A haditengerészet elhallgatta, mekkora bajban van a tengeralattjáró

-

A kapitány a baleset után pontosan jelezte, hogy a hajón rövidzárlat keletkezett a beömlő víz. Ezért lehetett tűz a hajón, illetve ez okozhatta a robbanást is.


Újabb részletet árult el az argentin haditengerészet szóvivője arról, hogy mi vezethetett a 12 napja eltűnt San Juan tengeralattjáró katasztrófájához. Víz ömlött a hajó légszívójába, rövidzárlatot okozva az egyik akkumulátorban.

A 44 fős személyzet túléléséhez fűzött reményeket nagyrészt szertefoszlatták azok a jelentések, melyek szerint víz alatti robbanást észleltek abban a térségben, ahonnan november 15-én utoljára jelentkezett be a San Juan. Azóta semmi jel nem érkezett a tengeralattjáróról, és a hajótestet sem találják. A személyzetnek legfeljebb 10 napi levegőtartalék állt rendelkezésére, feltéve, ha a hajó sértetlen maradt, de elsüllyedt.

A haditengerészet a múlt héten közölte, hogy a San Juan eltűnése előtt a kapitány az egyik akkumulátorkamrában keletkezett elektromos problémáról számolt be, s ezt követően kapott parancsot arra, hogy térjen vissza a Mar del Plata-i támaszpontjára. A hajó november 13-án indult vissza az ország legdélebbi csücskéből, Ushuaiaból.

A haditengerészet szóvivője, Enrique Balbi hétfőn elmondta: a kapitány arról számolt be, hogy víz ömlött be a hajó légszívóján keresztül, miközben éppen zajlott az akkumulátorok töltése. A víz a szellőztetőrendszeren keresztül folyt be a hajóorrban lévő egyik akkumulátorrekeszbe. A csatlakozókon "rövidzárlatot és egy kezdődő tüzet okozott, vagy lángok nélküli füstöt" – mondta Balbi.

A kapitány később műholdas telefonon keresztül azt jelentette, hogy a problémát megszüntették. Az érintett "akkumulátort le kellett választaniuk" az elektromos hálózatról, "és egy másik akkumulátor-áramkört használva kellett folytatniuk víz alatti útjukat Mar del Plata felé".

A Németországban épített, TR-1700-osztályú, dízel-elektromos meghajtású San Juan 1985-ben állt szolgálatba, s 2008 és 2013 között átfogó felújításon esett át. A felújítás a tervezettnél jóval tovább tartott, mert Argentína gazdasági nehézségei miatt csak akadozva tudták előteremteni a szükséges összegeket.

Gond van a legénység felkészütségével is. Két éve az argentin tengeralattjárókon szolgálók csak évi néhány órát merültek. A San Juan eltűnéséig Argentínának három tengeralattjárója volt.

A legénység hozzátartozói nem tarják megfelelőnek a haditengerészet reagálását a hajó eltűnésére, és problémásnak nevezték a vízi jármű korát és állapotát is. Mauricio Macri argentin elnök megígérte, hogy kivizsgálják a katasztrófát.

Jelenleg több mint egy tucat ország segít a tengeralattjáró utáni kutatásban. Balbi szerint várhatóan megérkezik az a norvég hajó is, amely az amerikai haditengerészet távirányítású kutatójárművét és annak mentőegységét hozza magával.