A leintés után lett igazán izgalmas az F1-es szezonnyitó

-

HÁTTÉR

Az akciódús kezdés után a vége felé szépen ellaposodott az Ausztrál Nagydíj, az igazi dráma viszont a leintés után játszódott le, a hazai közönség előtt második helyen befutó Ricciardót ugyanis beidézte a versenybíróság...


A Red Bull fiókcsapatától, a Toro Rossótól szerződtetett vigyori ausztrál élete legjobb teljesítményét érte el azzal, hogy hazai futamán másodikként gurult át a célvonalon. A stewardok viszont már verseny közben szaglászni kezdtek, őt és a csapat képviselőit behívták, ugyanis az FIA műszere szerint a hármas rajtszámú Red Bull-Renault-ban a benzinátfolyás sebessége meghaladta az engedélyezett 100 kg/órát. Charlie Whiting versenyigazgató a versenyhétvége előtt direkt megmondta, hogy a zéro tolerancia elve szerint közelít majd meg minden, üzemanyaggal kapcsolatos szabályszegést a versenybíróság, viszont a vizsgálat tényét sokan kétkedve fogadták, ugyanis az FIA számítógépei az egész futam alatt megbízhatatlanok voltak. Ezzel tisztában voltak  ők is, úgyhogy mindent leellenőriztek újra meg újra, így egy darabig eltartott, mire kiokoskodták, mi lesz a Red Bull pilótájának sorsa – a rosszindulatúak szerint csak megvárták, hogy az ausztrál szurkolók elhagyják a pálya környékét, mielőtt kizárják Ricciardót. Végül közölték, hogy az energiaitalos kocsi valóban a megengedettnél mohóbban szittyózta a benzint, így Ricciardót kizárták, a mögötte végzett pilótákat pedig egy hellyel előrébb sorolták. A Red Bullnál meg vannak győződve róla, hogy nem szegtek szabályt, szerintük az FIA mérése pontatlan, és jelezték fellebbezési szándékukat. A Red Bull az FIA által hitelesített műszer helyett a saját szenzoráról olvasta le az adatokat, mivel a pénteki és szombati eredmények alapján úgy ítélték meg, hogy a hivatalos kütyü pontatlanul mér. A stewardok verseny közben, amikor azt tapasztalták, hogy a benzinnyomás értéke magasabb a megengedettnél, figyelmeztették a csapatot. Az istálló azonban nem változtatott a benzinátfolyás sebességén, mivel a saját adataik szerint az nem volt magasabb a megengedettnél – és ez fogja képezni fellebbezésük alapját is. A többi csapat az FIA szenzorainak értékeit követte, ezért nem került bajba.


Túllihegett fogyasztás?

Ezen az eseten kívül nem tűnt úgy, hogy a mezőnynek gondja lett volna a fogyasztásra vonatkozó szabályokkal, és magát a versenyzést sem befolyásolja döntő mértékben a módosítás, inkább apróságokat lehet majd észrevenni. Idén 30 százalékkal kevesebb, 100 kg benzinnel kell gazdálkodniuk a versenyzőknek a futam alatt, és ebben egyébként inkább segíti őket az, hogy maximum 100 kg/óra lehet a benzinátfolyás sebessége – viszont egy megbuherált autónak nyilvánvalóan előnye származhat abból, hogy ennél gyorsabban ömlik a nafta, amikor nagyon kell tekerni. A korábbi évekhez képest idén lehet, hogy jobban megéri majd rátapadni a riválisra, ugyanis szélárnyékban lehet üzemanyagot spórolni, viszont az ellenállóbb gumik nem kopnak majd annyira közvetlenül egy másik kocsi mögött haladva, mint eddig. Ennyiben befolyásolhatja a verseny képét az üzemanyaggal kapcsolatos szabálymódosítás. Fontos megjegyezni azt is, hogy az üzemanyaggal történő játék már az előző években is jelen volt az F1-ben, ahogyan azt tapasztalhattuk a benzinkeverékkel történő variálásra vonatkozó rádióüzenetekből, illetve a levezető körben meghúzott félreállásokból. Most igazából az történt, hogy a szabályváltoztatással jelentősen eltolták a hangsúlyokat ebbe az irányba, és például azt is megtiltották, hogy a pilóta mindenkit hülyének nézve leparkoljon a célegyenesben, miután hiperűrsebességgel repesztett végig az utolsó körökön, de semmiképpen sem arról van szó, hogy egy vadonatúj elemet vittek volna be a sportba.


A Mercedes biztosan ott lesz az elején

A futam képe nagy vonalakban nem különbözött egy tavalyi nagydíjétól: egy kis csata az első körökben, majd valaki elhúz, és megnyeri. Igen ám, csak ebben közrejátszott, ugye, az, hogy a legnagyobb esélyesnek kikiáltott Lewis Hamilton, illetve a világbajnoki címvédő Sebastian Vettel nem vehetett részt a buliban, pedig a Mercedesnél előre megbeszélték, hogy szó sincs csapatsorrendről, ésszel ugyan, de a két pilóta egymásnak eshet a pályán. Ha a Mercedes úgy dominálja majd az évet, ahogyan ezt a futamot is uralta, feltehetően akkor se maradunk akció nélkül, ugyanis igazán elvárható a német autógyár csapatától, hogy Hamiltont és Rosberget a továbbiakban is összeeressze – nem úgy, mint tavaly Malajziában, ahol a németnek be kellett kísérnie a harmadik helyen vánszorgó angolt. Ez azért némi feszültséghez is vezethet a későbbiekben, így könnyen lehet, hogy nem az Alonso-Raikkönen, hanem a Hamilton-Rosberg párharc lesz majd a szezon legérdekesebb összecsapása. Nico Rosberg egyébként olyan meggyőző fölénnyel nyerte az Ausztrál Nagydíjat, hogy ez csak erősíteni fogja azokat a pletykákat, amelyek szerint a Mercedes-motorok jóval erősebbek a Renault és a Ferrari erőforrásainál. Noha Niki Lauda szerint az istálló egyelőre még nem tudja maximálisan kihasználni az energia-visszanyerőkkel együtt elérhető, nagyjából 740 lóerő teljesítményre képes motorrendszert, Helmut Marko, a Red Bull szakmai tanácsadója úgy véli, hogy bőven 800 lóerő fölött tud teljesíteni az erőforrás.


A számoktól és a valós motorerőtől függetlenül úgy néz ki, hogy a Mercedes uralhatja a szezont vagy minimum az első felét, amíg a többiek nem érik utol őket, ugyanis a mezőnyből kimagasló versenygépet sikerült összedobniuk és konfigurálniuk. Legalábbis egyet, ugyanis az élről rajtoló Lewis Hamiltonnak még arra sem volt lehetősége, hogy rendesen begyorsuljon: 2008 világbajnokának műszaki probléma miatt már a negyedik kör végén szervizbe kellett vinnie a verdát. A többi élcsapat is hasonló problémákkal küzd: a Red Bullnál a pályán nagyon magabiztosan bemutatkozó, aztán kizárt Ricciardo autója működött, viszont a négyszeres világbajnok Sebastian Vettelé nem – ő Hamilton után egy körrel állt be a garázsba. Az eddig látottak és az elmúlt évek tapasztalatai alapján könnyen elképzelhető forgatókönyv, hogy Vettel a Mercedes pilótájával harcolhat majd a világbajnoki címért a szezon második felében, így legalább az megnyugtathatja egy kicsit, hogy a szomszéd tehene is megdöglött.


A McLaren a harmadik erő?

Úgy tűnt, hogy a Ferrari Fernando Alonso (4.) alatt csak nyöszörgött, de Kimi Raikkönen (7.) alatt egyenesen sírt is, viszont az olaszok fő problémája idén is ugyanaz, mint az elmúlt években: a konstrukció egyszerűen nem elég gyors. Ha csak úgy tudja magát összekapni a Scuderia, ahogyan az előző szezonokban (sehogy), akkor legerősebb pilótafelállás ide vagy oda, már most előre kinézhetnek egy kevésbé forgalmas helyet a középmezőny elején, és dögevő módjára kapkodhatják fel a tömeges kiesések esetén lepotyogó nagyobb pontcafatokat. A mezőny első felében egyelőre a McLaren tűnik a legmegbízhatóbbnak, Jenson Button a 11. helyről indulva kúszott fel a negyedik pozícióba, ami Ricciardo kizárása után harmadikká  változott, viszont az újonc Kevin Magnussen rögtön pezsgőzhetett is első Forma–1-es futamán, és a hivatalos eredményben már a szuperbravúros második helyet foglalta el. Már a verseny előtt is azt rebesgették, hogy a wokingi istálló megtalálta az új Hamiltont, a 21 éves dán pedig konkrétan megidézte a brit világbajnok 2007-es debütálását, aki akkor a negyedik helyről indulva harmadikként ért be.


Kevin annak a Jan Magnussennek a fia, aki az egykori Stewart-csapat pilótájaként – amely gyakorlatilag a Red Bull jogelődje – 25 futamon mindössze egyetlen világbajnoki pontot tudott szerezni. Magnussent ugyanis pechére még jóval azelőtt cserélte le Jackie Stewart Jos Verstappenre, hogy a kocsi igazán jó lett. (Addigra, persze, már a holland esőember sem volt sehol, hiszen a futamgyőzelmet hozó '99-es szezonban Johnny Herbert és Rubens Barrichello koptatta a két Ford-motoros autó padlólemezét.) Az élmezőnybe várt Williamsről nem tudtunk meg sokat, Valtteri Bottas ugyanis saját magának okozott defektet, viszont legalább ezt követően a showt valamennyire biztosítva kapaszkodott vissza a hatodik (=ötödik) helyre. Felipe Massa a Jones-sikánba se tudott befordulni a rajt után, hiszen Kobajasi Kamuinak az F1-be történő visszatérése után 250 métert se kellett megtennie ahhoz, hogy balesetet okozzon, és nemcsak a saját, de a brazil délutánját is tönkretegye. Massa nem enyhült meg a japán bocsánatkérésétől és az ígérettől, hogy lágyítani fog pokróc vezetési stílusán, és büntetést követelt a versenybíráktól, ami végül elmaradt, ugyanis kiderült, hogy Kobajasi megcsúszását fékhiba okozta.

Massa versenye csak pár másodpercig tartott


Tavaly még az élmezőnyhöz tartozott a Lotus, de ők az Ausztrál Nagydíjat már jó előre kinevezték éles tesztnek, amin Romain Grosjean 44, Pastor Maldonado pedig 31 kört tudott megtenni – mindkettejük gépe addig bírta, amíg nem keletkezett valami komolyabb hiba az energia-visszanyerő rendszerben. Egyelőre nehéz elképzelni, hogy pár futam múlva ott legyenek a pontokért zajló küzdelemben a villás orrú autók, de lehet, hogy egy szoftverújraírás nekik is sokat segítene. Mindenesetre ők nagyjából most tartanak ott, mint a többi csapat a múlt héten, ugyanis az autójuk nem készült el az idei első, jerezi tesztre, így azt ki kellett hagyniuk. Úgy tűnik, a Toro Rossók és a Force Indiák is masszívan ott lesznek a pontokért zajló küzdelemben – az előbbi istállóval kapcsolatban mindenképp meg kell említeni a most bemutatkozó 19 éves orosz Danyiil Kvjatot, aki rögtön pontot érő helyen fejezte be a versenyt, és ezzel Vettel rekordját megdöntve a legfiatalabb pontszerző lett az F1 történetében. A következő állomás a malajziai Szepang, addig szűk két hetük lesz a csapatoknak a hibák kijavítására – a motorok azonban hangosabbak már nem lesznek idén, pedig egy kis hangerő sokak szerint nem ártana az egyébként izgalmasan búgó erőforrásoknak.

Ausztrál Nagydíj, végeredmény 1. Nico Rosberg (Mercedes) 2. Kevin Magnussen (McLaren-Mercedes) 3. Jenson Button (McLaren-Mercedes) 4. Fernando Alonso (Ferrari) 5. Valtteri Bottas (Williams-Mercedes) 6. Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes) 7. Kimi Räikkönen (Ferrari) 8. Jean-Éric Vergne (Toro Rosso-Renault) 9. Daniil Kvyat (Toro Rosso-Renault) 10. Sergio Pérez (Force India-Mercedes) 11. Adrian Sutil (Sauber-Ferrari) 12. Esteban Gutiérrez (Sauber-Ferrari) 13. Max Chilton (Marussia-Ferrari) Kiesett: Marcus Ericsson (Caterham-Renault) Sebastian Vettel (Red Bull-Renault) Lewis Hamilton (Mercedes) Felipe Massa (Williams-Mercedes) Pastor Maldonado (Lotus-Renault) Romain Grosjean (Lotus-Renault) Kamui Kobayashi (Caterham-Renault) Jules Bianchi (Marussia-Ferrari) Kizárva: Daniel Ricciardo (Red Bull-Renault)

Melbourne pályarajz