Befogták a maláj gép jeleit, de merül az akkumulátor

Fotó: Europress/AFP/Rob Griffith / Europress/AFP/Rob Griffith

Az elveszett járat a 4500 méter mély Indiai-óceánban lehet. Úgy néz ki, aki vezette, direkt kerülte a radarokat.


Egy hónap elteltével az elveszett maláj repülőgép után kutató csoport ráakadt a Malaysia Airlines 370-es járatával kapcsolatos eddigi „legígéretesebb” nyomra: egy keresőműszer ugyanis befogott egy jelet, amely a 4500 méter mély Indiai-óceánból érkezett. A kutatócsoport vezetője, Angus Houston szerint a jel nagyon hasonlít arra, amit az elveszett repülőgépnek kellene leadnia. De még napokig eltarthat, mire minden kétséget kizáróan bizonyítani tudják, hogy a jelek valóban a maláj gépről származnak. Mivel a gép akkumulátorai hamarosan lemerülnek, a kutatócsoportnak már csak órái – legjobb esetben napjai – vannak hátra, hogy beazonosítsák a gép pontos helyét a rendkívül mély tengerben. A jeladó készüléket ugyanis úgy tervezték meg, hogy nagyjából harminc napig legyen képes sugározni, azt követően, hogy a repülőgép lezuhant. A harminc nap pedig ma telik le, hiszen a gépnek március 8-án veszett nyoma. 239-en utaztak rajta. Ha kiderül, hogy tényleg az eltűnt gépről van szó, az egyben azt is jelentheti, hogy – bárki is vezette azt – az MA 370-es járat direkt olyan útvonalon közlekedhetett, amelyen a radarok nem tudják a jeleit befogni. A szakértők még mindig csak találgatnak, hogyan tűnhetett el a repülő, a navigációs rendszer hibáját és a gépeltérítést sem zárták ki még teljesen – a kommunikáció megszűnése, és a radarokat kerülő útvonal ugyanis sokaknak gyanús.