Elég erős vagy fejben?

-

Milyen pszichés kihívások sújthatják a vállalkozókat, és hogyan kerekedhetnek felül rajtuk?


Sokaknak csábító a gondolat, hogy saját vállalkozásba kezdenek. Saját időbeosztás, nincs főnök, és a beérkező jövedelmeket is az ellenőrzésünk alatt tarthatjuk. Mindezek egy jobb élet reményével kecsegtetnek, van azonban a vállalkozói létnek egy kevésbé napfényes oldala is. A cégvezetés pszichológiai árát ugyanis meg kell fizetni. Hogy milyen mentális veszélyekre kell felkészülnie egy startuppernek? A startupnation.com cikke ezekre hívja fel a figyelmet.

Számos vállalkozót érint a társadalmi elszigeteltség problémája. A cégvezetők napi rendszerességgel kerülnek ugyan kapcsolatba például az ügyfelekkel, az alkalmazottakkal vagy a beszállítókkal, velük aligha tudják megbeszélni az üzlet során felmerülő problémákat. Amikor valaki vállalkozásra adja a fejét, felborul a magánélet és a munka közötti egyensúly. Kevesebb idő jut a hobbira, önmagunkra, a családunkra és barátainkra, ez pedig könnyen szorongáshoz, rosszabb esetben depresszióhoz vezethet. Ehhez az a stressz, az a félelem is hozzájárul, amelyet a vállalkozók cégük miatt éreznek. A statisztikák szerint a startupok 90 százaléka bukásra van ítélve, és ez a vészjósló adat folyamatosan ott lebeg a fejük felett.

Szintén gyakori probléma a függőség. Azokat a startuppereket, akik mindig újabb és újabb ötlettel rukkolnak elő, és sorra indítják el vállalkozásaikat, sorozatvállalkozónak nevezik. Ezek a cégvezetők szinte a rabjai lesznek a cégalapítással járó felfokozott tempónak és pszichés állapotnak, és ez a függőség olyan súlyos következményekkel is járhat, mint a személyes kapcsolatok megromlása és az állandó anyagi gondok, vagy egészségügyi problémák kialakulása.

A jó hír az, hogy a vállalkozásokkal járó kihívások egyben kiváló lehetőséget is nyújtanak a cégvezetőknek arra, hogy mentálisan megedződjenek. A mentális állóképességre pedig nagy szüksége van annak, aki vállalkozásra adja a fejét. Paul G. Stoltz pszichológus elmélete alapján ugyanis ez teszi lehetővé, hogy felül tudunk kerekedni az akadályokon és a nehézségeken úgy, hogy a megterhelést reálisan közelítjük meg és teljes mértékben átlátjuk. Továbbá ennek köszönhető, hogy a legnehezebb körülmények között is képesek vagyunk döntés- és cselekvőképességünket megőrizni, valamint a problémák megoldásán aktívan dolgozni.

Az Entepreneur összegyűjtötte azt az öt módszert, melyekkel ez a mentális kondíció elérhető és edzhető.


1. Nézz szembe a félelmeiddel!

Természetes, hogy szeretjük elkerülni azokat a helyzeteket, amelyektől félünk. De mi van akkor, ha pont ezek a félelmek gátolnak minket a sikerben? A megoldás az, hogy szembenézünk üzleti aggályainkkal, és megtesszük azokat a dolgokat, amik elsőre ijesztőnek tűnnek – legyen ez egy nyilvános beszéd megtartása vagy épp véleményünk kinyilvánítása.


2. Lépj tovább!

A mentális edzettség egyik alapja, hogy az önsajnálat helyett megpróbálunk minél gyorsabban túllépni a hibákon, a kudarcokon, és hamar átlendülni az ebből fakadó rossz érzéseken és önbizalomhiányon. Ezeket a kisebb bukásokat csak pillanatnyi megtorpanásnak kell tekinteni, nem végzetes hibáknak, melyekből már nincs visszaút. A gyors talpra állás létfontosságú a sikerhez.


3. Válts nézőpontot!

Ahogy Epiktétosz görög filozófus mondta: „Nem az számít, mi történik veled, hanem az, hogyan reagálsz rá.” Az érzelmi reakciók sokszor befolyásolhatnak minket a racionális gondolkodásban, ezért néha muszáj külső szemlélőként tekintenünk egy adott szituációra, és a teljes képet megvizsgálni ahhoz, hogy jó döntést hozhassunk. Ez a képesség tanulható és fejleszthető például a figyelem összpontosításával, az adott szituáció megértésével, a reakciónk megváltoztatásával, valamint a negatív helyzetek átfordításával.


4. Alkalmazkodj!

Bár a céltudatosság és az eltökéltség nagyon fontos az üzleti életben, ugyanannyira fontos a rugalmasság is, hogy képesek legyünk megváltoztatni a véleményünket, és alkalmazkodni ehhez a változáshoz akkor, amikor arra van szükség. Csak azért ragaszkodni egy adott helyzethez, mert azt már jól ismerjük, nagyon kockázatos vállalkozás.


5. Priorizálj!

Nap mint nap töméntelen mennyiségű információt kell feldolgoznunk, éppen ezért meg kell tanulnunk csak a fontos dolgokra koncentrálni, és kizárni a kevésbé lényegeseket, vagy amelyekkel még ráérünk foglalkozni. A mentális állóképesség növeléséhez elengedhetetlen, hogy megtanuljuk a zavaró, felesleges gondolatokat kiszűrni, és a feladatokat priorizálni.

A mentálisan erős emberek képesek arra, hogy saját maguk irányítsák vállalkozásuk sorsát azáltal, hogy nincsenek kiszolgáltatva a kudarcoknak és a kihívásoknak, amelyeket az élet dob eléjük. És ez a hozzáállás, ez a mentális szívósság alapvető vállalkozói készség.