Az ismeretlen Budapest: Budatétény lentről és fentről

Fotó: Vs.hu / Vs.hu

A XXII. kerületben található a főváros egyetlen, őserdőre emlékeztető ártéri erdeje. A városrész másik végén a Tétényi-fennsík hatalmas területe csábít felfedezésre. Egyedülálló természeti látnivalók, érdekes tájak Budatétényben.

Nem azért választottuk a XXII. kerületet biciklitúránk célpontjaként, mert ott nyílt ki a térkép, hanem mert nem láttunk még ártéri erdőt Budapesten – és valljuk be, nem is igen hallottunk arról korábban, hogy lenne ilyen. Ha pedig már Budatétényben jártunk, vettük a fáradságot, és feltekertünk a város határán lévő fennsíkra. Megtaláltuk azt, amit csak egy ilyen hely képes nyújtani: egy darabka nyugalmat és egy klassz túrahelyszínt. Aki Budatétény természeti ritkaságait akarja felfedezni kerékpárral, számítson arra, hogy órákig fog tekerni, de nem fogja megbánni. Mi magunk egy 45-50 kilométeres bringatúra végén tértünk haza, igencsak elégedetten. - -

Hunyadi-sziget

A Duna partja az első állomás. Az aprócska Hunyadi-sziget valójában egy kis félsziget nagyobb „testvére” az M0-s hídjáig elnyúló Háros-sziget mellett. A XXII. kerület peremén vagyunk, a Duna itt hagyja el Budapestet. Ahhoz, hogy elérjünk idáig, Lágymányoson, Kelenföldön, Albertfalván, majd Budafokon gurultunk át a bringával.

A Hunyadi-sziget bejárata közvetlenül az egykori Horthy-lovarda, a későbbi Hunyadi János laktanya épülete mellett található. A területet a Honvéd Sporthorgász Egyesület tagjai kezelik, nekünk is ők nyitják ki a kaput. Ha valaki be akar jutni a szigetre, a kapura kifüggesztett táblán lévő telefonszámot kell megcsörgetnie, utána engedik csak be. A horgászok nagyon készségesek, szívesen fogadják a látogatót, és élvezetesen mesélnek a szigetről. A Hunyadi-sziget azért különleges hely, mert a Háros-szigettel együtt itt terül el Budapest egyetlen ártéri erdeje, ami a ritka növényzetnek köszönhetően egy őserdő képét és hangulatát idézi a látógatóban.

A két sziget – nevével ellentétben a Háros-sziget is félsziget – közül csak a Hunyadira lehet bemenni. Az ennél csaknem tízszer nagyobb Háros-sziget bő egy évtizede el van zárva a látogatók elől; területét áthatolhatatlan ősvadon borítja, természetvédelmi szakemberek is csak évi néhány alkalommal keresik fel. Ami ott van, az látható kicsiben a Hunyadi-szigeten – mondják a horgászok. A Hunyadi-sziget a Duna-Ipoly Nemzeti Park része. A rendszerváltásig nem lehetett látogatni, mert katonai terület volt. Egyedi élővilága, ártéri jellege miatt természetvédelmi terület.

A sziget közepén halad egy kis ösvény, ezen a csapáson indulunk el gyalog. A horgászegyesület épületétől távolodva egyre inkább az az érzés kerít hatalmába minket, hogy elzárt területen vagyunk. Óriásira nőtt fák vesznek körül minket, törzsüket egybefüggő, felfutó növényzet, úgynevezett függőavar öleli át. A látvány ettől lesz őserdei. Igen, a Hunyadi-sziget igazából egy miniatűr őserdő. Csak az ösvényeken lehet közlekedni – a sziget két szélén is fut egy-egy –, minden mást buja növényzet borít.

A sziget csúcsán megállunk, hogy élvezzük a Hárosi-Duna nyugalmát, szépségét. A távolban dörög az ég. A Háros-sziget partjánál egy horgász evez a vízen. Néha csobbanásokat hallunk: horgásznyelven szólva egy-egy hal rabol éppen.

A sziget állatvilága meglepően gazdag ahhoz képest, hogy a terület maga nem nagy. A horgászok azt mondják, őzek, szarvasok, vaddisznók úsznak át időnként a Háros-szigetről. Rajtuk kívül mocsári teknősök, rókák, fácánok, kacsák, hódok, mókusok és vízipatkányok lakják a szigetet, de láttak már itt aligátorteknőst is.

A sziget ösvényein fél óra alatt bejárható ez az egyedi árterület. Visszatérünk a horgásztanyánál letámasztott kerékpárjainkhoz, és elindulunk a lentről a fent felé: a Duna partjáról a Tétényi-fennsíkra.

Megközelítése

Autóval: Dél-Budáról a Szerémi vagy a Budafoki, majd a Hunyadi János úton, amely Budafoktól a 6-os út kivezető szakasza; a Fonó utcánál kell balra lekanyarodni, az utca végén találjuk a horgászegyesület bejáratát (parkolási lehetőség a horgászegyesület területén).

Tömegközlekedéssel: Újbuda-Központtól a 150-es busszal Budatétény vasútállomásig (Campona) vagy a Móricz Zsigmond körtérről a 33-as busszal a Lépcsős utcáig, onnan gyalogosan a Nagytétényi úton lefelé a Növény utcáig, majd a vasút alatt és a 6-os úton áthaladva a Balin utcán és ennek folytatásán, egy betonos úton kell végigmenni a Háros utcáig; az utca végén van a horgászegyesület bejárata (a buszmegállóktól mintegy 30 perces séta).

Kerékpárral: végig a budai Duna-parton vezető kerékpárúton; Budafok központjánál a Budatétény táblát kell követni; a kerékpárút a horgászegyesület bejárata előtt halad el.

Tétényi-fennsík

Azért egy sörre beülünk a budatétényi Horgásztelep szélén lévő teraszra. Csakhogy az itt-tartózkodásunk kicsit hosszabb lesz a tervezettnél, mert az eddig csak a távolból fenyegető vihar most ért ide. Szerencsére gyorsan elvonul, mi pedig bringára szállunk, elhaladunk a Campona mellett, és a Háros utcára kanyarodva célozzuk meg a Tétényi-platót. A kitartóan emelkedő Háros utcán bekövetkezik, amire számítani lehetett: megint nyakunkon a vihar, ráadásul most intenzíven esik. Nem marad más megoldás, egy újabb söröző rejtekébe menekülünk. Kockás abroszos asztal mellől nézzük, ahogy az eddigi csendes eső kisebb felhőszakadásba megy át. Aztán ennek is vége lesz, a Háros utca is egyre fogy, mi pedig a Szoborparknál találjuk magunkat. A Tétényi-fennsíkon végighaladó tanösvény a park mögül indul. Az eső elállt, a fennsík ösvényei sárosak ugyan, de nem annyira, hogy ne lehetne rajtuk kerékpárral végigmenni.

A Tétényi-fennsík a város, a város széle és a „városon túl” találkozása egy hatalmas kiterjedésű, bokros-cserjés területen. Senki földje, amely szinte hív, egyre beljebb csalogat, egyre érdekesebb helyeket akar mutatni. Most éppen egy cserjésben szűkül össze az ösvény, amely előbb egy tágas rét mellett vitt el. Utána fenyők szegélyezik az utat.

Fúj a szél, megállunk egy emelkedőn. Mintha a prérin lennénk. Egy lélek sincs sehol. Előttünk a Vadász-hegy adótornya a Kamaraerdő fáival, ha megfordulunk, a lakihegyi adó tűhegyes tornyát látjuk a Csepel-szigeten. Biciklink, cipőnk, zoknink, nadrágunk szára egy merő sár, de kit érdekel. Hős felfedezőnek érezzük magunkat, a Déli-sarkot elérő Roald Amundsenként tekintünk szét a tájon. Budapest egyik legizgalmasabb, legjobb terepét találtuk meg.

A Tétényi-fennsík úgynevezett Natura 2000 besorolású, tehát európai uniós védelem alatt álló terület. A csaknem 300 hektáros fennsík érdekessége, hogy ilyen, viszonylag nagy kiterjedésű, érintetlen, egybefüggő élőhely kevés van Magyarországon. Elsősorban növényvilága különleges, a tanösvény táblái is ezekre hívják fel a figyelmet.

Már jó félórája járjuk a terepet, amikor meglátjuk az első embert egy kutyasétáltató férfi képében, de el is tűnik egy domb mögött. Továbbmenve újabb és újabb ösvényekre bukkanunk. Ha gyalog vágtunk volna neki, másfél-két óra alatt jártuk volna be a fennsíkot, biciklivel egy órát töltünk a felfedezésével. Elkalandozunk, letérünk a tanösvényről, de kicsit később megpillantjuk a budatétényi víztorony ormótlan betonmonstrumát, amely az ösvény kezdetétől nem messze áll, így már tudjuk a visszautat.

Budafok

Megközelítése

Autóval: a XI. kerületből a Balatoni úton a Szoborparkig (parkolási lehetőség a park bejárata mellett).

Tömegközlekedéssel: Újbuda-Központtól a 150-es busszal a Memento Park megállóig vagy a budafoki Városház térről a 251-es busszal a Memento Park végállomásig.

Kerékpárral: a Kelenföldi pályaudvartól a Borszéki utca–Hajtány sor–Csákvár út–Egér út útvonalon a Balatoni útig (végig van kerékpárút), majd azon egészen a Szoborparkig (a Balatoni úton nincs kerékpárút, és a Szoborparkig tartó szakasz jóformán végig emelkedik).

A Hunyadi-sziget és a Tétényi-fennsík felfedezése után a következőképpen okoskodunk. Vajon mi a jobb? Az, hogy ezeket a helyeket viszonylag kevesen ismerik és látogatják, épp ezért megmaradtak többé-kevésbé érintetlennek? Vagy az, ha minél többen tudnának-e sajátos természeti látnivalókról, és felkeresnék ezeket? Mi arra hajlunk, hogy ha meg akarjuk ismerni Budapestet, akkor néha felfedezőutakra kell indulni a város határai felé. Az eredmény nem marad el.

Az ismeretlen Budapest című sorozat első része itt olvasható.