti főpolgármester tájékoztatót tart a 4-es és a 2-es metró új Baross téri kijáratának építéséről a helyszínen 2005 január 17-én Demszky Gábor budapesti főpolgármester tájékoztatót tart a 4-es és a 2-es metró új Baross téri kijáratának építéséről a helyszínen 2005. január 17-én 2004-ben a budapesti városvezetés az 1996-os tanulmány alapján vágott bele az építkezésbe, amelyhez állami támogatást remélt az első Gyurcsány-kormánytól. A kormány azonban csak akkora támogatást hagyott jóvá, amennyi az európai uniós pénzügyi forrásokhoz és Budapest saját erejéhez még szükséges volt. 2011 áprilisában Tarlós István főpolgármester bejelentette, hogy a második (Bosnyák térig tartó) szakasz megépítésére a fővárosnak nincs pénze, és az Európai Unió is jelezte, hogy nem kíván tárgyalni a finanszírozásáról. Az építkezés költségvetése folyamatosan emelkedett. 2007 decemberében azt közölték, hogy az eredetileg tervezett 350-400 milliárd forint helyett a vonal első két szakasza várhatóan 348 milliárd forintba, a második szakasz várhatóan 163 milliárd forintba, vagyis összesen 511 milliárd forintba kerülhet. 2012 októberében a második Orbán-kormány úgy döntött, hogy az első szakasz összköltségét 452,5 milliárdban határozza meg. A 4-es metró elvileg három szakaszból állt:
  • 1. szakasz: Kelenföld vasútállomás – Keleti pályaudvar
  • 2. szakasz: Keleti pályaudvar – Bosnyák tér
  • 3. szakasz: Kelenföld vasútállomás – Madárhegy

A baloldali ellenzék „alternatív metróátadói”

A szocialisták korábbi városvezetői a Szent Gellért téri, a Liberálisok a Keleti pályaudvari állomásnál gyűltek össze. Horváth Csaba korábbi főpolgármester-helyettes, az MSZP fővárosi frakcióvezetője egyoldalúnak minősítette a hivatalos átadást, szerinte a metró élkészülte a szocialista-szabad demokrata kormányoknak köszönhető, az első Orbán-kormány leállította az építést, 2010 után pedig csak azért fejezte be, mert már visszafordíthatatlan volt. Horváth megígérte, hogy választási győzelme esetén a baloldal megkezdi a Bosnyák térig tartó metrószakasz építését is. Molnár Gyula korábbi XI. kerületi polgármester pedig a másik irányban is hosszabítana, az eredeti tervek alapján a budaörsi virágpiacig vinné a vonalat. A Liberálisok rendezvényéről kiadott közlemény szerint a főváros 2010 óta nem fejlődik, Tarlós István mást sem csinál, mint a saját sikereként könyveli el azokat a beruházásokat, melyeket még a korábbi városvezetés indított el. Ilyen például a csepeli gerincút építése, a Bálna, az 1-es villamos vonalának meghosszabbítása, a kerékpárkölcsönző-rendszer és a rákoskeresztúri buszfolyosó kialakítása.