Az A38 a színfalak mögött

Fotó: Vs.hu/Hirling Bálint / Vs.hu/Hirling Bálint

-

Jégzajláskor előkerül a csákány, a matrózok akcióznak, a Quimby imádja bemozdítani a koncerttermet. Csomó mindent megtudtunk az április 30-án tizenegyediket szülinapozó és tetőt is nyitó A38-ról. A hajón a Parno Graszt lépett fel nemrég, lemezt és dévédét is rögzítettek. Ilyenkor minimum negyven ember melózik folyamatosan, mi pedig elmentünk megnézni, hogy megy ez: mit csinál a fénytechnikus, a színpadmester, a programszervező. Cikkünk szereplői nem kitalált alakok.


24/7

A hajón kétféle élet létezik: az éjszakai és a nappali. Az Artemovszk 38 reggel fél hétkor nyit, ami még az office monkeye-k között is húzós, nemhogy a kreatív iparban. Mivel az A38 a BKV menetrendszerinti hajójáratának egyik megállója (Egyetemváros), ki kell nyitni. Vasák Benedek, az A38 kommunikációs munkatársa például vízen jár be. Azt mondja, már kalapot emelhet a többi állandó, körülbelül öt lelkes utassal. Majdnem mint azok, akik New Jerseyből járnak dolgozni Manhattanbe.


-


„A nap az éjszakai romok eltakarításával kezdődik” - mondja. „Kilenc körül megjelennek a gyerekes apukák, tíz-tizenegykor elkezdenek csöngeni a telefonok. A turnézó, külföldi zenekarok általában egy másik helyszínről, koncert után érkeznek meg délután.” A fellépés előtti soundchecken, beálláskor a technikai kérdéseket kell lerendezni. Ez az idő nem új számok kitalálására van. „A nappali stáb a dolgok tartalmi részét végzi, az esti a lebonyolítással foglalkozik. Vannak összecsúszások, de hat-hét körül az estések veszik át az uralmat” - egészít ki a sajtókapcsolatokért felelős (Mr.) Kozlov Sándor.


VS: „Egy óra múlva kezdődik kábé a koncert, mit terveztek addig?”
Oláh József (Parno Graszt): „Egy óra? Uhh. El kéne menni most már kajálni valamit. Hosszú lesz az éjszaka, aztán nem megyünk mi még haza.”


Kék emendemszet, de csak azt

A januárban elvontatott és átvizsgált hajó (minderről fotóink itt) stábjából a programszervező asszisztensek figyelnek minden apró dologra: a fellépő időben érjen oda a hotelbe, ebédeljen, de ha vegetáriánus, akkor ne kapjon oldalast. „Ez egy kis hely, olyan nagyon hihetetlen kérések nincsenek, mint például egy Prince-nél vagy egy Madonnánál. De minden művész hamar elsajátítja, hogy nem mindegy, mit eszik. Például csak frissen darált cukkinit” - mondja Vasák.

„Általában háromféle ridert (rövid összefoglaló arról, mit szeretne a zenekar a helytől - B.N.) kapunk” - mondja Kozlov Sándor. A riderekben technikáról, szállásról és a kajáról-piáról van szó. „Néha el szoktak rejteni meglepetéseket a szövegben - ez valójában csak arra vonatkozik, milyen figyelmesen olvassuk el az adott ridert.” Klasszikus sztori az AC/DC egyik ilyen szövege, amibe beleírták, hogy a banda csak kék M&M's-t hajlandó enni. „Van, amikor mi adunk bele valami pluszt. A múltkori jubileumi Laibach-koncertre például csináltattunk egy speckó tortát, Malevich-kereszttel meg minden.”


Bali Dávid


Bali Dávid

„Imádom, nekem ez egy megvalósult álom. Komolyan. Mutass rá a koromban bárkire, aki azt csinálja, amit szeretne, ott, ahol szeretné - és a többiek nem utálják látványosan. Ez király dolog.”

Zenakarról jót vagy semmit

„A mi munkakörünk fog össze mindenkit - rá kell látnunk a felvételre, a hangra, az infósokra, az étteremre... Az elsődleges feladat az előkészítés. Onnantól, hogy biztosan eljön-e egy zenekar, egészen odáig, hogy elhagyják az országot” - mondja a programlebonyolításért, produkciós munkáért és nyáron a tetőért felelős Bali Dávid. „Zenekarról jót vagy semmit, de előfordult már, hogy a fellépőt hiába intettem óva a bulizástól. Tudtam, hogy rossz vége lesz, de elment - rossz vége lett. Másnap a zenekar úgy indult tovább a turné romániai állomására, hogy a főgitáros itt felejtette az iratait. Vissza kellett jönnie, a többiek nélküle léptek fel.”

Dávidnak van egy zenekara is, ahol basszusgitározik. A Dunán tömörül a szakma, a hajó stábjából sokan zenélnek. Barnabás, a Másfél egykori gitárosa, egyben Magyarország egyetlen Bowie által dedikált hangszerének tulajdonosa például a hajó színpadtechnikájáért felel. Rozmán Rozi Zoltán színpadmester pedig a Beat Dis vagy az Anima Sound System dobosaként is működik. „Színpadmesterekre fesztiválhelyeken azt mondják, hogy ők élet és halál urai” - mondja. Ő felel azért, hogy a műsor időben elkezdődjön és időben is legyen vége, hogy a fellépők ellátása, a technikai körülmények mind rendben legyenek. A pulttal intézi a számlákat, foglalkozik a szerzői jogokkal. „Mindenért a színpadmester vehető elő. A munka egyik része adminisztráció, a másik asztalracsapkodás.”


A38 hajó, állóhajó, budapest, turizmus, rozmán zoltán

Rozmán Zoltán


Éjjeli őrjárat - hajón, tévében

Németh Márton szintén az esti stábot erősíti, hangmérnök. Ő az, aki a koncerteken hátul a bástyában dolgozik, a profi hangzásért felel. „Minden teremnek megvan a maga akusztikája, itthon általában a picit jó és a nagyon rossz között lehet lavírozni” - mondja. „A BME-n van egy pár félévnyi kurzus arról, mit jelent a jó akusztikus tervezés, de az igazán profinak már hangvilla sem kell. Tapsol egyet, és megmondja, mit szeretne.”

Varga Totó Antal a fényekkel foglalkozik. A lényeg: lehessen látni, legyen hangulat. „Egy metálzenekar mellett nem állófényeket használsz, hanem sok füstöt, hátulról jövő fényt, esetleg strobit - egy jazzkoncerten pedig nem ez dominál” - foglal össze. A Parno Graszt felvételénél mivel sok a mozgás és a tánc a színpadon is, nincs különösebb színezés, a zenekar tudta, mit szeretne. A Parno egyszerre lemezt és dévédét is rögzített, így rekordhosszú volt a beállás. Általában egy-másfél óra alatt végez az elő- és főzenekar is, most körülbelül négy órát kaptak.

Lukács Richárd a felvétel- és stúdióvezető arról, hogyan kerülnek az A38-as koncertek a tévébe, számokkal magyaráz: hetente egy külön stúdiószobában 5 új adást vesznek fel, a koncerten rögzített nyersanyagon 6-7 vágóból álló csapat dolgozik, havonta körülbelül 10-15 felvételi nap van, összesen 5 kamerás veszi fel a bulikat egy vezető operatőrrel. A koncertek körülbelül háromhónapos átfutással kerülnek műsorba.


A38 hajó, állóhajó, budapest, turizmus, hangmérnök

Németh Márton


Rávágni a zongorára

A Parno Graszt az egyik legrégebbi roma zenekar, a tagok gyerekkoruk óta játszanak együtt. „Ha az egyikünk ront, a többi megy utána. Nagyon össze vagyunk szokva, szemrebbenésből is levágjuk egymást. A fél életünket lemuzsikáltuk közösen” - mondja Oláh József. Ő énekel, gitáron, tamburán játszik a Parnóban.


Az ad egy löketet, mikor háromezer ember elkezdi énekelni a Muki fiát. Megadja a biztatást, hogy húbakker, ezt legalább még 4-5 évig csinálni kell

- mondja. Nyolc új számmal készültek a felvételekre, ami ősz vagy tél környékén fog megjelenni. Addig megy a fesztiválszezon és fellépések Oroszországban, Franciaországban, Lengyelországban.


A38 hajó, állóhajó, budapest, turizmus, koncert, parno graszt

-


Mentő matrózok, szarbár, Livius

Az A38-ra mindenféle olyan biztonsági utasítás vonatkozik, mint bármelyik más hajóra. Mentőövek, világítás, satöbbi. A testet két hajóhíd, négy acélsodrony és három horgony tartja stabilan. Éjjel-nappali ügyeletben két matróz is fedélzeten van. Néha előfordul, hogy részeg vendégeket kell kihalászniuk. Sőt. „Egyszer valaki leugrott a Petőfi hídról és a sodrással pont nekiütközött a hajónak. Ez volt a mázlija, kimentették a matrózaink. Ha nem erre viszi a víz, biztosan belefullad a Dunába” - meséli Kozlov Sándor. A matrózok télen jégzajláskor, tavasszal áradáskor kerülnek még helyzetbe. Több tonnásra is duzzadhatnak a hordalékszigetek, amiket komoly munkával, csónakból, láncfűrésszel bontanak. A különösen jól sikerült koncerteken a hajó bemozdulása nem ad nekik munkát, és más komoly gondot sem okoz. Viszont előfordul, hogy a zenekarok bepörögnek és minden dosszié leesik a hajó irodáiban. Varga Livius a Quimbyből például rendszeresen rájátszik a lehetőségre. Az A38 Hajó jellegéből adódik még a „szarbár” léte - mivel csatornát bekötni meglehetősen nehéz lenne, az orrnál lévő „ülepítő darálóba” hetente egyszer-kétszer jár a jó kis szippantó.


Galériánk is van a hajóról. Például kis kutyákkal.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  

Az év elején nagy átvizsgáláson esett át az A38 - megnéztük, hogy viselte