Data governance: adattengerre adattengerészt

Forrás: /

-

Sosem éltünk még olyan korszakban, amikor egy nagyvállalat annyit tudhatott volna a már meglévő vagy éppen csak a potenciális ügyfeleiről, mint manapság. A sarki fűszeres képe derenghet előttünk legfeljebb, aki név szerint ismeri azok többségét, akit kiszolgál, de ennél sokkal rendszerezettebb és pontosabb képet is ki tud ma már alakítani magának a saját ügyfeleiről a legtöbb vállalat. Ráadásul nem is kell ehhez multinacionális vállalatnak lenniük.


Ma már a start-upok, vagy éppen egy érettebb szakaszukba elérő kkv-k is egyre nagyobb figyelmet fordítanak arra, hogy milyen csatornákon, milyen eszközökkel szerzik meg az ügyfeleikről a stratégiájuk kialakításához, a termékeik és szolgáltatásaik megtervezéséhez az adatokat. Van olyan vállalat, ahol külön Chief Data Officert (CDO) bíznak meg az adatokkal kapcsolatos céges tevékenység irányítására.

Sőt, a Gartner piackutató szerint a legsikeresebb CDO-k 15 százaléka már a cégek menedzsmentjének tagja is lehetnek az informatikai vezetőkkel együttműködve. Ugyanez az előrejelzés állítja azt is, hogy a CDO-k 2021-ig fontos részeseivé és végrehajtóivá válnak a legtöbb cégen belüli stratégiai jelentőségű digitális üzleti kezdeményezésnek. Az adatokat ugyanis nem elég megszerezni (természetesen a jogszabályoknak megfelelő módon), hanem értelmezni, karbantartani is tudni kell, és a kitűzött üzleti célok mentén menedzselni is szükséges.


Hidat képeznek

A Chief Data Officernek az a feladata, hogy az üzlet és az informatika között hidat képezzen és egyik szempontjait lefordítsa a másikéra. Ez egyáltalán nem triviális feladat, főleg hazánkban nem, ahol az üzleti és a technológiai képzés gyakran nem párhuzamosan halad egymással. Hazánkban még kevés fóruma van az adattudósok felsőoktatási képzésének (ugyan vannak ilyen tantárgyak a legtöbb informatikus szakon, de az első magyarországi Adattudományi és Adattechnológiai Tanszék az ELTE Informatikai Karán indult csak el tavaly szeptemberben). Az adattudósok iránt egyre nagyobb a kereslet a piacon, az informatikában, azon belül is az adatok analitikájában, vagy éppen a Big Data-ban hívő cégek döntéseiket sokszor alaposan kielemzett adatokra építik, hiszen nem akarnak felesleges kockázatot vállalni (és persze pénzt költeni) olyan termékek bevezetésére, amelyek nem is érdeklik a vásárlókat.

A piackutatás persze önmagában nem újdonság, de az a fajta pontosság és tervezhetőség, amivel ma már egy analitikai megoldás rendelkezik, egészen új időkbe vezeti át az adatorientált céges működést. A legtöbb módszertannak, mint a design thinking vagy a lean, fontos eleme az ügyfelek igényeinek felmérése és visszacsatolása az innovációs folyamatba: ha ez olyan adatok alapján történik meg, amelyek jó minőségűek, torzításoktól mentesek, akkor az eredmény is biztosan jóval inkább megközelíti az elvárásokat, mint a korábbi időszakokban.


Nem öncélú

Ebből a szempontból a CDO-k előtti kihívás nem kicsi. Az adatminőség minden esetben fontos előfeltétele az adatokra épülő döntések pontosságának. Egy CRM-rendszerből vagy egy felmérésből kinyert adatok az idő bizonyos pontján igazak, az idő előre haladásával viszont folyamatosan veszítenek frissességükből. Ráadásul a CDO azért is felel, hogy a rendelkezésre álló adatok megfelelően elő legyenek készítve a legkülönfélébb üzleti igények szerinti felhasználásra, vagyis az analízisre a lehető leginkább előkészített adatokkal kell rendelkeznie.

Mindez csak úgy kivitelezhető, ha a CDO az adott vállalaton belül érvényt tud szerezni a mindennapi működésben egy jól körülhatárolt adatirányelvnek, data governance-nek, amely szerint az adatokat gyűjtik, tárolják, karbantartják és elemzik (ezekről bővebben ír a Harvard Business Review februári cikkében). Ezek nem öncélú pluszmunkák, hanem az adatalapú döntések meghozatalát elősegítő szempontok, amelyekkel konkrét versenyelőnyhöz juthat egy-egy cég a maga piacán.

A CDO-k által elvégzett munkát egy kkv vagy egy ügyfélkapcsolatoknak erősen kitett, digitális startup (mint amilyen a legtöbb sharing economy vállalkozás) nem spórolhatja meg magának, legfeljebb kiszervezheti specializált, profi cégeknek, amelyek majd hozzásegítik őket ahhoz, hogy ne tévedjenek el az adattengeren és ne is fulladjanak abba bele.