Délre tolódik a kutatás az eltűnt gép után

Fotó: Europress/AFP/Chaideer Mahyuddin / Europress/AFP/Chaideer Mahyuddin

-

Valószínűbb, hogy az Indiai-óceán felett, Ausztráliától nyugatra tűnt el a malájziai légitársaság 370-es járata.


Legújabb információk szerint előfordulhat, hogy a gép még egyszer elkanyarodott és délnek vette az irányt, nyilatkozta a CNN-nek a kutatásban részt vevő egyik amerikai kormányzati tisztviselő. Emiatt lehet, hogy még hetekig eltarthat, mire bármilyen nyomra akadnak, hiszen azon a területen nincsenek kereskedelmi útvonalak, kevés a hajó és a sziget. Arról nem is beszélve, hogy egyes helyeken az óceán mélysége elérheti a 7 kilométert is. Összehasonlításképp: a 2009-ben az Atlanti-óceánba zuhant Air France 447-es járatának maradványait 3,6 kilométeres mélységben találta meg egy tengeralattjáró, de további két év és négy felderítőakció kellett ahhoz, hogy a repülő törzsére és az utasok maradványaira is rábukkanjanak.


Igen széles körben kutatnak az eltűnt gép után. Széles körben kutatnak az eltűnt gép után.

Arról már korábban beszámoltunk, hogy valószínű, hogy a gép repülési útvonalát előre módosították. Ezt viszont a bonyolult számítógépes rendszerek ismerete nélkül nem biztos, hogy akárki megtehette volna, így a gyanú hamar a pilótára és a másodpilótára terelődött. Azt is megírtuk, hogy a pilóta házából a nyomozást végző maláj hatóságok elhoztak egy repülés szimulátort, amin a pilóta gyakorolni szokott, és most azt vizsgálják, ez alapján készült-e valami szokatlanra. Most azonban kiderült, töröltek adatokat a szimulátorról. Ez persze nem jelenti azt, hogy bármi rejtegetni valója lett volna, mindenesetre nem gyorsítja fel a nyomozást, hiszen a törölt fájlok visszaállítása is több napot vesz igénybe. A kutatást vezető maláj hatóságok szerint azonban mindezek ellenére egy baleset tényét sem lehet kizárni. Ha valamilyen kisebb robbanás következtében gáz kezdett el szivárogni, az akár el is bódíthatta a pilótafülkében lévőket, ilyenkor pedig a gép nem zuhan le azonnal, hanem még órákig repül egyenesen az előre beprogramozott útvonalon, egészen addig, amíg ki nem fogy az üzemanyagból. Ez akár hét óráig is eltarthatott a 370-es járat esetében. Ráadásul, mivel éjszaka volt, az utasok valószínűleg aludtak, és így semmit nem vehettek észre az egészből.