A Facebook rájött, hogyan tartsa alacsonyan a mobilszámlánkat

Fotó: Getty Images / Justin Sullivan / Getty Images / Justin Sullivan

-

Mark Zuckerberg már több, mint négy éve próbál bennünket rávenni arra, hogy a Facebookról menet közben se szálljunk le. Most végre sikerülhet neki.


Ennek érdekében hozta létre 2010-ben a Facebook Zerót, egy olyan mobilneten keresztül elérhető alkalmazást, amely a távközlési szolgáltatókkal kötött különmegállapodások révén ingyenessé tette az FB lebutított változatának használatát.

Az élmény nullfoka

A Zero a megszokott FB-élményhez képest azonban lehangolóan fapados volt – fotókat csak adatforgalmi díj ellenében mutatott, és amint a felhasználó rákattintott egy a hírfolyamában megjelenő linkre, rögtön feldobott egy figyelmeztetést, hogy a következő ablak mögött fizetős tartalom rejlik. Mintha egy megrögzött vásárlót arra kényszerítene, hogy függőségét kirakatok nézegetésével elégítse ki. Pedig a probléma felhasználók számára is élvezhető – és megfizethető – megoldása a Facebook jövője szempontjából kulcsfontosságú. Zuckerberg időben belátta, hogy az asztali számítógépekre kitalált szolgáltatása csak akkor tud fennmaradni, ha meghódítja a mobilt is. Ennek azonban több akadálya is volt, eddig. Egyrészt az közösségi oldalt használóknak még mindig csak egy kis hányada rendelkezik kellemes böngészési élményt kínáló okostelefonnal. A többség továbbra is olyan készülékeket használ, amelyek alig kínálnak többet annál, mint amit a WAP tudott nyújtani. Mindezt aranyáron, már ami az adatforgalmi költségeket illeti. Azok, akik úgy érezték, lemaradnának valamiről, ha két ülés közt nem pillantanának rá olykor-olykor a newsfeedre, kénytelenek voltak beruházni egy valóban okos telefonra. Plusz kellett találniuk a mobilszolgáltatójuk ajánlatai közül egy olyat, amelyik elegendő adatforgalmat biztosít ahhoz, hogy megspórolhassák a számla kibontásával együtt járó szívgörcsöt.

Jön az új világ?

Zuckerberg ugyanis az elmúlt egy hétben két olyan újdonságot is bejelentett, melyek egy nagy lépéssel közelebb hozhatják hozzánk a „szép új világot”. Az egyik ezek közül egy ismeretlen finn start-up felvásárlása a másik egy sokak számára ismerős arc leigazolása. A Facebook szokásával ellentétben nem verte nagydobra a legújabb akvizícióját, amelynek részleteit – ismét a szokásokkal ellentétben – homány fedi. Ami biztos: a Pryte nevű finn cég egy hete a FB tulajdona. A start-up honlapján olvasható tájékoztatás szerint kifejlesztett egy olyan felhő-alapú technológiát, aminek segítségével a felhasználók fillérekért használhatnak egyes mobilalkalmazásokat, úgy, hogy ezért havidíjat sem kell fizetniük. Egy kattintással megvásárolják a kívánt, és a normális díjszabásnál jóval olcsóbb adatforgalmi keretet, amelyet viszont csak a kijelölt app használatára fordíthatnak. Például a Facebook, vagy még inkább a Facebook Messenger használatára. A Pryte rendszere hivatalosan még nem él. Bár abból, amit a Facebook elárult az akvizícióval kapcsolatban, Zuckerbergnek nem is annyira a finnek által már készre kalapált rendszer, semmint maguk a finnek és az ötleteik kellenek. Vélhetően összeeresztené őket a céghez hétfőn leigazolt David Marcusszal, hogy együtt forradalmasítsák a mobil-alkalmazások piacát.

Ingyen sms, ingyen email mobilról? Nem, csak nagyon olcsó

A hivatalos közlemény szerint a EBaytől átigazolt szakember feladata lesz a jövő hónaptól a Facebook Messenger felfuttatása. Bár az eredetileg szintén start-up környezetből jött Marcus feladata az online aukciós oldalnál a PayPal fizetési platform feljesztése és irányítása volt, addig a Facebooknál – állítólag – nem ezzel foglalkozik majd. Marcus közvetlenül Zuckerbergnek fog beszámolni, és szabad kezet kap a Messenger fejlesztése terén, de a WhatsApp továbbra is független csapatának munkájába nem fog belefolyni. A Facebook és a Facebook Messenger alkalmazások április óta teljesen elkülönültek, de továbbra is átjárhatók. A Facebook célja, hogy a 19 milliárd dollárért megvásárolt WhatsApp mellett saját fejlesztésű üzenetküldő-appját is felfuttassa. Van tér a fejlődésre, hiszen míg a WhatsAppot már most több, mint félmilliárdan használnák világszerte, a Messengert április óta „csak” 200 millióan töltötték le okostelefonjaikra. Zuckerbergék azt remélik, hogy a WhatsAppot sms helyett használjuk majd, míg a Messengeren keresztül olyan üzeneteket küldünk facebookos ismerőseiknek, amelyekre nem feltétlenül várunk azonnali választ. És itt jönnek képbe a Pryte-os veteránok, akik Marcus irányításával képesek lehetnek az álmot valósággá váltani, ráadásul jóval olcsóbban, mint amennyit most fizetünk érte. Ha a terv beválik, Zuckerberg két legyet üthet egy csapásra. Az olcsó mobilkommunikáció ígéretével egyrészt garantálhatja az FB-felhasználók táborának további dinamikus növekedését, elsősorban az árérzékeny feltörekvő piacokon. Másrészt integrálhatja a Facebookba a régóta vágyott fizetési rendszert, és végre lesz is miért pénzt kérnie. Nem utolsó sorban úgy húzhatja ki a bevételi forrást a távközlési cégek keze alól, hogy azok észre sem veszik azt. Egyelőre ugyanis ők a legnagyobb kerékkötői a mobilforradalomnak.