Citroën C3 Aircross – egy határozott lépés

Forrás: Alapjárat.hu

-

A C3 Aircrossnak nincs igazán nagy múltja, de amint a Citroën meg akarta szállni a nemzetközi SUV piacot, egy olyat alkottak, ami maradandó: egy kompakt kisautót, tekintélyes utastérrel.


Az Opel bekebelezése után a francia PSA csoport rájött arra, hogy kezd leáldozni lassan az egyterű autóknak, a kicsiknek legalábbis biztosan. Ezért egy igen meglepő és vagány SUV-ot hoztak össze, ez a C3 Aircross - írja az Alapjárat.

A tesztautó a C3 alapjaiból építkezik méghozzá nem is rosszul, formavilága a C3 Picasso gömbölyded idomaiból ered, hogy megkapj egy új generációs kompakt városi crossovert. A tesztautóm egy 100 lóerős, dízelmotorral szerelt igazi francia szabadidő-autó, amiről most kiderül, mit is tud igazán.


Magával ragadó színkombináció

A Citroën C3 Aircross egyik fő ismérve, hogy az egyik legmagasabb autó kategóriájában, a maga 1,64 méterével. Nekem a gömbölyded hatású formájáról személy szerint elsőnek a kisgömböc ugrik be, főleg az osztott lámpás kialakítás teszi különösen megmosolyogtatóvá az összképet.



A változatos világítótestekkel felszerelt orr-rész a C3 Picassótól maradt örökség, játékos hatást keltenek a narancssárga színcsomag különböző kiegészítői, melyek még fekete, fehér és szürke árnyalatban kérhetők. A három választható tetőszínnel és nyolc féle fényezéssel, együttesen 85 különböző színvariációból lehet választani a kocsi összeállításakor. Szerencsére az oldalsó Airbump elem - amit a C4 Cactusban megismerhetett a nagyközönség - nem kötelező tartozéka az autónak.

A legtöbb embernek elsőként az oldalsó, színes polikarbonát ablak tűnik fel, ami nem matrica, így nehezen lehetne tőle megszabadulni. A franciáknak hóbortja, hogy mindig kitaláljanak valami meghökkentőt, amivel megfogják az embereket. Ez gyakran rosszul sül el, de erről az elemről legalább mindenkinek az emlékezetébe vésődik a C3 Aircross neve.

Több fényezetlen műanyag elem is a része, ennek a kicsit kusza összképnek. A hátsó lámpák szélein található fekete, fényes műanyag betétek a 3D hatást kívánják erősíteni. Ha valakinek kedvesek a francia dizájn megoldások, akkor egy nagyon kényelmes, friss, kisméretű szabadidő-autót kap a Citroën jóvoltából, ezt nyugodt szívvel ki merem jelenteni.


Mindened elfér benne, kompakt autó

Amilyen egyedire sikerült a külső kialakítása, olyan nagyszabású a belső része. A gyártó folyamatosan kommunikálja a közönség felé, hogy sokkal nagyobb odafigyelést kap a belső tér kialakítása és a kényelem. Ez igaz is, hiszen kategóriájának legnagyobb és legtágasabb utasterével rendelkezik a tesztautó. Hozzá kell tenni, hogy ez nem volt nehéz vállalkozás számukra, ugyanis tengelytávja 2,6 méter és a magasságát leszámítva akkora, mint a C4 Cactus.



Az ülések süppedősek és puhák, bár ezért lehet, hogy nem tartanak annyira stabilan. A belső tér kialakítása is legalább annyira változatos mint, a külső megoldások, az anyaghasználat és a műszerfal stílusos részekkel van tele, arányos megjelenése a konkurensekhez képest is mérvadó, elrugaszkodik a normáktól. A kabin négy, a hangulatunknak megfelelő színösszeállításban választható, ezek mind más-más színvilágot és anyaghasználatot jelentenek.

Az autó egyik érdekessége a középen található, matt, 7 colos kijelző, amin a média rendszert, a navigációt és a klímát is lehet irányítani, ezért az elején kicsit nehezen lehetett rajta kiigazodni. A head up display érdekessége, hogy nem a szélvédőre vetít, hanem egy kis műanyag lapra. Ezen kívül még két helyen olvasható le egyszerre az autó sebessége, ugyanis a normál, mutatóval ellátott óracsoportok között megtalálható fedélzeti számítógép is kijelzi nekünk, ami így egy kicsit sok. A tempomat vezérlésére szolgáló kar ugyan úgy néz ki, mint a 2000-es évek Xsaráiban, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer amúgy jól működik, a táblafelismerővel együtt.

A márka először szerelte be autójába a vezeték nélküli töltő egységet, ami nagyjából a középkonzol összes helyét elfoglalja, ezért csak az ajtó tárolórekeszeibe lehet nagyobb dolgokat elhelyezni. Külön érdemes megjegyezni az ötletes, szövet borítású aránylag merev szőnyegeket, amik egy kis peremmel rendelkeznek és jól összegyűjtik a koszt.

Amennyiben számodra a méret a lényeg, a C3 Aircross az egyik legjobb döntés lehet, hiszen hátul akár magasabb ismerőseid is vidáman utazhatnak. Hátsó üléssorunk 40:20:40 arányban dönthető, sőt felárért még csúsztatható is lehet, 15 centivel (ezt nem sok hasonló kategóriás autó kínálja). Ezzel a megoldással csomagterünk bővíthető akár 520 literre is, az eredeti 410-ről. Elég hasznos húzás még a franciáktól az anyósülés ami teljesen lehajtható, így akár egy 2,4 méteres szállítmány is befér az utastérbe.


Pikantériáját lágysága adja

A Citroën C3 Aircross egyáltalán nem sportautó és ezt nagyon jó hangsúlyozza is. Kinézete és kényelmi megoldásai önmagukért beszélnek, kormánya pedig (bár nem ad visszajelzéseket) könnyen forgatható és a lecsapott alsó részével tökéletes fogást biztosít.



Tökéletes futást nyújt városban a finomra hangolt futóműve, összkerékhajtással sajnos nem kérhető, de az emelt hasmagasság miatt akár könnyebb terepen is elboldogulhatsz vele. Aki többet szereti ilyen helyeken használni az autóját, annak érdemes beszerezni hozzá a Grip Controlt, ami négyévszakos gumikkal együtt érkezik.

Pozitív tulajdonságai közé tartozik, hogy kanyarban nem billeg, nem dől feltűnően, bár azért megfigyelhető az erőteljesebb oldaldőlés a 2 centivel alacsonyabb C3-hoz viszonyítva. Összességében a finomhangolás sikeres volt, kellemesen és kiszámíthatóan viselkedik nagyobb tempónál is.



Hangja van, de pénztárcabarát

A váltókar kicsit hosszú és nyúlós, szép nagy úton jár, de alapvetően kellemes érzés váltani vele. A tesztalanyunk az alap 5 sebességes manuális váltóval van szerelve, de kérhető az erősebb benzines a 6 sebességes automatával, vagy az izmosabb dízel a 6 sebességes manuálissal is.



Aki ismeri a márkát nem fog meglepődni a motor és váltókínálaton, a Citroën egy benzines és egy dízel blokkot kínál, többféle teljesítménnyel. Választható 1,2 literes 3 hengeres Puretech szívómotor, amely 82 lóerőt képvisel, van egy 110 lóerős turbós változat és később érkezik még egy 130 lovas is.

A négy hengeres, BlueHDI, 1,6 literes, turbódízel motorok 100, illetve 120 lóerős változatban kaphatók, a tesztautóm a kisebb volt. Azt azért fontos hozzátennem, hogy nincs híján az erőben, bőven elég ebbe az autóba ez az egység. Nagyjából a 2-3 ezres fordulatszám tartományban érzi kellemesen magát, nem is kell neki több, hiszen 3 ezer felett hatalmas hangot hallat és erőlködik. Alapjáraton sem csendes autó, de valamit valamiért: könnyedén el lehet érni a 4,5-5 literes fogyasztást, akár városban is és 120-130-as tempónál keveset pörög.


Összegezés

A Citroën nagyon határozott lépéseket tett ismét a SUV kategória felé, ugyanis a C3 Aircross mindenkinek jó választás, aki gazdaságosan üzemeltethető, kényelmes és sokoldalú autót szeretne. Az új C3 Aircross itthon is kapható, a benzinmotorral szerelt alapmodell ára: 4 090 000 Ft-tól indul, ebben 6 légzsák és néhány biztonsági extra is van, sőt manuális klíma is jár hozzá. A tesztjárművem a legolcsóbb dízel változat volt, amely akciósan 5 400 000 Ft-tól indul. Kíváncsian várom már, hogy az Opel Crossland X, a Suzuki Vitara és a Renault Captur mellett, hogy fog helyt állni a Citroën új kompakt szabadidő kocsija.



Citroën C3 Aircross – BlueHDi 100 Feel

Lökettérfogat: 1560 cm3

Hengerek/szelepek: 4/4

Max. teljesítmény: 100 LE 3750/perc

Max. forgatónyomaték: 254 Nm 1750/perc

Hossz./szél.: 4154/1756 mm

Tengelytáv: 2604 mm

Saját tömeg: 1203 kg

Városi fogyasztás: 4,5 l /100 km

Országúti fogyasztás: 3,7 l /100 km

Vegyes fogyasztás: 4,0 l /100 km

CO2-kibocsátás: 104 g/km

Végsebesség: 175 km/h

0-100: 11,5 s