A fővárosi hajléktalanellátást kritizálta az ombudsman

Fotó: MTI/Máthé Zoltán / MTI/Máthé Zoltán

-

Az ombudsman szerint a téli krízisidőszakban egyszerre voltak megfigyelhetőek megoldatlan problémák és a kisebb-nagyobb előrelépések a hajléktalanellátó-rendszer működésében.


A fővárosi hajléktalanellátás működését kritizálta az ombudsman

Az ombudsman hivatalból indított, átfogó vizsgálata elemezte a 2013/2014-es téli krízisidőszakban a hajléktalanellátó-rendszer működését. Székely László szerint egyszerre voltak megoldatlan problémák és kisebb-nagyobb előrelépések is. Az ombudsmani vizsgálat megállapította például, hogy az éjjeli menedékhelyek, illetve krízisszállók kihasználtsága a téli időszakban nem érte el a száz százalékot. Problémát okozott az a nyilvántartási előírás is, amely szerint egy hajléktalan egy nap csak egy nappali melegedőt vehet igénybe. Emiatt ugyanis sok hajléktalan nem látogatta a korábban felkeresett nappali melegedőket – vagy csak azt az egyet, ami számára a legfontosabb szolgáltatást nyújtotta. Az ombudsmani jelentés szerint az életvitelszerűen közterületen tartózkodásra adott rendészeti válaszok, valamint a társadalmi szolidaritás csökkenése a hajléktalanok és a többségi társadalom közötti konfliktushelyzetekhez vezetett. Az alapjogi biztos felkérte a fővárosi kormányhivatal vezetőjét, hogy a következő téli krízisidőszakot megelőzően segítse konkrét intézkedésekkel a fővárosi önkormányzatot, valamint a kerületi önkormányzatokat az ellátási terv elkészítésében. Az emberi erőforrások miniszterének, Balog Zoltánnak azt javasolta Székely, hogy a jövőben idejében legyenek elérhetőek a pályázati források.