A Fidesz gazdasági holdudvarától a Roszatom igazgatójáig

-

Biztosra ment a Paksot bővítő orosz Roszatom: már 2012 őszén Bács Zalánt hívta meg magyarországi fiókjának élére, aki előtte a Simicska-birodalom egyik megalapozójával, Baji Csabával, a Magyar Villamos Művek jelenlegi vezérigazgatójával dolgozott együtt.


Az oroszok 2012 novemberében hozták létre Budapesten a Rusatom Overseas magyarországi fióktelepét, amelynek élére a Magyar Villamos Művek stratégiai vezérigazgató-helyettesét vadászták le. Bár a 45 éves Bács Zalán addig is tekintélyes pályát futott be, hiszen 2000-től a Mol-nál, majd a Tiszai Vegyikombinátnál, valamint külföldi Mol-érdekeltségeknél, a Slovnaftnál és az INA-nál dolgozott vezető beosztásban, ám az igazi áttörés 2010 nyarán jött el az életében.  Ugyanis az Orbán-kormány hivatalba lépése után, azaz 2010 júliusában új ember került a Magyar Villamos Művek élére Baji Csaba személyében, akit egy hónap múlva követett Bács Zalán a stratégiai vezérigazgató-helyettesi székbe. Baji korábban, még az első Orbán-kormány alatt, 2001-2002-ben az MVM leányvállalatának, a Paksi Atomerőműnek volt a vezérigazgatója, azt megelőzően pedig, 1998-ban, annak az Axon-cégcsoportnak a tisztségviselője volt, amely éppen az első Orbán-kormány megalakulásának időszakában vásárolta be magát a Közgépbe. Ez az a cég, amely máig Simicska Lajos érdekeltsége. Simicska a Fidesz egykori pénztárnoka volt, majd 1998-tól az adóhivatal elnöke. A Roszatom az elmúlt hónapokban erőteljes kampányt folytatott Magyarországon, amelynek az volt a fő üzenete, hogy jelentős mértékben, egyharmad arányban magyarországi cégeket kíván bevonni a beruházásba. A paksi bővítés a kalkulációk szerint legalább háromezer milliárd forintba kerül. A beszállítók jelentős része nem az energetikai feladatokban, hanem az építési szakaszban venne részt. A Közgép az elmúlt években elsősorban állami infrastrukturális beruházások kivitelezője volt, út- és vasútépítéseken, hulladékkezelési projektekben dolgozott.