Amikor az ajándék mást jelent

Fotó: AFP / The Picture Desk

-

HÁTTÉR

A karácsonyra kapott ajándék értéke a párkapcsolat aktuális állapotát jelezheti. A kulturális terepszemle egyben programajánló, ezeken a fotelbe süppedős napokon, a bejglivel együtt majszolhatjuk a nehezen megbocsátható ajándékok történeteit.


Az egyik legbensőségesebb családi ünnep, de tapasztalatból tudjuk, hogy a sorozatos összezártság mégsem kedvez a karácsony meghitt hangulatának. Az ajándékozás a gyermekek szemében csúcspontja az eseménynek, de a felnőttek is jobban odafigyelhetnének arra, hogy mit és miért adnak egymásnak. Vagyis idén már mindegy, de az ajándékokon kicsit elmerenghetünk, és bízunk benne hogy a cikk elolvasása után senki sem üvölt.


Klasszikus para

Ilyenkor szoktunk rokonainktól “maradandó értékekkel bíró kulturális tárgyakat” kapni, amiket általában csak ilyenkor lapozunk át. Például klasszikus drámákat. Szokás híján, nem tehette volna még a fa alá kedvesének Othello az eperszemekkel kihímzett keszkenőt. A szerelem záloga a félreértések nagymesterénél, Shakespeare-nél, ezután Jago jóvoltából, hátsó szándékkal kerül a fiatal és jóvágású hadnagy, Cassio zsebébe. Desdemona elvakultan szereti férjét, Othellot, akit viszont könnyen kétségbe ejt a féltékenység. A dolog tudjuk végzetes lesz, Othello a semmiért öli meg nejét.


Ha még nem is volt megcsalás, Othello az ajándékon, azaz annak új helyén döbben meg és válik fújtató, pusztító géppé. És mivel drámai hős, a jelenetet nem lehet viccesen elképzelni. Az ajándékra emelt tekintett, a hirtelen összeálló történet lassított felvételként fut szemünk előtt. Ilyenre - ja, tényleg! - találhatunk valóban lelassult példát is. Wong Kar-wai Szerelemre hangolva (2000) című filmje a kulturális csúcsok téli ismétlésekor elővehető, kiváló darab. Itt van megcsalás, de nem ez okozza a legnagyobb fájdalmat hőseinknek. Emlékszünk, Chan asszony és Chow úr gyönyörű és kölcsönös plátói szerelmére és házastársaikra, akikről kiderül, hogy meg is élik a vágyat és egymás szeretői? Ajándékok buktatják le őket, ha nem is lesz belőle botrány. Egy külföldi táska lóg Chow asszony karján, ami csak Chan úrtól lehet, de két férfin is egyforma a nyakkendő, ezek meg csakis a félrelépő, Chow asszony szerzeményei lehetnek. Az igazi szerelmesek a titok jeleit megbeszélik, de tovább nem lépnek, ne legyenek ők is olyanok, a berögzült erkölcsi értékeiken ne essen csorba.

-


Itt ajánlhatjuk olvasására, az idei Nobel-díjas Alice Munro könyveit is, ő is sokat tud a kapcsolatokról. Egy jóravaló nő szerelme (Park Kiadó, 2008) című novelláskötetének - a kisvárosi determináció ellenére - mindegyik szereplőnője cselekszik. Pauline hirtelen dönt és hagyja ott férjét és gyerekeit a szerető kedvéért (A gyerekek maradnak). De ahogy Munro írja, “száz évben csak egyszer lehet olyan pár, akik azt állítják, hogy a szerelmüket nem hálták el”, azaz kipróbált viszony nélkül szökés sincs. Így marad a hongkongi Chan asszony is otthon, hiába kérdezi Chow úr elutazása előtt, hogy vegyen-e két jegyet.

-


Ha nem is pont ez a szívecskés nyaklánc - ami a valóságban is 250 000 dollárt ért és a forgatáson biztonsági őr állt a rendező háta mögött, - egy másik filmben is feltűnik. A 10. születésnapját ünneplő Igazából szerelem (2003) tuti választás a két ünnep közötti napokra. Azért elgondolkoztató, hogy a könnycseppmester filmet a The Atlantic kritikusa a minden idők legkevésbé romantikus filmjének nevezi, mert a romantikus vígjátékok alapszabályait figyelmen kívül hagyja. Elhagyva a megismerkedés lépéseit és próbatételeket a hősök itt a szerelembe esés jellemző pillanata után rögtön gyönyörű párosként folytatják. A másik különcség, lényegében a történet premisszája, miszerint a szerelem itt vagy abszurdan könnyű vagy teljesen lehetetlen.A filmben fellelhető kilenc kapcsolati szál nem végig habos torta, akad köztük szomorkás is. Alan Rickman és Emma Thompson alakította házaspár elsőre biztató hangulatot áraszt, de őket is eléri a valószínűleg elkerülhetetlen, hogy - jelen esetben - a férj szíve-teste mást kíván. Rickman a fiatal, szexi asszisztensnőnek vásárol egy arany szívecske medált (270 fontért), amit a feleség még karácsony előtt megtalál és ajándékbontáskor összeszorult szívvel látja, hogy az ő csomagjában egy cd van.

Csillivilli ékszerek

Nem csoda, hogy a férfiak részéről az egyik legjobban preferált ajándék a nőnek, az ékszer. Szebbé teszi a szépet. És nem hiába jut eszünkbe az a mozgóképi toposz, mikor a férfi a tükör előtt bekapcsolja a nő nyakán az ékszert (amivel később talán könnyebben tud mást kikapcsolni). A Pretty Womannek (1990) - még újranézzük a téli szünetben? - ez a jelenete tipikus ááá-élmény, pláne, hogy a prostituált szeretőből itt feleség lesz.


Háy János idén megjelent regényében, A mélygarázsban sok mindenre választ kaphatunk. Egy szerelmi háromszög tanúi vagyunk, a tagok egymáshoz fűződő viszonyát monológjaikból ismerjük meg. A társadalomkritikus férj jól odamond mindenkinek. Szerinte a felső középosztálybeli családoknak a karácsony, a folyamatos licitverseny (a ki, hol, mennyiért volt, csinált, vett) egyik top példája. Csakhogy, hogy komoly tévedés a feleségek részéről az, mikor az ajándék jelentősége és az odaadás mértéke közé egyenlőségjelet tesznek. „A legdrágább ajándékot például az egyik férj épp a szeretője miatti érzett lelkifurdalásból vette meg.” De ugyanígy tönkremehet az a kapcsolat, ahol „a férj egy szerény, és hát mondhatni, fantáziátlan ajándékot vett, igaz őszinte szeretettől vezérelve”. Mert itt a nő más asszonyok ajándékaival vetette össze a magáét, és elégedettségének hála, szerető után nézett. A szintén házas új férfi aztán jövőre „méregdrága igazgyöngy nyakláncot vett feleségének”. Háy férfi hősének sokat dicsért monológja nyomasztó, de a két másik (női) beszéd is nagyon pontos látlelete annak, hogyan tud egy kapcsolat szétporladni.

“Nem érezte jól magát velem, mert jól érezte magát velem.”


 

Sok klassz könyv és jó film juthat most még eszünkbe, főképp ha nem csak az ajándék köré szervezzük a megcsalás témát. Az angol beteg, Anna Karenina, Amikor elhagytak, Közelebb, Match Point, Szomszéd szeretők kapásból ezek, de ha valamiért utóajándékon gondolkodunk a pesti színházak januári kínálata is figyelemreméltó. Bergman analízise a Radnótiban (Jelenetek egy házasságból) és már hetedik éve fut Parti Nagy Lajos átdolgozásában Az élet mint olyan, de a férfilélek új bugyraiba vezethet be a Füge Produkció  friss előadása is a Jurányi Inkubátorházban (Ez A férfiak szexuális élete trailere). A témához túl az irodalmi és filmes asszociációkon, korrekt gondolatokat találunk Gerle Éva blogjában. Máshol kicsit furcsa a szeretők ünnepi nehézségeiről olvasni, pedig a titkos viszonyok régebbi időkig vezetnek vissza, mint a kis Jézuska születése.

Zárásképpen legyen dal is, a Punnamy Massif Engedd el című új klipje minden eddig elbeszélt vagy éppen kihagyott esetben jól jöhet: