Drágulásra számítanak a körbezárt és kiközösített Katarban

Forrás: MTI/AP/Doha News

-

Máris van gazdasági hatása az Öböl-menti viszálynak. A katari riál nyomás alá került azután, hogy hétfőn hét ország megszakítja diplomáciai kapcsolatait Katarral, mert szerintük Doha terroristákat támogat és beleavatkozik a belügyeikbe. A katari gazdaságot érzékenyen érintheti a döntés.


A mintegy 2,7 milliós Katar egy félszigeten fekszik az Arab-öböl nyugati felén. Szárazföldön csak Szaúd-Arábiából közelíthető meg, a diplomáciai kapcsolatok megszakítása után pedig Rijád lezárta a határt. Katar élelmiszerellátása teljes mértékben a közúton behozott élelmiszer-szállítmányoktól függ, a válság miatt drágulhatnak az élelmiszerek – a mostani készletek a felvásárlás miatt hamar elfogynak, a légi szállítás pedig drágább lesz.

Hétfőn Szaúd-Arábia, az Egyesült Arab Emírségek, Bahrein, Egyiptom, Líbia, Jemen és a Maldív-szigetek bejelentették, hogy megszakítják a diplomáciai kapcsolatokat a dohai kormánnyal. Kedden a katari riál is nyomás alá került kedden, mert Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek kereskedelmi bankjai szüneteltetni kezdték a katari bankokkal folyó ügyleteiket.

A katari alumíniumexport is megsínyli a diplomáciai viszályt: eddig az Egyesült Arab Emírségek Dzsebel Ali-i kikötőjén keresztül jutottak el az alumíniumszállítmányok Ázsiába, Európába és az Egyesült Államokba, ám az Egyesült Arab Emírségek lezárta kikötőjét valamennyi katari szállítmány előtt. Emiatt a részben katari, részben norvég tulajdonú, évente mintegy 600 ezer tonna alumíniumot értékesítő Qatalum szállításaiban fennakadások lesznek, a vállalat részvényei estek. A cég alternatív szállítási útvonalakat keres, ám a szállítás újraszervezése időigényes folyamat.

A Danske Bank szerint a szállítási kiesés nem okoz majd drámai károkat a vállalatnak. Más elemzők szerint a katari energia- és nyersanyagexport költségei emelkedni fognak.

A légi közlekedésre is hatással van a hét állam döntése: Bahrein a légi és a tengeri összeköttetést is megszakítja Katarral, Szaúd-Arábia pedig nemzetbiztonsági okokra hivatkozva szakította meg a diplomáciai kapcsolatokat, valamint a földi, a légi és a tengeri összeköttetést. Az Etihad és az Emirates légitársaság kedd reggeltől szünetelteti dohai járatai közlekedését, a fadapos FlyDubai és Air Arabia is hasonlóan döntött, a bahreini Gulf Air és az Egyptair pedig valószínűleg követi majd őket.

A Qatar Airways lehet a legnagyobb vesztese a helyzetnek, hiszen az összes érintett országba közlekedő járatai megszűnése ami jelentős bevételkieséssel jár. További gondot okoz, hogy a kitiltás miatt át kell szervezni járatait, ami költségnövekedést okoz. Ha egy Európába tartó járat eddigi hat órás repülési ideje a kényszerű átszállás miatt nyolc-kilenc órára emelkedik, akkor az utasok más társaságok járatait választhatják.

Az építőiparban is komoly hatásokra lehet számítani: jelenleg egy új kikötő, egy metró, és a 2022-es világbajnokság nyolc futballstadionja épül. Az építkezéseket megnehezíti, hogy a nyersanyagok – például a beton és az acél – a szomszédos Szaúd-Arábián keresztül érkezett. A szállítási nehézségek miatt nyersanyaghiány és áremelkedés várható.

Elemzők szerint a katari gazdaság elkerülheti a krízist mindaddig, amíg cseppfolyósított földgázexportja nem ütközik korlátokba. A Moody's Investor Service hitelminősítő elemzője szerint ha Katar kereskedelmében és tőkeáramlásában komoly zavar keletkezik, akkor a diplomáciai viszály végül alááshatja Katar adósságának kilátásait.