Bebukhat a budapesti városi bringarendszer

-

A BKK felmondhatja a BUBI szerződését. Kevesebb a terminál, de rosszul működnek a terminálok is. Vagy nem lehet fizetni, vagy nem is kell.


A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a budapesti bérbiciklirendszer, a Bubi üzemeltetéséről szóló szerződés felmondását fontolgatja. A főváros közlekedési cégénél az váltott ki ilyen reakciót, hogy a legutóbbi, május 30. és június 2. közötti belső tesztelésen a bérbringarendszer kompletten megbukott, még a nyilvános próbaüzem megindításához szükséges alapvető funkciók sem működtek megbízhatóan - értesült az Index. A T-Systems Magyarország Zrt. és a Csepel Kerékpárgyártó és -forgalmazó Zrt. konzorciuma nyerte el a budapesti bringakölcsönzési rendszer kiépítését. Azonban a hálózat több sebből is vérzik, se a hardveres, se a szoftveres rendszer nem működik rendesesn. Elméletileg ezeken keresztül lehetne kifizetni a bringák elvitelét. Az esetek jó részében egyáltalán nem működik a rendszer. „A fedélzeti számítógépen keresztül a telefonszám és a PIN-kód megadásával az esetek 82, Bubi-kártyával pedig csak 72 százalékában sikerült kölcsönözni. A fedélzeti számítógép sokszor egyáltalán nem reagált, nem váltott nyelvet, vagy kiíródott a Várjon felirat, és nem történt semmi. Parkolni PIN-kóddal 63%-ban, Bubi-kártyával 54%-ban sikerült. A parkolási funkció esetlegesen, kiszámíthatatlanul működött - tudta meg az Index. A program már az elején sem volt zökkenőmentes. A szerződésben rögzített 75-ből csak 67 terminált tudtak csak átadni időre. Ezeknél ugyanúgy gondok adódtak a fizetésnél, vagy a biciklik kivételénél. Volt, hogy ingyen el lehetett vinni a bringákat, más esetekben viszont hiába fizettek, nem engedett el a retesz és nem lehetett megmozdítani a kétkerekűeket. A szoftveres hátteret a Nextbike nevű német cég gyártja, amely a T-Systems beszállítójaként érdekelt a konzorciumban. A gyártó szolgáltatása több országban hibátlanül működik, de Budapesten egy bonyolultabb rendszert találtak ki, amely a problémák hátterében áll a hírek szerint. A Bubi átadása ezért júliusra csúszik, de ha akkor sem működik, akkor a BKK felmondhatja a T-Systems és a Csepel szerződését. Ebben az esetben kártérítést is kell fizetniük. A BKK viszont már most kötbér térítésre köteleztei a T-Systemst. A kötbérigény már meghaladja a 100 millió forintot.