Az utolsó pillanatban módosítottak a reklámadó tervezetén

Fotó: Getty Images/iStockphoto / Getty Images/iStockphoto

-

A módosítás szerint az előző év veszteségének felét lehetne leírni az adóalapból. Korábban Rogán azt mondta, készek változtatás nélkül elfogadni a reklámadóról szóló törvényt.


Még kedd este módosító javaslatot nyújtanak be kormánypárti politikusok a reklámadóról szóló törvényjavaslatról. A módosító lényege az, hogy a médiacégek a tavalyi elhatárolt veszteségük 50 százalékát leírhatnák az adóalapból – értesült a hvg.hu (frissítés: Ez azóta bizonyossá vált, elfogadta az erről szóló módosító indítványt kedd esti ülésén az Országgyűlés törvényalkotási bizottsága). Mérséklődhet a reklámadó idei mértéke azoknál az érintett médiavállalkozásoknál, amelyek a társasági adóban vagy a személyi jövedelemadóban a korábbi években elhatárolt veszteséget halmoztak fel - írja az MTI. Ez a módosítás így leginkább a TV2-t működtető MTM-SBS Zrt-nek lehet kedvező, hiszen a cég tavalyi mérlege 10,8 milliárd forint veszteséget mutat. Ha a zárószavazáson átmegy a törvény, a veszteség felétől megszabadulhat a csatorna. Egyhangúlag támogatta a Fidesz képviselőcsoportja kedden a reklámadóról szóló előterjesztés elfogadását, és úgy határozott, hogy a javaslatot, ha kell, változatlan formájában is jóváhagyja az Országgyűlésben - közölte Rogán Antal, a kormánypárt frakcióvezetője budapesti sajtótájékoztatóján. A reklámadót éppen emiatt szokatlanul gyorsan, mindössze egy nap alatt vitték keresztül a Parlamenten, holnap már az elfogadásáról szavaznak a képviselők. A sietségben a kulturális bizottság napirendjéről is lekerült a törvény megvitatása, így az ellenzéki képviselők nem vethették közbe véleményüket az új szabályozásról. A javaslatot még múlt héten nyújtotta be a fideszes L. Simon László a parlamentnek, aki korábban elismerte, nem ő írta a dokumentumot. Ez azokat a magyar médiaipari szereplőket érintené, akik legalább felerészben magyar nyelven adnak le reklámokat. Ebbe beleesik a Facebook és a Google is. A legtöbbet az RTL Klubnak kellene fizetnie, a legmagasabb adókulcs (40 százalék) ugyanis csak erre a kereskedelmi csatornára vonatkozna. A reklámadó bevezetése elleni tiltakozásul múlt csütörtökön szinte a teljes média egy időben sötétült el, a médiabojkotthoz még kormánypárti médiumok is csatlakoztak, így a HírTV is. Rogán délután még arról beszélt, hogy nem ismeri a reklámadó-javaslatot érintő esetleges változtatási szándékokat, de jelezte, kedd este összeül a Fidesz frakcióelnöksége, amely áttekinti a módosító indítványokat - ha lesznek. Véleménye szerint ugyanakkor nincs értelme „jelentős változást végrehajtani” a reklámadó-előterjesztésen, amelyről az Országgyűlés - kivételes eljárásban - szerdán szavazhat. Rogán Antal azt azonban hozzátette, hogy az új adóról az ősszel, az adótörvények vitájakor még lehet majd egyeztetni, lehet rajta módosítani, vagyis a reklámadóra „ebben az évben még mindenképpen vissza fogunk térni”. A reklámadóval kapcsolatban egyébként megerősítette a Fidesz eddigi álláspontját, amely szerint az új adó azokat a vállalkozásokat sújtja a legjobban, amelyek a legnagyobb reklámbevételt érték el. „Ebben semmi meglepő nincsen, ez a közteherviselés kiteljesítése” - mondta el Rogán. „A tervezett reklámadó bevezetése a sajtószabadság végét jelentené Magyarországon” - mondta az RTL Group (RTL Csoport) kelet- és délkelet-európai tevékenységéért felelős vezetője Andreas Rudas a Handelsblatt nevű német üzleti lapnak.