A GYSEV majdnem elérte a svájci szintet

Fotó: MTI / Varga György

-

A Szombathely és Zalaszentiván közötti vonal korszerűsítésével a regionális vasút már 90 százalékban villamosított. Hasonló aránnyal csak a legkorszerűbb vasutak dicsekedhetnek, például a svájci.


Újabb 48 kilométerrel bővült a hazai villamosított vasútvonalak hossza – írja a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleménye. Elkészült a villamos felsővezetéki rendszer, és további jelentős fejlesztések is megvalósultak a 17-es vasútvonal Szombathely és Zalaszentiván közötti szakaszán. A munkálatokat 2016 elején kezdték, és novemberben zárták le. A felújított szakaszt szerdán, Szombathelyen adták át.

Az Európai Unió Kohéziós Alapja által támogatott projekt keretében a Szombathely–Zalaszentiván közötti szakaszon megépült a villamos felsővezeték-hálózat, öt állomáson új, számítógép-vezérelt villamos váltófűtési rendszert építettek ki. Több helyszínen korszerűsítették a vasúti pályát, 3,8 km hosszon teljes vágányátépítés történt, 7 helyszínen pedig korszerűsítették a vasúti útátjárókat. Az utazóközönség számára látványos változás, hogy a szakasz összes állomásán és megállóhelyén 55 cm magas peronok épültek, korszerű térvilágítás, esőbeállók és fedett kerékpártárolók szolgálják az utasokat.

Mosóczi László közlekedésért felelős helyettes államtitkár azt mondta: 2016 Szombathely éve volt a közlekedésfejlesztésben. Az M86 Hegyfalu–Csorna-szakasz átadásával idén októberben bekapcsoltuk a vasi megyeszékhelyet a gyorsforgalmi hálózatba. Az országos léptékű közúti fejlesztést egy regionális és nemzetközi szempontból is fontos vasúti beruházás átadása követi a GYSEV jóvoltából. A vonal korszerűsítése után a vasúttársaság hálózatának 90 százalékán villamos mozdonyok, motorvonatok közlekedhetnek.

A tervek szerint a 17-es vasútvonalon megkezdett villamosítás Zalaszentivántól Nagykanizsáig folytatódhat. Az átállás a dízelvonatozásról a villamos vontatásra gazdaságos, emellett a környezeti és zajterhelést is jelentősen csökkenti. A fejlesztéseknek köszönhetően javul a vasút versenyképessége az észak–déli irányú nemzetközi áruszállításban. A projekt legnagyobb nyertesei azonban a vonalon közlekedő utasok: látványosan javultak a vasúti közlekedés feltételei, több pályaszakaszt korszerűsítettünk, növekedett az utazás biztonsága, javulhat a menetrendszerűség, és a jövőben kényelmes motorvonatok jelenhetnek meg a szakaszon – mondta Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója.

A sajtótájékoztatón kiemelték, hogy a GYSEV Zrt. folyamatosan fejleszti a 2011-ben átvett nyugat-dunántúli vonalait. Ennek eredményeként az utasok száma évről évre nő: Szombathely és Zalaszentiván között 2013–2015 között több mint 12 százalékkal emelkedett, így tavaly megközelítette a 400 ezer főt. A Szombathely–Zalaszentiván közti szakasz fejlesztésének eredményeként elmondható: a GYSEV Zrt. környezetbarát és időben is versenyképes eljutási lehetőséget kínál a közúttal szemben.