Az autógyártók imádják a történelmi Magyarország területét

Fotó: MTI/VW Slovakia / MTI/VW Slovakia

-

Talán éppen az ezeréves együttélés tett rá egy lapáttal a közép-európai mesteremberek tudására, hogy ennyi autógyár éppen itt talája meg a boldogulását. És persze a logisztika, mert innen egyforma fáradsággal érhető el az európai piac minden szeglete. Mindenesetre, ahogy Magyarországon az Audi, a Mercedes és az Opel is bővít, úgy Szlovákiában a Volkswagen, a Kia és a Peugeot-Citroen is újabb dolgozókat toboroz. Ezek szerint Európa lassan annyit fogyaszt, mint a válság előtt.


Jelentős létszámbővítésre készül a három szlovákiai autógyár, a pozsonyi Volkswagen, a nagyszombati PSA és a zsolnai Kia – számolt be a Hospodárské Noviny (HN) szlovák gazdasági-közéleti napilap saját információkra és a gazdasági tárcára hivatkozva. A pozsonyi lap közlése szerint a három szlovákiai autógyár három éven belül együttesen mintegy 3 ezer új munkahelyet hozhat létre. A HN információi szerint a legnagyobb mértékű bővítésre, mintegy másfélezer új munkahelyre a Szlovákiában legjelentősebb pozsonyi VW jóvoltából lehet számítani. A német tulajdonú autógyár, amelynek szlovákiai leányvállalata jelenleg 9400 embert foglalkoztat, 2012 és 2016 között másfél milliárd euró értékű beruházást valósít meg Szlovákiában. Az összeg jelentős hányadát a gyár új karosszériaüzemének építésére, illetve az üzemi infrastruktúra bővítésére fordítják. A pozsonyi lap szerint a PSA Peugeot Citroën – jelenleg mintegy három és fél ezer embert alkalmazó – nagyszombati üzeme négyszáz új munkahelyet hozhat létre, sajtóközlések szerint két év múlva várhatóan itt kezdik majd gyártani az új Citroën C3-ast. Arról, hogy a jelenleg mintegy 3800 alkalmazottal rendelkező zsolnai Kia milyen mértékű létszámbővítést tervez, nem említett konkrét számokat a HN, csupán annyit közölt: a gazdasági tárca már egyeztetéseket folytat a lehetséges bővítésről a koreai cég vezetésével. A Kia szlovákiai üzeme már tavaly meghaladta – az évi háromszázezer gépkocsi előállítására tervezett – kapacitását. Szlovákiában az autóipar már mintegy tíz éve a gazdaság legfontosabb húzóágazata, közvetlenül mintegy 60 ezer embert foglalkoztat, miközben az ágazathoz kötődő beszállítók további 160 ezer embernek biztosítanak munkát. Az autóiparban dolgozik közvetlenül vagy közvetve az összes foglalkoztatott 9 százaléka. Tavaly az autógyárak termelték Szlovákia exportjának legnagyobb hányadát, csaknem ötödét, ennek értéke több mint 11 milliárd euró volt. Az országban 2013-ban megközelítőleg egymillió gépkocsi készült, 5,8 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Ezzel az eredménnyel a szlovákiai autógyárak megközelítették, részben el is érték gyártókapacitásaik határát.