Cuki kutyustól a kemény pornóig – A Super Bowl reklámok idén is ütnek

Fotó: ABC

-

Az NFL nagydöntőjére akkor is kötelező odafigyelni, ha egyáltalán nem érdekel az amerikai foci. Például azért, mert ilyenkor csak válogatott reklámok kerülnek adásba. Magyarországon ezek persze nem láthatóak, de az internetre már előre felkerülnek a legjobb darabok.


A Super Bowl mindenkinek mást jelent. A sportrajongók az év egyik legnagyobb meccsét várják, a zeneőrültek valami egészen különleges körülmények között adott haknira készülnek, a popkultúra rajongói pedig már a felvezető hét közepétől vadásszák az interneten a legjobb reklámokat. A zseniálisan összeállított csomag azt eredményezi, hogy a Super Bowl közvetítését világviszonylatban csak a Bajnokok Ligája döntője tudja lenyomni nézettség terén. A tavalyi Bayern–Dortmundra több, mint 360 millióan kapcsoltak oda, míg az NFL nagydöntőjébe csak az Egyesült Államokban nagyjából 110 millióan szokták belenézni az elmúlt években. A szereplők általában adottak, hiszen Amerikában autószörnyekre, nasira, gyorséttermekre, a felszedett túlsúly miatt light sörre és mindenféle üdítőitalokra van leginkább kereslet – és valamilyen titokzatos okból kifolyólag kiskutyák nélkül nehéz mindezt elképzelni. Egyébként az idei reklámok szupersztárja is természetesen egy kutyus lesz.


A CarMax persze széttrollkodja a témát, és saját, hollywoodi giccset gúnyoló reklámjának a kutyás verziójával is támad.

 

Budweiser és Doritos reklám nélkül amúgy nehéz elképzelni Super Bowlt, és a legjobb (legnézettebb) reklám is a két cég közül valamelyiké szokott lenni, esetleg döntetlenre végeznek. Ezt onnan tudni, hogy az 1989 óta működő USA Today Super Bowl Ad Meter csak azért van, hogy megállapítsa, melyik spotot nézték a legtöbben. Az elmúlt tizenöt évből tizenegyszer a Budweiser vagy a Bud Light végzett az első helyen, a Doritos kétszer, egyszer pedig döntetlenre végeztek, és a Snickers fért be még melléjük egy elsőséggel 2010-ben. Mivel a Budweiser a cukiság felé ment el idén, a Doritosnál keményvonalas pornóutalásokkal próbálják majd meg felvenni a versenyt:


A Doritosnál lesz egy másik reklám is a klasszikus rágcsához: az öt döntős közül az internetezők szavazással választották ki, hogy melyik menjen majd le a meccs szünetében. A győztes kiléte meglepetés lesz, de nekünk igazából mindegy, mert az összeset meg tudjuk nézni előre. A németek a Volkswagennél viszont szigorúan tudományos alapon jutottak arra a következtetésre, hogy melleket, kiskutyákat és babákat kell belezsúfolni a tökéletes reklámfilmbe:


A Chevynél a marhák néznek kívánatosan egymásra, hiszen ők nem tudnak leszakadni a farmeres-cowboyos témáról, bár ez nem is csoda, hiszen pickupot ki másnak adnának el?


Az AXE hippire vette a figurát, igazuk is van:


A Dream Water altatóreklámjának készítői viszont túl messzire mentek, ezt a spotot nem fogják bemutatni a döntő egyik reklámszünetében sem:


A legszürreálisabb címért a Kia sokkoló Mátrix-feldolgozása és a Bud Light színeiben pingpongozó Arnold Schwarzenegger versenyezhet:

 

Az utóbbi évtizedekben olyan kultúrája alakult ki a Super Bowl-reklámoknak, hogy nagyságrendileg körülbelül annyian nézik csak a spotok miatt a szuperdöntőt, mint amennyien magára a meccsre kíváncsiak. Az amerikai sportok sajátos meccsritmusának köszönhetően pedig annyi a reklámhely, mint a tenger, és ha véletlenül mégis túl folyamatosan alakul a játék, sokat pörög az óra, akkor a játékvezetők kérnek időt, hogy lehessen reklámozni. Vészhelyzetben muszáj közbelépniük, hiszen hatalmas bizniszről van szó, egy harminc másodperces reklámhely idén átlagosan 3.8 millió dollárba (több, mint 850 millió forint) került, vagyis az utóbbi másfél évtizedben megduplázódott. Összehasonlításképp: az NFL legjobb rúgói ennyit keresnek egy év alatt, ami ugyan a legrosszabbul fizetett poszt, de innen is sztárrá lehet válni, ha mondjuk, az Oakland Raidersben játszik valaki.

A MetLife Stadium


Ha már szóba jöttek a keresetek: a legjobban fizetett játékosok, az egyaránt Super Bowl-győztes Joe Flacco és Drew Brees, a Baltimore Ravens és a New Orleans Saints irányítója 20 millió dollárt kasszíroz évente, ami több, mint négy és fél milliárd forintnak felel meg. A döntő és az idei szezon legnagyobb sztárja, Peyton Manning sem kap sokkal kevesebbet ennél, de számára fizetésének kevesebb mint húsz százaléka jelenti a garantált bért, ami nem is csoda, hiszen elég durva nyakműtétek után kezdte újra a játékot, amikor megkötötte denveri szerződését. Még egy kicsit a csillagászati összegeknél maradva: a döntő helyszínéül szolgáló New Jersey-i MetLife Stadion a világ eddigi legdrágább sportarénája, hiszen 1.6 milliárd dollárba került a kivitelezése, amit jobb, ha nem is számolunk át forintba, különben 360 milliárd fölé jutunk... A New York Giants és a New York Jets otthona 82 500 néző befogadására képes, és ezzel a liga legnagyobb stadionja, és most már az első igazi téli Super Bowl helyszíne. Az eddigi döntőket ugyanis jellemzően Kaliforniában, Louisianában vagy Floridában rendezték, nagy ritkán egy északi, fedett stadionban, a hidegbe sosem küldték ki a népet. New York viszont megérdemelt már egy Super Bowlt, de ebből nem lesz rendszer.