A Google vett egy termosztátot

Fotó: Jeff Wilcox CC-BY / István Hajdu

-

3,2 milliárd dollárt adott a Google a rendkívül dizájnos, a használója életritmusához hozzáidomuló Nest nevű termosztátért. A céget nem gyúrják be a Google-be, önállóan működik tovább.


A Nest termékeinek jövőbeli szerepéről a felvásárlás alkalmával kiadott közleményből nem lehet kihámozni semmit. Az viszont biztos, hogy a termosztát tulajdonosai a jövőben is számíthatnak arra, hogy Apple eszközökkel is irányíthatják a ház fűtését. Valamint a piacról sem fogják kivonni a menő, de kissé drága hőszabályzót. A 3,2 milliárd dolláros rekordösszeget sem indokolja meg a dokumentum. A Nest az otthon automatizálásának egyik ígéretes, szexi vállalata, de nem nagyon illik a Google termékei közé. A cég ugyan rendelkezett egy okosotthon programmal, ami szoftveres úton próbálta meg zöldebbé tenni a lakásokat, ám 2011-ben leállították a fejlesztést. A másik, hasonló Android@Home projektjét ugyan nem csukta be a Google, de a legjobb indulattal is félgőzön működteti. Ha azonban az okosházas fejlesztéseket újra akarja indítani a cég, ahhoz megfelelő, nagy visszhangot kiváltó lépés volt a mostani akvizíció.



Luxustermosztátot tessék

A Nest Labsnak két terméke van. Az egyik a cég nevét is adó tanulni képes termosztát, ami pár hét használat után már magától is tudja, hogy mikor kell meleget csinálnia. A másik a Protect nevű füst- és szénmonoxid-érzékelő, ami nem csak azt mondja meg, hogy valami bajt észlel, hanem azt is, hogy hol van a veszélyforrás. Modern, okos eszközről lévén szó a figyelmeztetést az okostelefonra is el tudja küldeni. A Nest Labs egyik terméke sem olcsó. A Protect ára 129 dollár, miközben a legolcsóbb füstérzékelőket már 4-5 ezer forintért is meg lehet vásárolni. A második generációs Nest termosztát ára pedig 249 dollár. A legyegyszerűbb, az okoseszköz dizájnját és kifinomultságát nélülöző termosztátok 6-7 ezer forintba kerülnek.


Elszálltak az árak, de nem ennyire

A Google legelső igazán nagy felvásárlása a YouTube volt még 2006-ban. A videomegosztóért, amely akkor bevétel helyett csak kényelmetlen pereket termelt 1,65 milliárd dollárt fizetett a keresőóriás. Éveknek kellett eltelnie, hogy a szerzői jogi perek lezáruljanak, a cég pedig kitaláljon egy olyan modellt, amiben a YouTube pénzt termel. A közelmúltbeli tech felvásárlások közül is nehéz hasonló mértékűt találni. A Marissa Mayer vezetése alatt új erőre kapó Yahoo 1,1 milliárd dollárért vette meg a legmenőbb mikroblogplatformnak és mémgyárnak számító Tumblr-t. Ott viszont egyértelmű volt, mit kapnak a felek, hiszen a Tumblr rendelkezett felhasználókkal és javítani tudott a Yahoo öreges képén. Hasonló összegyet, 1 milliárd dollárt fizetett ki a Facebook az Instagram fotós alkalmazásért. Az árak az elmúlt pár évben felfelé mozdultak el, a Snapchat már egy több mint három milliárdos ajánlatra mondott büszkén nemet.


A kód olcsó, a vas drága

A Nestben talán az a drága, hogy hardverrel foglalkoznak. Két telefonos biznisz is volt, amihez hozzá lehet mérni a termosztátgyár árát. A Motorola mobilos üzletágát 12,5 milliárd dollárért vette meg a Google, a Microsoft pedig 7,2 milliárdot fizetett a Nokia okostelefonokért felelős részlegéért. Mindkét cég hatalmas azonban a Nesthez mérve, több telefont tartanak a piacon, a világ számos országában jelen vannak. Sehogy nem jön ki a matek, ami alapján a Nest durván fél Nokiát vagy negyed Motorolát ér.