Budapest, szeretik

-

Regi a WLB anyukája, Balázs a tetovált vegán, Viki a kiskávézós jógás, Lucát ki lehet fektetni kisállatokkal, Laci meg egyfolytában kajálhat - mondják ők, és vannak még páran. Az elmúlt hetekben megújult és kibővült, nyáron hároméves We Love Budapest csapatának egy részével dumáltunk arról, honnan hová ért a várost pozitívan bemutató oldal – és a Budapest hype.


Imádják Budapestet élni, és ez lett a munkájuk. Egyetemről, külföldről, tévéből. Abban mindenki egyetért, hogy ha a csapat amúgy sem lógna együtt, az meglátszana az oldalon is. „Ne hagyjuk ki a barátságokat, az nagyon fontos. Hétvégén is együtt járunk el, zseniális a csapat. Ez tök fontos azzal kapcsolatban, hogyan működik egy munkahely” – mondja Dezse Balázs újságíró. Prischetzky Luca, a csapat sales marketingese hasonlóan mesél: „… Ez klasszikusan olyan munka, ahol nem tudod megkülönböztetni, hogy reggel, este vagy hétvége van – de pont a csapat miatt ez nem teher.”



A Váci utcán túl

A koncepciót tökéletesen lefedi az oldal címe: a We Love Budapest bemutatja a város hip, pozitív képét, „mindent, amit tudni érdemes” eseményekről, helyekről, projektekről, arcokról. Cikkeken kívül interaktív tartalommal, adatbázissal, minden jóval. Az angol–magyar felületű portál eleinte alapvetően a külföldieknek szólt – most már leginkább mindenkihez, aki itt él. Tavaly tavasszal, nyár elején ugyanezen a vonalon indult el a We Love Balaton külön oldalként. „Azt szoktuk mondani, hogy a WLB-t kisajátították a budapestiek. Most körülbelül 65-70 százalékban olvassák itt élők a magyar oldalt. Az angol felületet is 70 százalékban olyan külföldiek nézik, akik amúgy Budapesten élnek” – mondja Luca. Papp Regina, az oldal főszerkesztője szerint a kezdeti cél az volt, hogy Budapestről a valódi város képe alakuljon ki, nem az, ami „szocialista maradványról mesél”. Ehhez pedig érkezett erős hátszél. „Budapest trendi lett. 4-5 éve, amikor Pistivel (Száraz István ötletgazda – a szerk.) elkezdtünk gondolkodni az oldalról, azt láttuk, a külföldieknek lövésük sincs arról, mit kell csinálni ebben a városban a Mátyás pincén vagy a Váci utcán kívül. Nem volt olyan átfogó oldal, amely releváns és reklámmentes infókat adott volna a városról. Szerencsére a site-tal párhuzamosan Budapest egyre elérhetőbb város lett. A fapados járatok sorra rakták le azokat a turistákat, akik elsősorban azért látogatták meg Budapestet, mert hallották, hogy olcsó. Most is fontos szempont a jó ár-érték arány, de ne felejtsük el, hogy ezt leszámítva a külföldiek egyre inkább tudják, hogy mi is ez a Budapest. Folyamatosan jelennek meg cikkek a külföldi sajtóban a romkocsmáinkról, fürdőinkről, éjszakai életünkről – igenis jó fej, vendégszerető helyként látnak minket”.


A mostani cél már inkább az, hogy az oldallal a várost életmódszerűen mutassák be. „Megmutatjuk, hogyan tudod hobbiszinten űzni Budapestet – hogy jó itt élni. Ez egy burok, de szerintünk van itt annyi jó hely és dolog, hogy kitöltsük. Mi ezek a naiv gyerekek vagyunk” – mondja Regina. Luca szerint a kritika elhagyása egyben előny és hátrány„Nem azért nem írunk kritikát, mert nem találkozunk rossz szolgáltatásokkal. IIyenkor viszont például inkább azt mondjuk, srácok, nem néz ki jól az étlap, változtassatok.”

Vombatok, életmód gyógyegérség, hús hússal

Eleinte összesen hárman-négyen dolgoztak az oldalon, aztán kinőtte magát a szerkesztőség. Vígh Viki vezető szerkesztő a kezdetektől benne van a csapatban. Kommunikációs és testnevelési, sporttudományi karok után először gyakornokoskodott, írt egy cikket az Állatkert új vombatjairól, aztán megélt vagy öt költözést a szerkesztőséggel. A témái főleg a városi tematikus túrák, az itt élő külföldiek, az új kávézók, a közösségi megmozdulások. „Félévente biztos, hogy kaptam valami új feladatot vagy projektet. Emiatt mindig kicsit új munkahelyem is lett, a mag pedig szépen növekedett.”


Balázs Viva tévés munkája után 2012 októberében csatlakozott. Angolul író újságírót kerestek, ő korábban angol–amerikanisztika szakos volt, és Kanadában élt, szóval a nyelv ment. Végül csak eleinte írt angolul. „Mindenki megtalálja magának, amit szeret, nincs megkötés. Nálam a vodkabár, sörbár, romkocsma és a vegetáriánus vagy vegán étterem a vonal. De bármilyen »életmód gyógyegérség, táplálkozz normálisan, úgyis százszor újjá fogsz születni, ne stresszelj« témakör megy.” Amihez még ragaszkodik, az a street art. Meg a tetoválások.

Tucsni Laci körülbelül egy éve kezdett a We Love Balaton aloldal indulása körül. Korábban fordított az angol felületre, most újságíróként dolgozik. „A kedvencem a steakes összeállítás volt. Kihozták elénk azt az iszonyatos méretű húst, levágtak egy darabot, és előttünk sózták-borsozták – egy életre megtanultam, hogy a steaknek nem is kell más fűszer.” Az éttermes témákon kívül hozzá esik mindenféle „filmes, kulturálódós, művészetes, kiállítós, éppen ami jön”. Luca még végzi az iskolát PR- és marketingirányokkal. Újságíró-gyakornoknak jelentkezett másfél éve, aztán kikötött a salesnél. „Atom lelkes voltam, mondták is, hogy ezért vettek fel.”



Világ, Budapest

Regina azt mondja, mindenkinek van saját kattanása. Neki például a kaja. „Sajttorta-összeállítás, no meg a steakek, hamburgerek. Sajnos az ilyenek mögött általában én vagyok. De Pisti például megőrül a hotelreggelikért, a jó kilátásokért, az ipari épületekért.” Szerinte így szubjektíven és szigorú szűréssel alakul az oldal. „Nehéz megmondani, miért írunk valamiről, és miért nem. A We Love Budapest olyan site, amely a mindennapi életből merít. Nem felülről próbál ránézni a városra. A legtöbb inspiráció és téma ott hever az utcán: rájössz, hogy a kedvenc cipészed a legjobb interjúalany, hogy nem csak te keresed a szemeddel a régi neontáblákat. Ezek baromi jó felismerések.”

Laci is a szűrést emeli ki. „Rengeteg információ áramlik felénk, nem megyünk el mindenhova. Most értünk el az oldallal oda, hogy szélesíthetjük a spektrumot. Elkezdhetünk olyan dolgokkal foglalkozni, amik árnyalják, miért is jó itt élni.” Balázs például megemlít olyan helyet, ahova amúgy valószínűleg sosem ment volna be. „Ahogy én öltözködöm és általában előadom magam, be sem engedtek volna, de így beszélgettünk egymással, és tök jó visszajelzést kaptam.” Viki számára jól jelzi az évek múlását és a változásokat, hogy telefonon már nem kell ismételni az oldal nevét a „Világ Budapest” helyett, vagy elmagyarázni, hogy nem blogról van szó.


Luca szerint újat mutatni most technikai vagy elméleti innovációval lehet. „Nem találtuk fel a spanyolviaszt azzal, hogy Budapestről írunk. Azért jó az oldal, mert sikeres az a képlet, ami felépült: a tartalmak egyensúlya, az adatbázis, a struktúra.” Viki szerint a We Love Budapest megújulása pont ezt teszi világosabbá. „A főoldalon ott a kiemelt és aktuális tartalom, az adatbázis pedig tageket kapott – könnyebb megtalálni a különböző helyeket. Ha például szállást keres valaki, egyszerre megnézheti a kempingeket és a hoteleket a térképen. A rovatstruktúra is egyszerűbb: nagyobbak a képek, a videóaloldal, és átláthatóbb az eseménynaptár.”

Lehet kezdeni böngészni!

A We Love Budapest kiadója és a VS.hu kiadója ugyanannak a cégcsoportnak a tagja.