Az eltűnt gép fekete dobozára fókuszálnak a keresésnél

Fotó: Europress/AFP/Richard Wainwright / Europress/AFP/Richard Wainwright

A fekete dobozt kereső hangradart indítottak a maláj légitársaság eltűnt járata balesetének feltételezett színhelyére, az Indiai-óceán déli részére – közölték az ausztráliai hatóságok kedden.


Az ausztrál haditengerészet Ocean Shield nevű hadihajója hétfőn hajózott ki Perth városából, fedélzetén Towed Pinger Locator típusú, kábelen vontatott 35 kilogrammos hangradarral, amely alkalmas a repülőgép fekete dobozai adásainak vételére. A hajónak három nap kell, hogy elérje a helyet, ahol a gép feltételezett roncsait megtalálták, azaz majdnem a március 8-án lezuhant utasszállító fekete dobozainak elméleti adási ideje (30 nap) lejártakor érkezik a célba. „Körülbelül egy hetünk maradt, de a fekete dobozok élettartama a víz hőmérsékletétől, a mélységtől és a nyomástól is függ” – hangsúlyozta David Johnston ausztrál védelmi miniszter. A kutatásokat egy Norvégia nagyságú – 319 ezer négyzetkilométeres - vízfelszínen végzik majd. A hangradart óránként 5 kilométeres sebességgel kell vontatni, hogy felfedezhesse a jeleket. Az MH370-es járat esetében a műholdak által talált roncsok egyikét sem azonosították még a Boeing darabjaival. A hatalmas erőkkel folytatott keresés a katasztrófa után több mint három héttel még mindig nem vezetett eredményre. Az ausztrál légierő volt főparancsnoka szerint a következő hetekben sem várható áttörés a kutatásban. Kedden tíz repülőgép és kilenc hajó vett részt a keresésben. A kutatási övezetet a múlt héten módosították, miután újabb számításokat végeztek a gép feltételezett útvonaláról, amely a tervezettnél feltehetően gyorsabban repült és több üzemanyagot fogyasztott, így az első becsléseknél északabbra zuhanhatott le.


A Malaysia Airlines gépének szerencsétlenségét gyakran hasonlítják az Air France francia légitársaság 2009-ben az Atlanti-óceán fölött eltűnt 447-es járatának esetével, amely a fedélzetén 228 emberrel, köztük négy magyar állampolgárral és egy szlovákiai magyarral a sebességmérő meghibásodása és a pilóták téves helyzetértékelése miatt zuhant a tengerbe. A kutatók akkor tudták, hol keressék a gépet, és öt nappal később találtak is roncsokat. Huszonhárom hónapra volt azonban szükség arra, hogy megtalálják a repülési adatokat rögzítő berendezéseket. Korábban egy hosszabb cikkben írtunk arról, milyen bizonytalanságok övezik a maláj gép eltűnését, és mi vezetett az Air France Rio de Janeiróból Párizsba tartó járatának katasztrófájához. Utóbbi gép esetében történtek technikai hibák, de a pilóták is hibáztak.