Budapest menőbb is lehetne, ha akarna

Fotó: Facebook/Ravadits Kornél / Facebook/Ravadits Kornél

Egy friss elemzés szerint a főváros az egész világgal versenyezve is vezető célpont lehetne, ha okosan csinálnánk. A Malév csődje például nem tett jót.


A BDO Magyarország tanácsadó cég szerint kifejezetten jók vagyunk az ételeket, az épületeket és a kulturális programokat tekintve – ennek ellenére az ötcsillagos szállodáink átlagára egy nemzetközi felmérés alapján a versenytársainkhoz képest az egyik legalacsonyabb. Míg Prágában 123, Bécsben 148, Münchenben pedig 185 euró volt az átlagára egy ötcsillagos szállodának, addig nálunk a legmagasabb kategóriájú hotelben is már 99 euróért (épp közel 31 ezer forintért) szobát kaphat, aki akar. Vagyis olcsó célpont vagyunk, ennek ellenére nálunk szállást is kevesebben foglalnak.


Légben van baj

Akikkel versenyzünk, komoly pénzt fektetnek a nemzetközi marketingbe és a fejlesztésbe. Gál Péter, a BDO tanácsadója szerint itthon a korlátozottabb források miatt jó pozicionálással lehetne előnyhöz jutni.Ez azt jelenti, hogy fontos lenne például kényelmesen eljutni hozzánk: átszállás nélkül, megfizethető módon. A Malév csődje után a Budapest Airport a kiesett forgalom pótlására kényszerűen a fapados légitársaságokat célozta meg – aki viszont olcsó járattal utazik, nem valószínű, hogy később ötcsillagos szállodát keresne fel. Nem ártanának az Amerikával és távol-keleti nagyvároskkal összekötő közvetlen járatok sem. Fejlődhetnénk a konferenciaturizmusban is. Több ezer főt befogadni képes központokra lenne szükség, hogy évente nagy nemzetközi rendezvényeket csábítsunk ide.

 


A hosszú táv

A felmérés során megkérdezett szállodai szakemberek többsége szerint Budapestnek nincs egységes és hosszú távú turisztikai marketing tevékenysége és ezt végző szervezete sem. Most a Budapest népszerűsítésére fordított éves marketingkeret ( a Magyar Turizmus Zrt-hez atrtozó keret) körülbelül 5 millió euró. Bécs esetében ugyanerre a célra 14 millió eurót költenek, Prága külföldi marketingjére pedig évi 9 millió eurót szánnak.

 


Több Willist a népnek

A kutatás mindemellett megjegyzi, hogy Budapest kreatív, sőt, trendi – a „gasztronómiai forradalom”, az éjszakai élet, a rengeteg kulturális program miatt. Az például jót tesz, ha Bruce Willis vagy Brad Pitt nálunk forgat, de a szakemberek kiemelik a Zeneakadémia felújítását, az Il Bacio de Stile divatház megnyitását vagy a Váci utca megújulását (2012-ben ráadásul az A38 Hajót választották a világ legjobb szórakozóhelyének az Electronic Beatsen). A turisták dunai hajóztatásában is lenne még mit fejlődni, de történt javulás ezen a téren is: az ötcsillagos szállodák és a dunai nemzetközi hajótársaságok fontos partnerei egymásnak.