Átrajzolja Budapest tömegközlekedését a négyes metró

Fotó: VS.hu/Zagyi Tibor

-

Pénteken déltől vehetik birtokukba az utasok az M4-es metró vonalát, ennek következtében pedig szombattól jelentősen megváltozik a felszíni közösségi közlekedési hálózat Dél-Budán, a belvárosban, Zuglóban és Újpalotán, valamint Budaörsön és Törökbálinton. Cikkünkben a városrészekre és a főbb vonalakra fókuszálva igyekszünk segíteni, hogy jobban eligazodjanak a metró átadása után életbe lépő hálózatban.


Véglegesítette a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a 4-es metró tavaszi átadása miatt módosuló felszíni közösségi közlekedési rendet, amely a szombati üzemkezdettől lép életbe. Tíz fővárosi kerületben, valamint Budaörsön és Törökbálinton 40 autóbusz-, öt villamos- és három trolibuszvonal menetrendje módosul. Az új metró a Keleti pályaudvar és Kelenföld vasútállomás között jár majd, a többi metróvonalhoz hasonlóan csúcsidőszakban 2-3 percenként, napközben és hétvégén 5, késő este pedig 10 percenként közlekedik, és átszállási lehetőséget nyújt a Keleti pályaudvarnál az M2-es és a Kálvin téren az M3-as metróvonalra.



A felszíni járathálózatot úgy alakították át, hogy a 4-es metró használatát ösztönözzék. Ott azonban, ahol a metróra való átszállás lassítaná az utazást, meghagyták a felszíni utazási lehetőséget, ezért nem változtattak jelentősen például a dél-budai villamosok közlekedésén. A 7-es autóbuszcsalád (korábbi 7, 7A, 7E, 107E) és a 49-es villamos szerepe csökken, funkcióikat jelentős részben átveszi az M4-es metró, ezzel összhangban több belvárosi buszjárat is átalakul, ennek köszönhetően például a Kossuth Lajos utcában csökken a buszok okozta környezetterhelés. Zugló térségében az M4-es metróvonal beindulása után a Thököly úton továbbra is gyors- és alapjáratok haladnak a belváros irányába és Újpalota felé. A Thököly úton az 5-ös, a 7-es valamint a meghosszabbított 8-as és a 112-es busz minden érintett megállóban megáll (kivéve a Hermina úti megállót, ahol csak a 8-as és a 112-es). Újpalotáig gyorsjáratként a 7E, a 107-es valamint a meghosszabbított 133-as és 233-as, továbbá a Bosnyák térig a 239-es járat közlekedik. 7A és 107E számon a továbbiakban nem közlekednek járatok.  



Zuglóban tehát Újpalota és a belváros (Blaha Lujza tér) között az eddigi kapacitás bővül. A 7E gyorsjáratként megmarad, de csak a Blaha Lujza térig közlekedik. A 7E-t az Újpalotáig hosszabbított a 133-as, 233-as, illetve a Bosnyák térig közlekedő 239-es buszok, illetve a Dél-Budáról alapjáratként induló, de az Astoriától Újpalotáig gyorsjáratként közlekedő 107-es egészíti ki. Ez az öt járat nyújtja a gyorsjárati kapacitást Újpalota és Zugló felől a belvárosba, mellettük a 7-es alapjáratként megmarad. Dél-Budán az Albertfalváig járó 7-est a Bornemissza térig járó 107-es egészíti ki, mindkét járat csúcsidőben 6-6 (közösen 3), azon kívül 10-10 (közösen 5) percenként közlekedik. A 7-es az Astoriáig is minden megállóban megáll, a 107-es Újpalota és az Astoria között gyorsjáratként közlekedik. Az Astoriától mindkét járat alapjáratként folytatja útját, minden megállóban megáll a dél-budai végállomásáig. Az Etele térre (Kelenföld vasútállomás) a hetes buszcsalád egyetlen járata sem indul a jövőben, tehát gyorsjáratok a dél-budai, belvárosi szakaszon nem lesznek. Az új metróvonal Keleti pályaudvari végállomása szintén Budapest egyik kulcsfontosságú tömegközlekedési csomópontja. Az M4-es metró új utazási irányt nyit az ide érkező trolibusz-, villamos- és autóbuszvonalak utasainak, a keleti agglomerációból és az ország keleti részéről érkező vonatok, továbbá számos nemzetközi gyorsvonat utasainak.  Péntek reggeltől megnyitja a MÁV az utasforgalom számára azt az aluljárószakaszt, amely a metró felől, illetve az aluljárószintről érkezőknek közvetlenül a vasúti alagsori jegypénztárakhoz biztosítja az eljutást. A MÁV ugyanígy Kelenföldön is átadja azt az új aluljárót, amelyet a metró építéséhez készítettek el. A Keleti pályaudvar körül az M4-es metróhoz kapcsolódó felszíni építési munkálatokkal összefüggésben átalakítják az autóbuszok és trolibuszok közlekedésének rendjét, új végállomást építve.



A hétvégi, főleg bevásárló forgalom (Fővám téri Vásárcsarnok, Allee, Savoya Park) utazási igényeihez alkalmazkodva hétvégén új villamos vonal indul 48-as számon a Deák Ferenc tér és a Savoya Park között a Kiskörút – Bartók Béla út – Fehérvári út útvonalon 15 percenként. Újpalota, Zugló és a belváros között a gyorsjáratok a korábbinál nagyobb kapacitással, több összehangolt vonalból álló hálózatban járnak majd. Dél-Budán és a belvárosban azonban minden járat alapjáratként közlekedik, minden megállóban megállva, csúcsidőben 3, azon kívül 5 perces időközönként követve egymást. A BKK igyekezett egyszerűbbé tenné az egyes koncentrált lakóterületekről (pl. Őrmező, Gazdagrét, Budaörs) az új metróvonalhoz a gyors eljutást, illetve megtartaná a közvetlen, átszállásmentes belvárosi és újbudai kapcsolatokat is. Meghagyták, és esetenként bővítették azokat a járatokat, amelyek iskolákhoz, rendelőintézetekhez, piacokhoz visznek. Budafokon, Budatétényben és Nagytétényben az M4-es metró gyors elérése érdekében több buszjáratot átalakult, és újakat is indítanak, ezek mellett a BKK fenntartja a korábban megszokott közlekedési lehetőségeket is. A BKK részletes interaktív térképét itt,  a járatokra vonatkozó pontos változásások listájit pedig itt tekintheti meg.