A sorozat, amely maga volt a tévé – elsiratjuk a Communityt

Fotó: The Picture Desk / Krasnoff Foster Pproductions / Harmonius Claptrap / Russo Brothers / The Kobal Collection / The Picture Desk / Krasnoff Foster Pproductions / Harmonius Claptrap / Russo Brothers / The Kobal Collection

-

HÁTTÉR

Véget ér a sorozat, amely intellektuális humorával, intertextualitásával ugyan rétegtermék volt, de hozzá fogható sem lesz a tévében.


Elkaszálta az NBC az egyik legjobb tévésorozatát, a Communityt (itthon Balfékek címmel futott két évada a Pro4-en) – írta a Deadline Hollywood. Már többször fenyegette ez a veszély, nemhiába volt trend a Twitteren a #SixSeasonAndAMovie. Most úgy tűnik, se hatodik évad, se mozifilm nem lesz, hacsak át nem vállalja valamelyik kábeladó a folytatást. A kasza azért is furcsa, mert az ötödik évad – amelyben visszatért a sorozat motorja és ötletgazdája, Dan Harmon – jobban teljesített, mint a megelőző évad. Nagyobb nézettség, jobb osztályzatok – lenyomta a Városfejlesztési ügyosztályt (Parks and Recreation), mégis vége.



A sorozat minden rajongója tudta, hogy egyszer véget ér, mint a lázas ifjúság. Ez olyan, mint amikor tudjuk, hogy kedvenc focistánk vissza fog vonulni, de a búcsúmeccsen sem hisszük el, hogy ez megtörténik. Nos, így vagyunk mi, Community-rajongók a sorozat elkaszálásával: tudtuk, hogy bekövetkezik – sőt, többször is úgy tűnt, hogy már bekövetkezett –, de mégis mindannyian könnyeket morzsolgatunk majd az utolsó résznél. És mindez nem azért van, mert a Community olyan észveszejtően vicces szitkom lenne. Mert nem az, számomra sok esetben a versenytárs, a sokkal populárisabb CBS-es Big Bang Theory (Agymenők) humorosabb tud lenni. Viszont közel sem olyan komplex, közel sem olyan változatos, mint amilyen a Community.

Az IMDb-n is szerették a sorozatot – a negyedik, Harmon-mentes évadot kivéve


Ez a sorozat ugyanis maga a tévé – lehet, hogy ez az én szegénységi bizonyítványom, de nem ismerek ehhez fogható szitkomot. A Community ugyanis az tud lenni, ami akar: akciófilm, komédia, thriller, spagettiwestern, musical, animációs film, bábfilm vagy éppen időutazós sci-fi. Ez a változatosság mindenképpen a műsor előnyére vált, még akkor is, ha nem mindig sikerült a legjobban az adott epizód. Tudtuk, illetve nem is tudtuk, hogy mi vár ránk legközelebb – ez a kiszámíthatóság volt az egyik jó pont. A másik pedig az intertextualitás, amely egyszerre volt előny és hátrány. Matt Zoller Seitz szerint
„a Community volt a leginkább metatextuális félórás vígjátéksorozat a kábeltévéken. Még metatextuálisabb volt, mint a Simpson család”.


A sorozat minden második mondata ugyanis valamilyen filmre vagy sorozatra való utalás volt az egyik karakter, Abed Nadir jóvoltából. Éppen ezért volt érdekes látni az Amerika kapitány második részében, hogy az általunk kedvelt sorozathős egy valószínűleg általa is kedvelt filmben bukkant fel. Jó érzés volt nekünk, sorozatjunkie-knak, hogy a Greendale Community College-ban játszódó történetek minden egyes mozzanata valamilyen más popkulturális produktumra utal.


Ez az oka annak is, hogy a közönség többsége sosem kedvelte igazán a Communityt. Meg hát a sztori miatt is, hiszen szinte minden alaphelyzet közhelyes, ami nem igazán vonzó a nézőnek. Nem nézték tovább, mert a Community készítői mindig pofánkba tolják, hogy itt ez a közhely, de mi csavarunk rajta, betolunk egy abszurd poént, utalunk a Doctor Who-ra vagy a Star Warsra. Végül pedig a kliségyűjtemény kimaxolásával hihetetlenül vicces és intellektuális végterméket kapunk, amit persze nehéz befogadni.


Éppen ez a komplexitás, a gondolkodásra késztetés, a finom humor az, ami miatt nagyon hiányozni fog a Community, amely
„egy jobb világban 6 évadot és egy mozifilmet, 12 évadot és egy kalandparkot érdemelne”.
Még egy ilyen sorozat nem lesz.