Beteggé tesz a Facebook

Fotó: NurPhoto / Ritesh Shukla

-

Frusztrációt okoz az emberek többségének a közösségi média, mert úgy tűnik, mások boldogabbak, mi meg alig kapunk lájkokat.


A közösségi média alapvetően azért jött létre, hogy könnyen tudjuk tartani a kapcsolatot a barátainkkal, és meg tudjuk osztani a boldog emlékeinket. A Kaspersky Lab szakemberei által végzett legújabb kutatási eredmények azonban azt mutatják, hogy a közösségi médiumok hatása sok emberben negatív érzést kelt. A lájkok utáni vadászat központi szerepet játszik ebben.

Az emberek többsége rosszkedvű vagy ideges lesz, ha nem annyi lájkot kap egy bejegyzésére, mint amennyit remélt, és 4 százalékuk féltékeny, ha a barátaik népszerűbbek, mint ők. Ezen túlmenően a vizsgálatok azt mutatják, hogy az emberek irigyek, ha az ismerőseik látszólag boldogabb életet élnek. Összességében az derül ki a felmérésből, hogy az emberek gyakran tapasztalnak negatív érzelmeket, miután kis időt eltöltenek a közösségi média felületein különböző okok miatt, és ezek a rossz érzések felülírják a pozitív hatásokat.



A felhasználók tulajdonképpen azért látogatják ezeket a felületeket, hogy jól érezzék magukat. Az emberek kétharmada azért használja a közösségi hálózatokat, hogy tartsa a kapcsolatot a barátaival és kollégáival, valamint 60 százalékuk szórakoztató és vicces bejegyzéseket nézne. Egy átlagos felhasználó jelentős mennyiségű időt szán arra is, hogy létrehozza a digitális profilját, és feltöltse azt pozitív pillanatokkal, illetve vidám bejegyzéseket tesz közzé, és értesíti a közösséget a szabadság és/vagy vakáció során eltöltött remek időről.

Aligha meglepő, hogy az emberek 72 százaléka szerint rendkívül bosszantóak a tolakodó reklámok, amelyek nemcsak zavarják az online kommunikációt, de mélyítik a frusztráció érzését is. Annak ellenére, hogy a számos online interakció jó érzéssel tölti el az embereket, mégis gyakran keserű érzéssel figyelik barátaik boldog bejegyzéseit a szabadságról, egy hobbiról vagy szórakozásokról, mivel úgy érzik, hogy mások jobban élvezik az életet, mint ők. Például a megkérdezettek 59 százaléka boldogtalannak érezte magát, ha olyan buliról látott képeket, amelyre őt nem hívták meg, és 45 százalékukra negatív hatással voltak a barátok boldog ünnepi képei. További 37 százalék azt is elismerte, hogy visszanézi régi, boldog bejegyzéseit, de ez csak tovább erősíti azt az érzést, hogy múltbeli élete jobb volt, mint a jelenlegi.

A modern pszichológiában külön szakirodalom van már az online jelenlétből adódó problémákra, hiszen új többlettartalom jelent meg a lájk gombokkal: a lájk jutalmazássá, elmaradása esetén büntetéssé válhat. Modern és komplex kapcsolatrendszerünkben egy lájk elmaradása másodlagos üzenetet hordoz magában a kapcsolatok rovására, mivel túl nagy jelentőséget tulajdonítunk neki. Egy korábbi kutatás azt is kimutatta, hogy az emberek 78 százalékának olyan mértékű frusztrációt okoz a közösségi média, hogy véglegesen szakítani akar(t) online jelenlétével. Az egyetlen visszatartó erő, hogy tartanak a digitális emlékeik elvesztésétől, például a képeik és a kapcsolataik eltűnésétől.