Egyiptomban nem tudják, mi az a pornó

Fotó: AFP / JOSEPH EID / AFP / JOSEPH EID

-

A Halawet Rooh című film igen hamar nagy médiavisszhangot keltett Egyiptomban: konzervatív rétegek ugyanis váltig állították, hogy a film valójában pornó, és a készítők egyetlen célja a szexualitás által felkelteni a nézők figyelmét.


Április 3-án került az egyiptomi mozikba, és máris betiltották: Ibráhim Mahláb kormányfő elrendelte, hogy vonják ki a mozikból A lélek szépsége (Halawet Rooh) című filmet, amíg az ügyet meg nem vizsgálja az illetékes cenzúratestület. A konzervatívk mellett a mozilátogatók sem vették védelmükbe a filmet: többen kijelentették, hogy a Halawet Rooh Giuseppe Tornatore 2000-es Malénájának a nem túl sikeres utánérzése. „Hogyan készítsünk egyiptomi pornót?” – ezt a kérdést tette fel címében az al-Maszri al-Jóm című napilapban megjelent kritika. Írója szerint egyetlen kocka sincs a filmben, amiben a főhősnő, Haifa Vehbe ne tenné közszemlére valamely testrészét. A szerző szerint így a készítők annyit szerettek volna csak, hogy a szexualitás által keltsék fel a nézők figyelmét. Felháborodott a család- és népességügyi minisztérium alá tartozó Gyermekek és Anyák Nemzeti Tanácsa is, ami azt vetette a film szemére, hogy negatívan hat a gyermekek erkölcsi fejlődésére. A film egyiptomi producere, Mohamed asz-Szobki ugyanakkor egy interjúban arról beszélt, hogy a film nem sérti a közszemérmet, és a muzulmán világban egyedül Katarban tiltották be. A Halawet Rooh főszereplője egy Rooh nevű nő (Haifa Wehbe), aki egy szegény munkásnegyedben él, férje távolléte alatt pedig a helyi férfiak növekvő vágyának tárgyává válik.


Önök szerint ez egy pornófilm előzetese?


Nálunk is voltak már gondok pornó és művészet megkülönböztetésével

Tavaly tavasszal Tamás Gáspár Miklós filozófus és a Magyar Nemzet kultúrrovata feszült egymásnak az Adéle élete (angolul: Blue is the Warmest Colour) című Arany Pálma-díjas film kapcsán. TGM akkor az Élet és Irodalom hasábjain kifogásolta, hogy a Magyar Nemzet a címében pornográfiának titulálta a filmet, szerinte azért, mert a film két nő szexualitást sem mellőző szerelmét mutatta be. A Magyar Nemzet rovatvezetője, Tölgyesi Gábor válaszában azt írta: „minden olyan mű pornográfnak számít, amely szexuális aktust leplezetlen nyíltsággal ábrázol”. Lars von Trier idén bemutatott, A nimfomániás című filmje sem kerülhette el a vádakat: több néző és kritikus is arról írt a film megjelenésekor, hogy az csupán provokáció, játékfilmnek álcázott pornófilm. A Magyar Nemzet fenti definíciója szerint valószínűleg Lars von Trier filmjét is lehetne pornográfiának nevezni, ugyanakkor a filmről szóló írásának címében épp a Magyar Nemzet munkatársa, Szathmáry István Pál jelentette ki: „vigyázat, nem pornó!”